Rommelmarkt vondst

Vandaag 3 rommelmarkten bezocht en bij de 3e markt vond ik zowaar nog een mechanisch horloge.
Hoe sommige mensen met een handvol vintage horloges van een markt komen is mij een volledig raadsel, maar goed, deze vind ik dan wel weer de moeite waard om te laten zien.

Het gaat om een Indus de Luxe. Ik heb ooit eens gelezen dat Indus een Nederlands merk zou zijn, dus dat maakt het wel wat leuker.

Het horloge liep meteen aan toen ik aan de opwindkroon draaide. En hij loopt erg mooi door. Thuis gekomen was ik uiteraard benieuwd wat voor een uurwerk er in zou zitten. Ze hebben vroeger bij Indus niet het allergoedkoopste uurwerk ingekocht blijkbaar want er tikt een mooi ETA uurwerkje in

ETA 2391

In drie talen staat in de caseback dat het uurwerk er via de voorkant uit moet.

Even controleren op de timegrapher en dan blijkt ie erg goed te lopen.

Verder vond ik nog een Ruhla New Classic. Omdat ie er nog goed uitziet en meteen liep, heb ik hem meegenomen. Ook de Ruhla blijkt verrassend goed te lopen.

7 likes

Leuke vondst, uurwerk ziet er ook nog erg clean uit, dus een mazzeltje!

En als je echt veel rommelmarkten gaat lopen dan vind je voor jezelf gewoon een werkwijze waardoor je meer succes boekt. Maar in de basis is het gewoon vroeg zijn, en vooral snel of zoals ik het samen zou willen vatten; scannen en rennen!

Ja Geert, dat doe ik ook.
Vroeg er bij zijn is wel een must. Helaas blijk je al vaak te laat te zijn als de markt open gaat voor het publiek.
Vanmorgen in België ook weer. Om 9 uur ging de markt open. Wij waren er dus om 10 voor 9 en toen kwamen de eersten al weer buiten om naar de volgende markt te gaan :hushed:

Maar in ieder geval wel blij met deze aanwinst. Voor het mooie zou de plexi vervangen moeten worden. Tegen inwendige scheurtjes is niets te doen.

Ik ga regelmatig naar een markt in Duitsland die op het affiche opent om 11:00, maar ik ben er om 7:00. Als je een uurtje later komt dan hoeft het niet meer.

Als je wilt weten hoe laat je er moet zijn dan moet je niet naar de bezoekers informatie kijken maar naar de verkopers informatie en dan naar de tijd waarop men mag gaan opbouwen, een half uurtje daarna is ideaal. Ik ga wel eens naar België of wat dieper Duitsland in en dan sta ik om 05:00 op.

Het risico met Nederlandse markten is dat ze entree vragen en de deuren gesloten houden tot die tijd (of extra vragen voor een uurtje eerder), als je dan extra vroeg bent dan kun je gewoon staan wachten of terug naar huis. Zoek dus uit of het open (buiten-) markt is, of bekijk anders streetview foto’s of je het daaruit kan afleiden. Sporthal rommelmarkten kun je vergeten, de verkopers die al binnen zijn stropen alles al af voordat de deur open gaat.

1 like

fraaie verschijning hoor! veel plezier ermee!!

Ik weet hoe het werkt Geert.
Ik heb jarenlang met oldtimer bromfiets onderdelen op beurzen gestaan met iemand. De mooiste deals deden de handelaren onderling vóór aanvang van de beurs.
Zo heb ik ook mijn beste reserve spullen kunnen kopen.

Het grappige is dat ik de Indus op de laatste markt kocht rond 12.30 uur. Ook zijn sommige handelaren kompleet gestoord met hun prijzen. Op de eerste markt in België lag een aftands stuk horloge met een slechte wijzerplaat en niet lopend. Dat moest toch nog 10 euro kosten. Hij liet me vol trots een dames zakhorloge zien uit ongeveer 1920 en niet van edelmetaal. Toen ik zei dat die op de rikketik ongeveer voor 3 tientjes van eigenaar wisselen, was hij niet blij. Hij dacht waarschijnlijk dat ie veel meer waard was. Misschien zelf wel voor veel meer gekocht vanmorgen :smiling_imp:

Heel mooie vondst! Hopelijk lukt het mij ook ooit om zo’n vondst te doen! :wink:

Mooi klokje hoor ,mijn vrouw die koopt ook regelmatig horloges op een rommelmarkt inmiddels al een 300 stuks of meer, als ze kapot zijn geen probleem ze maakt ze allemaal lopend en mooi een passie, laatst had ze een goeden 18 krt gevonden voor 10 euro lopend en wel, de verkoper wist schijnbaar niet dat het een gouden was, en dat het waarde had, dus blijf zoeken

1 like