Rommelmarktvondst 5-7 Apeldoorn/Leusden

Vandaag weer op pad geweest, geen megaklappers maar toch zeker niet ontevreden.

Helicon, dames

Het uurwerkje is denk ik een caliber 8 Bernard Förster (8FB)

Tissot Stylist, dames

Uurwerkje, op basis van een ander exemplaar schat ik midden jaren 70

Edox, dames (mijn eerste van dit merk)

Uurwerkje, geen aanvullende informatie

Orient, (469je4-80), heren

Het Orient 469 uurwerk

Alle horloges lopen behalve de Orient, iets aparts mis met de balans, kortom een projecthorloge. Zoals ik al zei geen megaklappers maar toch best grappige klokjes.

De Orient en de Edox waren samen 20 euro, de Helicon twee euro en de Tissot één euro.

We wachten gespannen de poetsbeurten af :wink:
En of je Oriënt aan het lopen krijgt…

Die Tissot en Edox zijn echt zo ontzettend ranzig, ik verheug me er al op! :wink:

Die orient zit toch niet op een “Seiko” bandje ?
( hoop dat je hem niet verknald, die klok ziet er nog best uit )

succes !

Altijd leuk om te zien met welke zooi je thuis komt en na de schoonmaak er weer mooie pareltjes van hebt gemaakt.
De Tissot heeft volgens mij een in house cal.2403, maar ik kan mij vergissen.
Veel plezier met de grote schoonmaak, we gaan het meemaken :wink:

Morgen eerst nog een paar extra rommelmarkten, en dan maar eens kijken welke als eerste aan de beurt is…

Dat zijn weer leuke aanwinsten.
Bij de Oriënt staat de hevel waaraan de uiteinde van de balansveer aanzit, misschien een beetje veel naar achteren waardoor hij niet loopt.
Het is te proberen de heveltjes in deze positie te zetten.

Chris Kellner uploaded this image to

Misschien heb je geluk en begint hij te lopen

Mijn beste,

Weer een goede zaak gedaan op de markt!!
Leuk hoor!!

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op.:z:z:z

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Dat is inderdaad een goede tip, ik heb de heveltjes goed gezet maar hij wil nog niet. Het anker staat wel netjes gespannen (hij spring netjes heen en weer).

Ik sluit niet uit dat ik de balans er gewoon niet goed in heb gezet, tot nu toe heb ik alleen balansen gehad die andersom geörienteerd(onder of rechts van de kroon) zijn. Nog een hoop te leren dus…

Ja, als de balans mooi heen en weer spint zal hij wel goed gemonteerd zijn.
Weet je wel dat deze uurwerken niet op te winden zijn met de kroon ?
Het horloge is alleen op te winden door het horloge heen en weer te bewegen.

Heb je de mogelijkheid om een detail foto van de ballans te plaatsen?
Het feit dat die hevel flink verzet was geeft aan dat hij flink uit de pas heeft gelopen.

Voor de duidelijkheid, het anker gaat netjes heen en weer, er staat dus spanning op de tandwielen, als ik hem met de hand heen en weer tik loopt de secondewijezer ook gewoon vooruit. Het is dus waarschijnlijk de balans die het probleem geeft.

Aaiaaiii!!! Kijk eens naar dd spiraalveer op de bovenste foto, zit een aardige bocht in tussen ‘stud’ en het kompas. Kan je voorzichtig weer recht zetten, waarschijnlijk springt ie dan wel weer goed. Dat ie niet loopt kan door een veel te grote best error komen, maar ook door talloze andere dingen, zoals gewoon een vuil uurwerken, uitgedroogde olie, etc

Oeps !!!
Hopelijk komt het niet door mijn aanwijzingen, anders ga ik me schuldig voelen.

diashock Schreef:

Oeps !!!
Hopelijk komt het niet door mijn aanwijzingen,
anders ga ik me schuldig voelen.

Denk het niet, vermoedelijk was het al aangezien alles al stevig verzet was. Nu wordt het spannend. Kijk wel of er speling is tussen veer en regelaar pin. Als iemand deze helemaal heeft dicht gezet springt ie niet terug. En dan voorzichtig - zoals Koen al aangaf - met een schone gedemagnetiseerde veertang knijpen op de bocht. Spiraal windingen moeten overal dezelfde afstand krijgen…

Die veer ik misschien niet eens ‘echt verbogen’. Ze kunnen best wat hebben en meestal springen ze direct terug in vorm. Anders komt er toch wel een brucelle rn wat ervaring in spiraalveerwerk aan te pas.

Don’t worry, ik kocht hem als defect, en ik ben er vrij zeker van dit dit al zo was toen ik hem voor het eerst heb opengemaakt.