Rommelmarktvondst, het opknappen waard?

Afgelopen week voor een prikje dit handwindertje gekocht op een rommelmarkt in Duitsland.

Het betreft een handopwinder van het merk Prätina.
Het uurwerk is ongemerkt voor zover ik kan zien.
Hij loopt en het datumverzet werkt, maar hij loopt fors achter. Echter ziet hij er niet zo slecht uit. Hij heeft wat krassen en het kunststof glaasje heeft een flinke beurt nodig. De mooie lichte sunburst wijzerplaat en opgelegde indexen maken het een elegant geheel. De band die ik nog had liggen past er mooi op.

Ik kocht hem vooral omdat ie me toch wel sterk aan mijn c-shape Constellations doet denken.

Het glaasje durf ik zelf nog aanpakken, maar het uurwerk heeft bekwame handen nodig. Mocht iemand hier zich geroepen voelen, laat maar horen.

2 likes

Hoeveel loopt hij achter? Financieel gezien is hij het niet om het te laten servicen. Misschien valt het simpel gewoon wat bij te reguleren.

Goh, heb het niet helemaal goed in het oog gehouden, maar het scheelt toch wel minstens 25-30 min per dag, als het niet meer is.

Alle info over dit uurwerk is trouwens welkom, ik vind er niet meteen veel van terug.

De vraag is dan natuurlijk, had je hem gekocht als ie pak em beet 100 euro duurder was? Als het antwoord daar op ja is, dan is het de moeite waard om het te laten servicen. Anders niet.

2 likes

Ik heb er 10 euro voor betaald, dus Ik kan me er geen buil aan vallen. Ik wil best wel iets betalen voor een service als ik en mijn vrouw er een leuk vintage horloge voor in de plaats hebben.

1 like

Als je hem zelf wilt dragen, zeker laten servicen, zo’n rommelmarktvondsten zijn altijd leuk en hebben meteen een leuk verhaal. Of hij de service waard is in de doorverkoop? Daar vrees ik voor

Ik zou het niet doen. Voor het geld dat je dan kwijt bent kan je een veel leuker vintage horloge kopen. 30 minuten per dag is helaas wel buiten de reguleerbare range.

1 like

Kijk onder de balans staat het merk en type.
Kan het niet helemaal goed zien op de foto.
Merk FE iig. Duits dacht ik

Balans afstelling staat net onder het midden in de min, zou hem als ik jou was zelf proberen af te regelen door deze met kleine stapjes wat meer in de plus te zetten.

Mocht het niks worden kan je hem altijd nog een beurtje laten geven! :+1:

Leuke vonst imo :+1::+1:

FE is niet Duits maar staat voor France Ebauches.

2 likes

Misschien demagnetiseren ?

Je kan je weer opgeven voor de starters-cursus van Vinwat, dan neem je dit type zelf zo onderhanden.

Dan zou ie toch sneller lopen?

1 like

Heren, allemaal bedankt voor de input tot dusver.

Ik heb het horloge de afgelopen 36u een beetje in het oog gehouden, en tot dusver loopt ie een goede 5 min achter, dus mijn aanvankelijke schatting was wat ruw. Dit kan ik wellicht dus zelf proberen door de afstelling een beetje in de + te draaien als ik het goed begrepen heb.

Iemand die goede tips heeft omtrent het polijsten van het glas?

Thanks alvast.

Zoek even de “how to” van forumlid HorloG en je weet hoe je het glas weer als nieuw krijgt.

Succes,

Willem

In elk geval uitkijken met raken van de kast wanneer je het glas polijst: de tekst ‘stainless steel back’ duidt meestal op een verchroomde base metal kast. Leuk ding voor een tientje :+1:

1 like

Thanks!

Heel duidelijk, dus ik ga me eens wat schuurpapier en een tube peek bestellen.

1 like

De kast goed afplakken inderdaad, die verchroming poets je zo doorheen. Verder met wat Polywatch in ‘rondjes’ poetsen met een zacht katoenen doekje (bij keukenpapier houdt je in mijn ervaring meer kleine krasjes over dan met katoen). Als je geen Polywatch wilt kopen kan het ook met tandpasta. Volgens mij moet je wel van die echte witte hebben (het gaat om het schuur effect). Oh en geduld, dat heb je ook nodig :slight_smile:

2 likes

Zoals boven: witte tandpasta en een oude onderbroek (bij voorkeur gewassen ;-)) volstaan vaak voor plexiglaasjes.

Allrighty. Ik ga het eens proberen. Polywatch werkt ook goed begrijp ik?

Ik denk namelijk dat dit voor mijn 2 Connies ook wel van pas kan komen. Ook hier zijn de glaasjes erg krasgevoelig merk ik…

Wat heel belangrijk is voor een goed resultaat bij wat diepere krassen is dat je eerst met grove korrel tot voorbij het diepste punt van de kras schuurt.
Daarna steeds fijnere korrel gebruiken en tot slot de polywatch of Peek (dit laatste ook voor de gepolijste kanten van de kast).
Doe je dit niet, dan glanst het glas wel, maar blijf je kraslijnen zien.