Rommelmarktvondst 24-01 Gelredome

Wat later dan normaal maar ik had al een compleet topic getypt totdat ik per ongeluk het tabje sloot met alle geschreven tekst… aaarrggghhh!! Kortom, ik moest weer even de moed verzamelen om het over te doen.

Ik moest afgelopen zaterdag een fikse sneeuwbui door om er te komen maar daar stond ik dan in de Gelredome in mijn geliefde geboortestad Arnhem. En door het slechte weer waren er amper bezoekers dus ik heb bovengemiddeld veel horloges kunnen scoren, en weer een ouderwetse flater geslagen maar daarover later meer.

Een eenvoudige Ancre - 2 euro

Een Parrenin 60G (ik had er ook nog nooit van gehoord)

Een Endura - 2 euro

Een vooralsnog onbekend uurwerkje

Lasita - 1,50 euro

ETA 1080

En dan, je grabbelt door een bakje dameshorloges, je ziet dat logo en je hoofd gaat op hol. Je pakt het eruit, en kijkt nog eens goed, logo ziet er goed uit, tekst ziet er goed uit. Maar in plaats van het uitvoerig checken van de achterkant (ik roep notabene zelf hier altijd dat de achterkant de beste graadmeter is voor fakes), loop ik naar de verkoper reken vijf euro af (schade valt gelukkig mee) en ben even blij dat het me weer is gelukt. En dan heb je dit gekocht:

Ik heb de achterkant even gepoetst om het duidelijk te maken, maar dat is geen excuus. De driehoek hoort natuurlijk aan de binnenkant te staan. Stom! De stempels zijn zo scheef als wat. Stommer! Waarom is de caseback van onedel materiaal terwijl hij wel als goud gestempeld is. Stomst!

Goed, niet zeuren maar gewoon doorgaan.

Stipto Compressor, met opvallende blauwe accenten - 1 euro

Die compressor kasten gaan altijd vrij lastig open, maar uiteindelijk gelukt

FHF 974

Piepkleine dames Tissot - 5 euro

Vergeten foto te maken van het quartz uurwerkje

Seiko quartz 7813-8009 - 1 euro

Uit 1977 of 1987, wie het weet mag het zeggen…

Quartz uurwerkje, het zal de vraag zijn of hij het nog doet maar daar gaan we nog achterkomen

Nu in de categorie… “maar wat is het?” - 5 euro

Ik denk dat het een soort pendant horloge is maar de oriëntatie is wel wat vreemd, wat ik grappig vind is de kroon die helemaal omsloten is

Er zit een penanker uurwerk in, maar iets zegt me dat dit wel een oud voorwerp is, informatie zeer welkom.

Een Helicon (al mijn derde, dochter nummer twee draagt er eentje dagelijks)- gratis meenemen

Niet echt op gelet maar volgens mij een FE68, voor de oplettende kijker de kast is bijna om het uurwerk heen geklopt, veel kleiner wordt het niet…

Manius (wie kent het niet) - gratis meenemen

Weer zo’n generiek uurwerkje

Aero zusters zak-/hangerhorloge 2,50 euro, aantal interessante zaken, let op de pulsations schaal (hartslag referentie), datum weergave, wijzerplaat ondersteboven (handig als je het horloge pakt als hij om je nek hangt).

Ik weet nog niet precies welke maar het is een polshorloge uurwerk, let ook op de Incabloc dus van na 1938. Het horloge is dus een stuk nieuwer als je in eerste instantie zou denken

En dan mijn klapper van de dag!

Certina Jubilé ref. 369.3912.22 - 2,50 euro

Certina heet een gecodeerd modelnummer systeem, het is lastig te dateren maar dit systeem is geïntroduceerd in 1974 dus hij is in ieder geval van na die datum.
369 is het uurwerk (een afgeleide van de ETA/Peseux 7001 en daarmee zeer plat), 3912 is de kastvorm en 22 staat voor 10 micron geelgoud verguld.

Ik moet alleen even op zoek naar de juiste stem en eventueel een Certina kroon, generieke heb ik genoeg. Want je had natuurlijk al gezien dat deze miste of niet? :slight_smile:

Een aantal leuke projectjes, geen mega klappers maar toch niet ontevreden.

Hoogachtend,

Geert, rommelmarktfan :slight_smile:

Weer genoeg gegrabbeld :wink:

De tweede is een Kasper 951

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?11&ranfft&&2uswk&Kasper_951

Het zusters uurwerk is een FHF 671-4 of 675-4

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?11&ranfft&&2uswk&FHF_671_4

Het penanker uurwerk lijkt op de EB 698, maar toch wel wat verschillen. De positie van de wielentrein is anders. De brug voor het ankerrad ook. Jaren 30.

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?11&ranfft&&2uswk&EB_698

Goed speurwerk Melvin! Heb je trouwens al de juiste wijzers binnen voor dat FHF uurwerk van laatst?

Ja, wel binnen gekregen, maar de uurwijzer was uitgelubberd. Oorspronkelijk de goede diameter geweest, maar hij viel nu zo los als je het horloge omkeerde.
Ik heb hem even in de la gelegd :wink: Ik kijk er nog wel eens voor.

Grt Melvin

Ah ok, een nieuwe uitdaging dus.

Leuk weer Geert !

Idd leuk :slight_smile: Ik zou denk ik het even oppoetsen en horloge openmaken het leukst vinden, en daarna denken “wat moet ik ermee”

Maar gelukkig kan je al meer met een horloge/uurwerk dan alleen de kast open krijgen.

Poetsen en verkopen is ook een prima strategie hoor maar rijk wordt je er niet van…

Mooi score weer, dat kalibertje van de Helicon, lijkt erg op de DuRoWe 69-21 in Mijn ZentRa Maxim.

Mooi spul weer :slight_smile: Bij de Seiko neig ik naar 1987 trouwens.

Ik heb vanmiddag een batterij gekocht dus straks maar eens zien of er nog leven in zit…

Mooie vangsten weer.
Mijn eerste horloge was een Helicon. Maar dat is al weer 42 jaar geleden.

De Seiko geeft ondanks een nieuwe batterij geen teken van leven. De kleine Tissot loopt wel maar veel te langzaam (circa 20%), is dit nog verklaarbaar door mechanische weerstand (bijv. vuil)?

Kan heel goed. De seiko ziet er inderdaad wel vies uit. Even kijken of je de spoel kan doormeten met de multimeter (in weerstand “ohm” stand) en bij de aansluitingen van de spoel de meter ook nog even op volt zetten en dan kijken of ie ook “pulst” als je er een batterij in hebt zitten, dat ie “ritmisch van waarde veranderd”.

Op de rommelmarkt was ik in contact gekomen met een echtpaar uit de regio die veel op markten staan met onder andere horloges, deze week even gebeld en langsgeweest en nog twee extra horloges gekocht.

Palerma compressor (mijn favoriete onbekende merk, dit is nummer vier)

Compressor kast, die uiteraard niet makkelijk opengaat. Het uurwerk loopt redelijk goed (20+s en 230+ amplitude) dus ik laat hem maar even dicht.

Helicon herenhorloge

Lorsa P75A uurwerk

Hallo gschoots,

Vraag m.b.t hartslag referentie & fabrikaat ?

Aero zusters zak-/hangerhorloge 2,50 euro, aantal interessante zaken, let op de pulsations schaal (hartslag referentie), datum weergave, wijzerplaat ondersteboven (handig als je het horloge pakt als hij om je nek hangt).

Ik heb denk ik ook z’n horloge met hartslag referentie heb, maar hoe lees je zoiets af ? en enig idee welk fabrikaat dit is ?

Het zijn beide medische schalen maar die van mij is een hartslagmeter; tel van hele minuut dertig hartslagen en kijk dan op de schaal wat het gemiddelde over een minuut is. Jouw horloge heeft een bloeddruk schaal, daarvan moest ik even opzoeken hoe dat werkt:

“Het meten van de bloeddruk kan op verschillende manieren. De meest gangbare methode is het meten met een bloeddrukmeter. De klassieke bloeddrukmeter is met een rubberen slang verbonden aan een dikke band. Die band moet aan de bovenarm verbonden worden. De band wordt dan met een pompje opgepompt waardoor de slagaders afgesloten worden. Daardoor is ook de polsslag niet meer voelbaar. Als het bloedvat volledig afgesloten is wordt het pompen gestopt. De band loopt dan weer langzaam leeg. Op het moment dat het bloed weer door de aderen loopt (en de polsslag weer gevoeld kan worden) wordt de bovendruk gemeten. De band loopt verder leeg en als het bloed weer vrij kan stromen, wordt de onderdruk gemeten. Het bloeddruk meten levert dus altijd twee getallen/waarden op. Gebruikelijk is dat deze waarden met een streepje ertussen genoteerd worden, eerst de bovendruk en dan de onderdruk. Bijvoorbeeld 120-90 of 120/90.”

Anyway, een leuk ding, maar voor meer informatie zal hij toch open moeten.

Geweldig zo’n informatie, dank hiervoor, ik ga hem open maken !

Gr, jeedewee

Hallo,

Open gemaakt, dit kwam tevoorschijn.

Explore jeedewee46

Gr, jeedewee