Rommelmarktvondst

Dit horloge van 40 mm doorsnede gevonden bij een antiquairstand op een rommelmarkt gisteren bij ons in West Vl.
Alles lijkt perfect te werken
Denk dat de kroon moet verzonken zitten dus hier niet origineel , wat is jullie mening ?
En een barstje in het glaasje op 12h .
Op de zijkant staat een tekentje(moeilijk te fotograferen) een soort paardje denk ik althans,wijst dit op goud ?
Anderzijds vind ik geen merkteen van 0850 en verder op dit moment nog niet durven open maken .
Zijn er Rodania fans die me meer informatie over deze vraagtekens of dit horloge kunnen geven.?

Met dank bij voorbaat

1 like

Een redelijk modern zakhorloge, ik herken het stempel niet direct maar ik verwacht wel dat deze van goud is. Dit bepaalt dan ook meteen de waarde want er is amper vraag naar dit soort zakhorloges. Rodania had met name in Belgiƫ een grote afzetmarkt, in Nederland zie je ook wel regelmatig.

1 like

Stempel lijkt haast meer op een zilvermerkteken:

Zilver met een gekleurd laagje kwam volgens mij ook wel eens voor. Toch de achterdeksel eraf halen voor uitsluitsel.

Kroon is inderdaad niet origineel, hier hoort gewoon een rechte kroon op die in de uitsparing valt.

3 likes

Het merktekentje is zo klein en onduidelijk om een gelijkenis te vinden.
Maar heb het even opengemaakt en denk toch dat dit een volle kastje in goud is.
Ik ga dit nog wel even tonen aan een plaatselijke juwelier en bij positief bericht ooit wel eens nog de juiste kroon zoeken .En toch maar houden in mijn verzameling .
Bedankt v het schrijven

Je moet even het uurwerk eruit wippen, merktekens staan over het algemeen binnen in de kast.

Ik zie wel hier en daar koperoxide, dat suggereert een vergulde messing kast, en geen volgoud. :thinking:

1 like

Beste
op de binnenkant staat geen enkele vermelding alles is goudkleurig .
Blijft dus twijfelachtig tot verder onderzoek van een professioneel .

1 like

Ik heb inmiddels bij een goudsmid geweest. Is in ieder geval geen goud. Het zogezegde tekentje op het horloge is gewoonweg van het vallen. Zo heb ik weer wat bijgeleerd denk ik .Hierbij jullie te hebben geĆÆnformeerd met dank voor jullie antwoorden.