Rommelmarktvondst 18-10 Arnhem/Gelredome

Vanochtend met het hele gezin (vrouw en vier dochters) op pad naar het Gelredome. Ik zoek horloges, mijn vrouw zoekt (vintage) speelgoed, dochter 1 zoekt sieraden (goud/zilver), dochter 2 zoekt Japanse/Manga/Anime spullen, dochter 3 zoekt uilen, en dochter 4 roept heel hard Oehoe! als ze een uil ziet… :wink:

Die hele massale rommelmarkten zijn meestal niet zo mijn ding, veel handelaren en de beste deals worden al gemaakt nog voordat de deur opengaat. Ik was vandaag ook nog wat aan de late kant, en dan is het vaak helemaal kansloos. Maar goed in de één na laatste rij stond er nog een bakje verscholen met wat klokjes…

Maar eerst nog een grappige dame voor 1,50, een Dugena’tje.

Certina 23059-2 (verchroomd)

Certina 23-35 uurwerk

Certina Certidate 5306.197

Caseback, het modelnummer bij Certina is opgebouwd uit meerdere delen in dit geval uurwerknummer 53 verguld dus materiaalcode 06 en 197 voor de kastvorm.

Certina 53 vertaald naar het 25-661 uurwerk

En als laatste, een Zelia, blijkbaar een zustermerk van Titus gesticht in 1937

Het horloge heeft fixed lugs en geen schok bescherming dus ik denk dat dit een jaren veertig horloge is, het uurwerk is alleen gemarkeerd met 006 maar daar kan ik niets over terug vinden. Als er iemand aanwijzingen heeft dan hoor ik het graag.

De drie herenhorloges waren samen 35 euro, daar was ik erg tevreden mee. De Dugena en de Certina’s lopen gewoon, de Zelia loopt niet en daar is iets vreemds mee aan de hand, de ankerjewels lijken er in te zijn geplakt, er zit een klodder harde harsachtige massa op en er komt geen spanning op het ankerwiel, dus deze gaat nog even in de projectenbak.

Ik heb de Certina’s maar meteen een poetsbeurt gegeven:

Bij de eerste kreeg ik uiteraard de stift er niet meer in dus ik heb de wijzers en wijzerplaat moeten verwijderen om het schakelmechanisme weer vast te zetten. Bij een Vostok is dat eerder verkeerd afgelopen maar nu voor het eerst succesvol (zelf uurwerkjes proberen te fixen valt niet mee).

35 euro voor 3 heren horloges?
U geeft per stuk wel steeds meer geld uit!
:slight_smile:

Hendrik

Hahaha :slight_smile:

Prachtige wijzers heeft die eerste Certina.

Zien er gelijk beter uit!

hoe laat ga je meestal naar de rommelmarkten? En wat vind je laat?

Een half uur na opening, de goede deals zijn dan meestal weg of je moet gewoon geluk hebben…

Pffff woon er praktisch naast maar helemaal niet meer gedacht aan die rommelmarkt in het Gelredome. Dacht dat er weinig nog te vinden was op rommelmarkten of dat de prijzen erg hoog waren maar zo te zien valt dat wel mee.
Ziet er echt goed uit.

Wat ik persoonlijk veel leuker vind is de kademarkt in Arnhem, gratis toegankelijk langs de Rijn. http://www.kwartiermakersarnhem.nl/projecten/kademarkt

Ken het wel, meestal loop ik elke vrijdag tegenwoordig uit het werk even over de Markt. Tussen het stadhuis en de Eusebius kerk staan wat kraampjes waarvan een een man met kleedjes op de grond. Soms liggen hier best wel mooie horloges tussen veelal wel in erbarmelijke staat. Afgelopen maanden er een Omega, Festina en andere zien liggen al kan het wekenlang ook rommel zijn.
Voor de rest sta ik tegenwoordig ook met mijn vriendin en haar zelfgemaakte sieraden op carboot sales. Omdat we dan eerder aanwezig zijn kan je vaak ruim van te voren de ruwe diamanten er uit plukken. Vaak gaat de mooiste handel voor de start al in het rond.

ik meen me te herinneren dat je aankopen niet meer mochten kosten dan een euro of 2 a 4 hier tijdens de meeting…Mooie aanwinsten die 3 vintage klokjes, met een grondig beurtje weer iets moois erbij.

Hallo Richy,

Ik betaal op de rommelmarkt in principe maximaal 20 euro per stuk, en dat lukt in 95% van de gevallen (uitzonderingen zijn bijv. Omega’s, of een verdwaalde Certina of Tissot in topstaat). De meeste van mijn horloges koop ik voor een tientje of minder en verbazend vaak rond één euro.

Heb het zelfde al kom ik nog weinig meer op rommelmarkten en wanneer wel dan is er niets te vragen of willen ze nog twintig euro hebben voor een uitgekauwde Diesel waar je door de toplaag van de kast de stalen of messing kast als ziet.

Ben ook voorzichtig geworden want heb al ook meegemaakt dat er delen van het uurwerk ontbraken en dan zit je weer met een project te kijken.

Duidelijk scopen, die grens van 20 euro is ook heel bewust, als de vraagprijs hoger is dan dat dan weet men in de regel wat het waard is. Ik koop primair mechanisch en lopend, A-merk horloges wil ik nog wel eens kopen als ze niet lopen. De Omega Constellation die ik onlangs niet lopend kocht miste inderdaad een paar onderdelen maar voor 22,50 kun je dat toch geen miskoop noemen. Ik heb tot nu toe één keer per ongeluk een RADO replica gekocht. Die heb ik weggeven aan iemand met een echte.

Wat ik wel heb gemerkt is dat naarmate je meer te weten komt over horloges je eigenlijk steeds meer laat liggen, maar het blijft toch vaak gokken…

Geert, dan heb ik je verkeerd begrepen…goed om idd een grens aan te houden,…ik ken de gevolgen als je dat niet doet…:slight_smile: de jacht vind ik persoonlijk het leukste en het afentoe vinden van een “keepertje”

Herken het en laat momenteel erg veel liggen inderdaad. En er is erg veel rommelen veelal goedkope kwartshorloges waarvan men denkt dat het heel wat is…en soms omgekeerd en daar doen we het voor.

de lol van het zoeken en de jacht, de kick bij een goede vondst…