Rommelmarktvondsten

Bonklip :+1:

7 likes

Bonklip bracelet. Moet je naar eens googlen .

@Jenneke was bliksemsnel

4 likes

Dat draagt heel prettig in zomerse temperaturen. Misschien moet ik ook maar eens een tankje van zo’n band voorzien, staat goed!

3 likes

Gisteren nog eens naar de Rommelmarkt geweest.

5 mint Q&Q automatics. Een lejuste, een helvetia , een Casio sgw 300h (altimeter) en umf ruhla.

De lejuste heeft een 25 steens ETA 2784 automaat ( zelfde als tudor oysterprince en tudor snowflake sub van die periode 1972-1978)

Helvetia heeft een peseux 320 en plaatst dit horloge ergens tweede helft jaren 60.
Prachtig binnenwerk dat maar 3mm dik is.

De Q&Q ( quality and quantity , zuid Korea) zijn zeer interessant, uitgebracht in volle quartz crisis. Door het hele binnenwerk te minimaliseren konden ze het horloge aanbieden aan 40 Duitse Mark in de Neckermann catalogus.
En dan had je een day date automaat voor dat geld.

25 likes

Leuk, ik wist niet dat er Q&Q automatics bestonden, en ook niet wat de beide Q’s betekenen.

Met minimaliseren bedoel je dat het uurwerk uiterst klein gemaakt werd?

3 likes

Nee, minimaliseren zoals bijvoorbeeld Swatch gedaan heeft met de system 51. Alle onderdelen herbekeken en alles dat ze konden versimpelen of schrappen werd gedaan .
Er zweeft ergens een interessant artikel over dat binnenwerk, ik kijk even of ik het vindt.

Edit
Gevonden

11 likes

Wauw, dankjewel! Heel interessant.

1 like

Mooi horloge, Pierre.

@LVA toonde ook ooit een horloge met een gelijkend uurwerkje (AS 573) in een iets afwijkend kastje (met zeshoekig glas). Ook daar ontbrak de merknaam.

(sorry voor late reactie; ik had wat 2FA-aanmeldproblemen)

4 likes

Lang geleden want ik laat alles liggen als het niet 100% mijn goesting is gezien de eindfase van het verzamelen, de consolidatie fase hier ingezet is, maar vandaag was er toch een rommelmarktvondstje dat mee mocht komen. De mooie blauwe plaat heeft het hem gedaan. Blauw Diehl compact duikertje met Junghans handopwind calibertje er in. Hij loopt, maar daar is wel alles meegezegd op dat vlak :rofl: Een leukerdje desalniettemin.

28 likes

Ik kijk al uit naar het restauratie verslag. Junghans uurwerken zie je hier eigenlijk bijna nooit en zeker het inwendige niet. Het is veelal Zwitsers wat hier te zien is.

2 likes

In de vroege ochtend richting de antiekmarkt in Tongeren. 50 jarig bestaan en perfect weer, dus een overvolle markt qua standhouders. Onderstaande prachtige Pontiac mee mogen nemen en genoten van de wandeling, koffie en gesprekken met verkopers. Ik moet terug vaker gaan, zeker op zo’n vroeg uur als het aantal bezoekers nog beperkt is :slight_smile:

38 likes

Héél vroeg op de markt van Pécrôt kom je al eens wat tegen.
Misschien nog wat te vroeg voor de verkoper aan de prijs te oordelen.

31 likes

Deze meegeritst…

Onbekend merk maar nog perfect lopend werkje
@chi_kwadraat :face_with_monocle:

26 likes

Zelfde verkoper als vorige week had er nog een paar bij, andere modellen van dezelfde lijn.
deze keer deze 3 met fluted bezel meegepakt.

20 likes

Het spijt mij, Pierre, ik herken het niet. Amida, misschien; of EB Ebauches Bettlach ?
Mooie combinatie van strak vormgegeven kast met die wijzerplaat !

1 like

Deze Flora in maar een sukkelaar…

…de prijs was er ook naar maar wie weet :person_shrugging:

20 likes

Deze zondag te Malèves-Sainte-Marie-Wastines.

Deze heldere wijzerplaat trok mij aan maar ik ken het merk niet. Iemand meer info?

16 likes

Ik ken het merk zelf ook niet, dit zegt Claude AI erover :slight_smile:

Ik lees de signatuur als “Tayt” (of “Fayt”?), maar ik kan er online werkelijk niets over vinden. Wat me wel opvalt:

• Slanke dresswatch, ~33-35 mm, waarschijnlijk jaren '50-'60
  • Opgelegde indexen, geen datum, geen secondewijzer → handopwind
  • Kast lijkt doublé/verguld, lichte doorslijting bij de lugs
  • Rekband bijna zeker later toegevoegd
  • De kras op de close-up zit vermoedelijk in het glas, niet in de plaat (Polywatch)

Tip om verder te komen: probeer de naam in Mikrolisk (mikrolisk.de). Die handelsmerkenindex is precies bedoeld voor onvindbare wijzerplaatnamen, en vaak blijkt zo’n naam terug te leiden naar de ruwwerkfabrikant, bijvoorbeeld “Asa” = Adolph Schild, dus een AS-kaliber. Daarna kun je het kaliber opzoeken bij Ranfft (ranfft.de).

Mijn gok blijft: klein merk of juwelierssignatuur op een standaard Zwitsers uurwerk. Foto van het uurwerk zou uitsluitsel geven.

1 like

Bedankt voor het zoekwerk. Ik had hem ook al aan nonkel AI voorgelegd met een gelijkaardig resultaat. Ook mikrolisk stond voor een raadsel. Alweer zo’n handige juwelier schat ik dan.

2 likes

Graag gedaan! En waarschijnlijk idd een handige juwelier. :slight_smile:

Hoe dan ook, een mooie vondst!

1 like