Rommelmarktvondsten

Wat ziet mijn oog daar…

3 likes

Scherp. “Geen bandje” zit daar rechts van het midden.

Breitbling.

Ik zag hem net ook. Zal vast niet echt zijn zou je denken…

Partij kwam van een huisopruiming, familie had alles in kratten en boxen gemikkerd maar het komt wel bij een horlogemaker weg. Het bedrijfje waar ik het van gekocht heb wilde het naar een oud ijzerboer brengen maar heeft het eerst op een plaatselijk veiling hoekje geplaatst

2 likes

Zit wel wat leuks tussen denk ik. Mooie seiko band hou ik me aanbevolen!

afbeelding

Al 2 gespot :wink:

3 likes

Toffe vangst! Dat wordt veel brushen en polijsten? en dan het blauwe vol spammen? :yum:

Mocht er nog iets leuks tussen zitten met een 18mm aanzet en een 24mm aansluiting op een horloge dan houd ik mij graag aanbevolen :grin:

1 like

mooie mooie vondst en top vriendin :+1: Mocht je nog een stelux president band voor een seiko 6139 tegenkomen dan houdt ik me aanbevolen. Endlinks / extra links voor de gewone 6139 band is ook welkom.

2 likes

Lekkere bakkie!
Kom je toevallig een Certina ds2 band tegen waar je vanaf wil dan verneem ik het graag :+1:

1 like

Nog eens een rommelmarkt gedaan, was door de welbekende reden bijna een jaar geleden.

deze 2 aanwinsten kunnen doen

horloge uit Rusland jaren 70 loopt prima mooie wijzerplaat vind ik

Kronoton penankertje, werkt nog goed , glaasje wel wat bekrast, ik vind vooral de cijfers leuk , weer eens iets anders

Nog een goede avond.

12 likes

Mooie rode wijzerplaat op die Zaria

Inderdaad, de rode kleur gaat mooi over in de zwarte rand van de wijzerplaat, Ben er blij mee.

Vorige week op de rommelmarkt twee horloges gescoord voor een euro per stuk. Van beiden het batterijtje vervangen, maar helaas. De eerste is deze:

Deze “Junghans” heeft een Miyota TL11 uurwerkje aan boord. Het digitale gedeelte doet het maar de wijzers lopen niet. Ik vraag me ten zeerste af of dit een echte Junghans is, ik vind er maar bar weinig van terug online en dit uurwerk is ook door Sharp, Commodoor, Benrus, Quasar, etc. gebruikt om soortgelijke horloges te maken, zo leert een Google search mij. Wat denken jullie?
En zou deze gerepareerd kunnen worden of moet er een nieuw uurwerkje in? Ik heb geen idee hoe reparabel quartz horloges zijn.

De tweede is deze “Glashutte”. Deze heeft ook een quartz uurwerkje aan boord maar ik kan niet zien welk type het is. Behalve het opschrift “5093” zie ik niets staan. Ook hier hielp een nieuw batterijtje niet om de wijzers te laten lopen. In een andere thread is een soortgelijk exemplaar als fake bestempeld, maar ik heb niet kunnen lezen waarom ie definitief niet echt is (zie Glashütte).
Het valt me op dat het “Made in GDR” ontbreekt, dat staat wel op de plaat bij dit model dat als “Glashutte Original” wordt vermeld volgens Catawiki. Een exemplaar waar dit ontbreekt (net als bij die van mij) wordt op Catawiki als GUB Glashutte bestempeld. Maar ja, Catawiki…dat is geen betrouwbare bron, dus ik heb niet echt een idee hoe ik erachter ga komen of deze nep is of niet en of het de moeite waard is 'm te laten repareren.

Ik ben benieuwd of iemand hier licht op kan werpen.

6 likes

Zaterdag uit een rommelbak geplukt :sunglasses:

37 likes

Leuke jump hour :+1:
Mooie vondst.

1 like

De Junghans zal een schoonmaakbeurt en een drupje olie nodig hebben. Die Glashutte heeft wat groenige corrosie, te zien links van de chip. Ik vind het kwarts werkje vrij primitief, zou me niks verbazen als het een DDR uurwerkje is.

Net ff gekeken, het zal een GUB 38-31 zijn.

1 like

Dank je @MartijnV! Het is inderdaad een GUB38-31 als ik het zo zie op https://www.glashuetteuhren.de/kaliberuebersichten-modelle/glashuetter-uhrenbetriebe/kaliber-38/. Bij mij is helaas het blikje dat de batterij op z’n plek houdt afgebroken toen ik het batterijtje wilde vervangen en dat zwerft nu ergens in mijn studeerkamer :man_facepalming:. Betekent dit dat het horloge wel een echte GUB Glashutte is en geen fake? Of is dat te kort door de bocht?

Helemaal echt, maar van voor de revival waarna ze verder gingen met hogere kwaliteit horloges (overigens eerst met ingekochte ETA uurwerkjes en later met verbeterde versies van hun eigen automaat, die cal. 39 werd, waarop ook een serie modulaire complicaties werd ontworpen).

Onder het communistische regime was het goedkope massaproductie.

1 like

Hij kan best “echt” zijn maar is natuurlijk niet te vergelijken met de huidige incarnatie van Glashütte.
Dit is een kwarts horloge die de DDR “Jan met de pet” kon kopen. Dus een “echte goedkope kwarts” .

1 like

Dat is goed genoeg voor mij, het gaat mij erom dat het geen namaak van een dure Glashutte is zoals je die vroeger van Rolex, Breitling en TH overal kon kopen in Azie en Turkije. Dat het een goedkoop massaproductie DDR horloge is vind ik dan weer geen probleem.

Ik ben als kind regelmatig in de DDR geweest omdat vrienden van mijn ouders daar woonden (aan de verkeerde kant van het Gordijn geboren) en heb nog levendige herinneringen aan de vakanties daar. Voor mij dus leuk om dat in de vorm van een horloge regelmatig te kunnen dragen.

4 likes