Rommelmarkt vondst

Zakhorloge op de kop getikt voor € 15,00 kon ik niet laten liggen, ik vond de kast waarin het horloge zit
wel grappig deed me aan mijn opa denken die had ook zoiets altijd bij zich.
Het horloge loopt wel maar onregelmatig soms te snel dan weer te langzaam.
Het merk is Phenix, wie van de forum leden kent dit merk ? en kan iets meer vertellen over de herkomst.



6 likes

Phenix is een manufacture merk dat dus alles in huis maakte, het merk is een voorloper van het iets bekendere Vulcain (o.a. de Vulcain Cricket). Het is verder een relatief standaard uurwerk in een verzilverde of verchroomde kast. Afgezien van een chipje op acht uur is de wijzerplaat nog best fraai. Gewoon een leuk klokje dus.

Leuk dat de ‘buitenkast’, die diende als bescherming van het horloge, en nog bij zit. Dat zie je niet vaak.

De omkasten kom ik regelmatig “los” tegen en neem ik eigenlijk nooit mee.

Dat is nog eens een leuke vondst. :thumbsup:
Het uurwerk is een Phenix kal 776

Leuke aanwinst met een mooi uurwerkje. De achterkant is wel een beetje mishandeld; ik ben altijd wel benieuwd hoe iemand zulke beschadigingen op zo’n kast gekregen heeft. Een paar keer gevallen met de brommer?

Leuk ding!

Interessante vraag.

“On July 9, 1916, The New York Times puzzled over a fashion trend: Europeans were starting to wear bracelets with clocks on them. Time had migrated to the human wrist, and the development required some explaining.” (Eerste wereldoorlog, snelvuurkanonnen, steeds minder tijd tussen salvo’s, horloge aan de pols binden, mode wordt gaandeweg overgenomen door “burgers”. Na 1918 is het tij gekeerd voor het zakhorloge)

Het is dus zo’n beetje op een paar dagen na honderd jaar geleden dat het in de krant kwam dat het “in” was om je horloge op de pols te dragen.
Ik zocht even snel op het web en Phenix is er vanaf 1920. Natuurlijk waren er mensen die een zakhorloge bleven dragen, maar dat was snel een kleine minderheid.
"Pocket watches ceased to be part of a professional dress around 1943. "
Het is niet ondenkbaar dat deze klok een groot deel van de afgelopen eeuw doorgebracht heeft in lades, dozen en kisten, tesamen met andere gebruiksvoorwerpen. Misschien gezien de diverse richtingen van de krassen: een lade. (De krassen zijn dan wel weer heel regelmatig, namelijk bijna radiaal).

Ik wilde bijna op reageer drukken maar bedacht me nog: De krassen zijn vrij diep. Het kan ook heel goed door de ketting gekomen zijn, vooral bij dracht in de broekzak ipv het vestzak. Je wilt een ketting, want je wilt je horloge niet laten vallen. Je wilt die ketting niet te kort hebben, want anders leest het moeilijk af. Je ketting helemaal vrij laten bungelen is lastig bij fysieke werkzaamheden (het horloge is in de loop der tijd ook voor de blue collar betaalbaar geworden) en wat doe je: je frommelt de ketting bij het horloge in de broekzak. Als je hem dan aan de ketting uit je broek trekt: voila, radiale krassen.

Om zo incidenteel eens de heer A. Luxury te citeren: TELL ME WHAT YOU THINK DOWN BELOW, FECKERS!!!

Zoiets zal het inderdaad wel zijn; ik neem toch niet aan dat er iemand met een vijl op bezig geweest is. :grin:

Het ziet er bijna zo uit. Een kind, kwajongen? Op enig moment was het voorwerp al decennia afgedankt natuurlijk.

De radiale verdeling van de krassen is echt een raadsel. Verder denkend, in de broekzak draag je hem met de kroon naar boven, anders zit het niet lekker. Dan verwacht je meer krassen van 6 naar 12 uur eigenlijk.

1 like

Het kan ook zijn dat in de extra buitenkast het vilt ontbreekt en het zakhorloge daardoor in de kast heeft gerammeld…:rolling_eyes:

Beste forum leden,
Geweldig dat jullie spontaan reageren op mijn vraag, leuk om iets meer van de historie
te weten, dank voor jullie reakties.
Wie van de leden zou het horloge willen nazien ?
Gr, Jan