Rommelmarktvondst 9-8 (Ebel en Omega)

Ik had eerder deze week een optie op een Omega Genéve, prijs was redelijk. Ik gebruik mijn vrouw altijd als rationaliteitsfilter en die gaf ook al aan, leuk maar je hebt al zoveel eenvoudige horloges (helaas heeft ze nog gelijk ook) en deze vind je alleen maar leuk omdat er Omega op staat (verdomd, ook daar heeft ze gelijk in). Dus toch maar niet gedaan.

Vanochtend naar de rommelmarkt, daar lagen een dames en een herenhorloge, en nog voor ik ze vast kon pakken zijn één van de twee dames achter de tafel:

“Ze zijn wel echt hoor”

“Dat hoor ik wel vaker”

“Ga er mee naar de juwelier en die zal je zeggen dat ze echt zijn”
(Ook dat hoor ik regelmatig over de meest crappy replica’s)

Ik draai het herenhorloge om, Omega logo… hmmm

Logo ziet er strak uit, achterkant geen tekst maar een skyline, diep gegraveerd, DeVille. Die ziet er inderdaad verdomd echt uit.

"“Wat zou u ervoor willen hebben dan?”

“15 euro per stuk, maar samen voor 20”

“Samen 17,50?”

“Deal, weg met die troep”

:slight_smile:

Genoeg geouwehoer, foto’s

Ebel Classic Wave dameshorloge met diamanten indices

Omega DeVille Quartz Cal. 1332 uit 1982

Geen idee hoe de Ebel opengaat, de case is massief metaal, dus ik neem aan via de voorkant maar hoe je er dan in vredesnaam de kroon uitkrijgt. In Velp zit een officiële Ebel dealer, misschien dat ik daar volgende week maar even heen ga.

Van de Omega heb ik ondertussen de batterij vervangen en de tijd ingesteld (hele bijzondere procedure). Hij heeft wel een leven achter de rug en de vergulding op de band en de kroon is echt maar matig. Gelukkig is de band lang genoeg dus ik denk dat ik deze maar bombardeer in de categorie dragen, ook al is het quartz en goudaccenten, er staat tenslotte wel Omega op… :wink:

Ik meen hier ooit gezegd te hebben dat je op de rommelmarkt geen echte Breitling, Rolex of Omega zult vinden, ik heb nu zelf het bewijs geleverd dat dit niet waar is. Kortom, vandaag was een goede rommelmarktdag.

Mooie horloges weer! Ik vind de Ebel erg lelijk als dameshorloge. Veel te hoekig en industrieel. Ik kan me moeilijk voorstellen dat er vrouwen zijn die dat mooi vinden. De Omega is een erg leuke vondst. Ik zal nooit begrijpen waarom ze dit soort horloges voor een habbekrats verkopen. Als je zo zeker weet dat ze echt zijn, weet je toch dat ze meer waard zijn? Iedereen kan tegenwoordig googlen. Zal wel aan mij liggen :wink:

Your guess is as good as mine, zoals deze dames had ik ook nog nooit meegemaakt. In de regel heb je drie soorten verkopers:
-Mensen die weten wat het waard is en het voor die prijs verkopen
-Mensen die denken dat ze goud in handen hebben (replica’s, of wel echt maar zwaar beschadigd) en de hoofdprijs vragen
-Mensen die het gewoon niet weten en maar wat vragen

Die laatste is mijn primaire doelgroep.

Vanochtend is een vierde categorie, wel weten dat je iets hebt maar alsnog weinig vragen, het bewijs dat elke vorm van categoriseren uiteindelijk nooit 100% dekkend is…

Mooie vondst! Veel mensen gaan er nog steeds van uit dat quartz per definitie goedkoop is.

1 like

De Omega is een heel mooie vondst. Zeker dragen!

Tja iedereen heeft het over de omega als mooie vondst maar de Ebel is toch echt je beste vondst hoor.
Je zou hem even opnieuw moeten polijsten/satineren.
We hebben het hier over een dames model met 18 kt gouden bezel/schroefjes/kroon.
Wijzerplaat met diamantjes(/briljantjes?)
In goede staat zie je die voorbij gaan bij juweliers rond de 5 a 600 euro.(occasion)
En ik las wat hoger over hoekige vormen ,lelijk enz.-Veel vrouwen vallen voor deze klokjes zeker als ze deze in handen hebben(erg plat design,voelt erg zacht qua afwerking.)
Even wat aandacht aan besteden en je hebt iets van waarde.
Of je hem makkelijk verkoopt is een tweede…

1 like

Hier een voorbeeldje van een Ebel in mooie staat,hoewel deze prijs wel erg optimistisch is vind ik…

http://www.chrono24.nl/ebel/classic-wave-mit-brillanten-zifferblatt--id2358992.htm?man=ebel&manufacturerIds=79&modelId=236&models=236&showpage=2&urlSubpath=/ebel/classic--mod236-2.htm&models=236&manufacturerIds=79

Leetje Schreef:

In goede staat zie je die voorbij gaan bij
juweliers rond de 5 a 600 euro.(occasion)
En ik las wat hoger over hoekige vormen ,lelijk
enz.-Veel vrouwen vallen voor deze klokjes zeker
als ze deze in handen hebben(erg plat design,voelt
erg zacht qua afwerking.)
Even wat aandacht aan besteden en je hebt iets van
waarde.

Dameshorloges verkoop je bijna niet, maar als je het gaat proberen ga eens naar een serieuze veiling met de duurdere sieraden. Op op dit soort plekken heb ik dit soort dameshorloges voor flinke prijzen zien gaan.
Als vrouwen goud en steentjes zien, dan kan het uit de hand lopen.

Leetje Schreef:

Tja iedereen heeft het over de omega als mooie
vondst maar de Ebel is toch echt je beste vondst
hoor.
Je zou hem even opnieuw moeten
polijsten/satineren.
We hebben het hier over een dames model met 18 kt
gouden bezel/schroefjes/kroon.
In goede staat zie je die voorbij gaan bij
juweliers rond de 5 a 600 euro.(occasion)
En ik las wat hoger over hoekige vormen ,lelijk
enz.-Veel vrouwen vallen voor deze klokjes zeker
als ze deze in handen hebben(erg plat design,voelt
erg zacht qua afwerking.)
Even wat aandacht aan besteden en je hebt iets van
waarde.

Dat ga je nooit en te nimmer voor een dames Ebel krijgen, te weinig animo voor dameshorloges .

OT , Je hebt er wel een neusje voor hoor ,meeste mensen die ik ken die naar rommelmarkten gaan komen met niets thuis , gefeliciteerd .

leuke vondsten weer,…het lijkt hasst werk, jouw bezoeken aan de rommelmarkten…:wink:

Leuk om te zien wat je elke keer weer vind op rommelmarkten.

De kroon van de ebel is tweedelig. Door iets meer kracht te geven ‘klik’ je de kroon los. Door dan een stoot lucht in de tube te blazen popt het glas eraf en kun je het uurwerk uit de kast halen en de batterij vervangen.

Vandaag moest ik natuurlijk ook nog op pad (de zondag is in de regel de echte rommelmarktdag), na gisteren viel het vandaag dan toch een beetje tegen. Niet in de minste plaats omdat ik had afgesproken met iemand voor een Breitling Chronomat UTC voor een leuke prijs en hij op het laatst moment toch niet thuis gaf. Deze was blijkbaaar echt too good to be true…

Anyway, ik heb vandaag drie horloges gekocht.

Edox (twijfelmaat, maar ik denk dames) gold filled, 13 euro

AS 1951 uurwerk

Texas Instruments, digitaal, 4 euro

Dat ding ademt gewoon Battlestar Galactica, de oude wel te verstaan :wink:

Vreemd circuit met reusachtige componenten, en twee batterijen (?)

Als iemand weet waar ik naar zit te kijken dan hoor ik het graag.

En helemaal aan het einde van één van de rommelmarkten, nog even deze meegepikt voor twintig euro.

Een Vostok Komandirskie, en wat zien we onderaan de dial: 3AKA3 MO CCCP “In opdracht van het ministrie van Defensie van de Soviet Unie”. Daarmee een stuk zeldzamer dan een burger versie (3AKA3’s werden alleen verkocht aan militair personeel, niet te verwarren met horloges die als uitrusting werden gebruikt). Staat van de kast is echt top (ik zie ze echt vaak met schade), en mechanisch ook prima.

Uurwerk is erg clean, dus ik vermoed dat dit geen erg oud horloge kan zijn maar in ieder geval van voor de val van de Soviet Unie, meer info welkom.

Ik heb overigens vandaag de hele dag mijn nieuwe Omega om gehad, ik ben er heel erg blij mee. Misschien dat ik toch wel stiekem begin te houden van quartz… :slight_smile:

Goed gevonden, dit is inderdaad exact dezelfde (natuurlijk wel met papieren en helemaal compleet). Ik ga eens nadenken wat slim is om met dit horloge te gaan doen, ik denk eerst maar eens zorgen dat er een nieuwe batterij in komt.

Het is heel eenvoudig, alles meer dan 8,75 is winst al heb ik nu ook een paar dochters die hem ineens een stuk leuker vinden…

@ Geert

hier een leuk linkje m.b.t, Texas Instruments en / Quartz

http://invention.smithsonian.org/centerpieces/quartz/coolwatches/20watch.html

grtz Gerard

Leuk te lezen hoe je iedere keer toch iets moois weet te vinden.

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik, door het lezen van jouw vondsten, afgelopen week toen ik op vakantie was en een rommelmarkt bezocht toch links en rechts van me keek, of ik niet een mooi exemplaar tegen kwam.

Dat is best bijzonder, want meestal loop ik mee met enige tegenzin, omdat mijn vrouw het zo leuk vind :slight_smile:

Ga zo door en houd ons op de hoogte!

Ben trouwens wel benieuwd of je struinen op de rommelmarkt beperkt is tot horloges…

Leuk spul weer! Die Timex is een brok jaren '70 antiek, ouderwets groot quartz kristal (kan stuk zijn) en twee batterijen omdat led horloges nogal wat stroom zuipen :slight_smile:

MartijnV Schreef:

Leuk spul weer! Die Timex is een brok jaren '70
antiek, ouderwets groot quartz kristal (kan stuk
zijn) en twee batterijen omdat led horloges nogal
wat stroom zuipen :slight_smile:

Dat is een Texas Instruments TI 500 uit ongeveer 1977 slurpt 2 van die batterijtjes per maand leeg als je niet uitkijkt.

Geweldig, het is inderdaad een TI 500, ik moet nu alleen op zoek naar twee 301 batterijen. En dan maar hopen dat hij werkt, mijn vader heeft een achtergrond in electronica misschien dat ik hem er eerst maar even naar laat kijken.

http://www.batterijtjes.nl/D301

Goede site, snelle levering!