Wat later dan normaal maar ik had al een compleet topic getypt totdat ik per ongeluk het tabje sloot met alle geschreven tekst… aaarrggghhh!! Kortom, ik moest weer even de moed verzamelen om het over te doen.
Ik moest afgelopen zaterdag een fikse sneeuwbui door om er te komen maar daar stond ik dan in de Gelredome in mijn geliefde geboortestad Arnhem. En door het slechte weer waren er amper bezoekers dus ik heb bovengemiddeld veel horloges kunnen scoren, en weer een ouderwetse flater geslagen maar daarover later meer.
Een eenvoudige Ancre - 2 euro
Een Parrenin 60G (ik had er ook nog nooit van gehoord)
Een Endura - 2 euro
Een vooralsnog onbekend uurwerkje
Lasita - 1,50 euro
ETA 1080
En dan, je grabbelt door een bakje dameshorloges, je ziet dat logo en je hoofd gaat op hol. Je pakt het eruit, en kijkt nog eens goed, logo ziet er goed uit, tekst ziet er goed uit. Maar in plaats van het uitvoerig checken van de achterkant (ik roep notabene zelf hier altijd dat de achterkant de beste graadmeter is voor fakes), loop ik naar de verkoper reken vijf euro af (schade valt gelukkig mee) en ben even blij dat het me weer is gelukt. En dan heb je dit gekocht:
Ik heb de achterkant even gepoetst om het duidelijk te maken, maar dat is geen excuus. De driehoek hoort natuurlijk aan de binnenkant te staan. Stom! De stempels zijn zo scheef als wat. Stommer! Waarom is de caseback van onedel materiaal terwijl hij wel als goud gestempeld is. Stomst!
Goed, niet zeuren maar gewoon doorgaan.
Stipto Compressor, met opvallende blauwe accenten - 1 euro
Die compressor kasten gaan altijd vrij lastig open, maar uiteindelijk gelukt
FHF 974
Piepkleine dames Tissot - 5 euro
Vergeten foto te maken van het quartz uurwerkje
Seiko quartz 7813-8009 - 1 euro
Uit 1977 of 1987, wie het weet mag het zeggen…
Quartz uurwerkje, het zal de vraag zijn of hij het nog doet maar daar gaan we nog achterkomen
Nu in de categorie… “maar wat is het?” - 5 euro
Ik denk dat het een soort pendant horloge is maar de oriëntatie is wel wat vreemd, wat ik grappig vind is de kroon die helemaal omsloten is
Er zit een penanker uurwerk in, maar iets zegt me dat dit wel een oud voorwerp is, informatie zeer welkom.
Een Helicon (al mijn derde, dochter nummer twee draagt er eentje dagelijks)- gratis meenemen
Niet echt op gelet maar volgens mij een FE68, voor de oplettende kijker de kast is bijna om het uurwerk heen geklopt, veel kleiner wordt het niet…
Manius (wie kent het niet) - gratis meenemen
Weer zo’n generiek uurwerkje
Aero zusters zak-/hangerhorloge 2,50 euro, aantal interessante zaken, let op de pulsations schaal (hartslag referentie), datum weergave, wijzerplaat ondersteboven (handig als je het horloge pakt als hij om je nek hangt).
Ik weet nog niet precies welke maar het is een polshorloge uurwerk, let ook op de Incabloc dus van na 1938. Het horloge is dus een stuk nieuwer als je in eerste instantie zou denken
En dan mijn klapper van de dag!
Certina Jubilé ref. 369.3912.22 - 2,50 euro
Certina heet een gecodeerd modelnummer systeem, het is lastig te dateren maar dit systeem is geïntroduceerd in 1974 dus hij is in ieder geval van na die datum.
369 is het uurwerk (een afgeleide van de ETA/Peseux 7001 en daarmee zeer plat), 3912 is de kastvorm en 22 staat voor 10 micron geelgoud verguld.
Ik moet alleen even op zoek naar de juiste stem en eventueel een Certina kroon, generieke heb ik genoeg. Want je had natuurlijk al gezien dat deze miste of niet?
Een aantal leuke projectjes, geen mega klappers maar toch niet ontevreden.
Hoogachtend,
Geert, rommelmarktfan