Rommelmarktvondsten

Dit is zeker een super vondst, een Tissot voor 1 euro, heel goed gedaan van je zoon ::slight_smile: :smile: succes ermee

2 likes

Deze een dikke week geleden op kop getikt samen met een leuke Pontiac.

Deze vandaag voor 1 euro.

19 likes

Deze vandaag gekocht voor 5 euro, beetje polywatch op het crystal en een heel lichte beurt met een polijstdoekje later ziet ie er zo uit!

Tevens mijn eerste vintage horloge & eerste keer gebruik maken van bovenstaande producten.

62 likes

Voor alles een eerste keer :wink: leuke vondst!

1 like

Sommige Tissots hebben een aangepast uurwerk van Omega. Dat gaat met 1 klik uittrekken de urenwijzer verzetten en met 2 kliks uittrekken de minuten en urenwijzer.

Probeer dat eens.

Alternatief kan het een 2030 zijn waarbij je de kroon indrukt om de minuten te verzetten (zie hierboven, @Techca)

Lege batterij zsm vervangen. Lekkage is desastreus, onderdelen zijn een drama.

2 likes

Deze stijl noem je ‘skindiver’ omdat ze meestal maar tot 25 tot 50 meter waterdicht zijn en dus alleen geschikt om te snorkelen (skindiving is duiken met onbedekte huid en zonder duikapparatuur, dus zonder duikerspak, ofwel snorkelen). Ze zijn daardoor vaak wat eleganter en minder aanwezig dan ‘echte’ duikers. De stijl spreekt mij erg aan!
NB, door vergaan van de pakkingen zal hij nu helemaal niet meer waterdicht zijn, dus niet mee zwemmen tot hij een goede beurt en een waterdichtheidstest gehad heeft.

9 likes

Mooi, deze uitleg. Als niet kenner en niet echt liefhebber van duikerts en niet zemmer vroeg ik me altijd al af wat een ‘skindiver’ nu eigenlijk was. Nu weet ik het!
Dank je wel!

9 likes

Heel erg bedankt voor deze informatie! Ik merk nu al dat het hele vintage horloge gebeuren me toch harder aanspreekt dan initieel gedacht.

3 likes

Superleuk ding man! Dragen :+1:

1 like

Liep vandaag langs de rommelmarkt bij ons op straat, uiteraard zoekende naar een gouden vondst.

Kom ik aan bij een meneer met een drietal horloges op tafel. Twee Tag Heuers en een Breitling Navitimer. Ik dacht héél even; JACKPOT. Meneer zag mijn blik en zei al meteen; “het zijn hele goede replica’s, sorry jongeman”.

Volgende x beter!

2 likes

Ondanks dat hij ze beter weg kan gooien is het wel heel eerlijk :+1:

2 likes

Uit interesse, waar vind je rommelmarkten waar horloges liggen? De rommelmarkten die ik af en toe zie is nooit iets te zien……

1 like

Beter kijken,ja en is serieuze comment, Rommelmarkt en n antiekmarkt moet je echt leren kijken, je loopt eerst een rondje en dan loop je de andere kant terug en denk je hoe heb ik dit net kunnen missen???

1 like

In dit draadje:
"Laat je horloges van max. 100 euro zien - Algemene Horlogepraat " had ik 'm al aangekondigd, maar ik vond het leuker om het vervolg verhaal in ‘Rommelmarktvondsten’ te posten.

Weliswaar een ‘eenvoudige’ Seiko 5 automaat, maar wel een redelijk oude. Een #6309-8920.

Ervaringen met eerder verworven vijfjes, zoals ze liefkozend genoemd worden, hadden me ervan doordrongen dat ze redelijk onverwoestbaar zijn, maar vaak toch best wel gecompliceerd van constructie en er bestaan nogal wat verschillende caliber varianten. De goede @Climholland heeft me al eens geholpen met het tot leven brengen van een oude ‘vijf’ (dank je Clim, die doet het nog steeds!), maar ik wil hem niet elke keer lastig vallen als ik weer ergens een gemankeerde oude Seiko heb opgeduikeld.

Volgens deze site: Seiko Serial Number Decoder. Find the date of a Seiko by serial numnber
https://retroseiko.co.uk/seiko-serial.htm
Is dit er een uit februari 1976

Inmiddels heb ik er aan gewerkt en na een hoop gepruts: Eureka! It’s Alive!

Ik heb het kastje wat netter gekregen door wat voorzichtig polijstwerk. Het (mineraal?) glas was nogal ernstig gekrast. Glas kan ik zelf niet goed polijsten, dus koos ik er voor om een passend plexiglaasje te zoeken. Nu zijn de meeste plexies nogal bol en het originele glas is volledig vlak. Dus ik was best blij toen ik in mijn voorraadje opgespaarde n.o.s. glaasjes een gebruikte plexi vond die èn vrijwel vlak was én zich in de originele rubber pakking ring liet persen én waar de paar krasjes die er op zaten goed te verwijderen waren.

Maar daarmee liep het ding nog niet. Met veel schudden en Seiko Shuffeling (een Seiko 5 kun je niet met de hand opwinden) liep ie af en toe een paar sekonden maar dat was alles.
Opengemaakt trof ik een uurwerkje met een rotor die vol zat met een vieze groene pukkelige aanslag, Stom, geen foto van gemaakt, maar geloof me het zag er erg vies uit. Alsof er een Alien in gespuugd had…

Voorzichtig het rotortje losgeschroefd. Dat soort werkjes durf ik nog net. Ik moet er niet aan denken om een heel uurwerk uit elkaar te halen, want dan gaat er gegarandeerd van alles stuk. Knoffelpoten en astapjes gaan niet goed samen. Het rotortje werd in de ultrasoon goed schoon, hoewel er een aantal lelijke oxide vlekken achterbleven. Daarover niet getreurd. Mumbay Special Seiko’s zijn véél viezer en lelijker gevlekt. Uiteraard zou bij de constatering van zo’n vieze oxide aanslag het hele uurwerk geserviced moeten worden, maar daarvoor kan ik altijd later nog hulp inschakelen. Eerst maar eens met een zacht borsteltje, zo’n ding waar je vroeger de naald van je platenspeler element mee schoon maakte, wat aaien en losse ongerechtigheden weghalen, waarbij ik dan maar hoop dat er geen Alien stukjes tussen de tandwieltjes blijven hangen. Daarna het goed gedroogde rotortje er weer opgeschoefd.

Na nog weer eens de Seiko Shuffle te hebben gedaan: jawel hij ging lopen!
[How to wind up a Seiko 5 automatic watch - YouTube]

Maar dat bleef ie niet zo lang doen. Telkens als de secondenwijzer over een van de andere wijzers heen liep stopte hij. Schudden hielp dan niet, ik moest de sec. wijzer een duwtje geven en dan ging ie weer. Maar de wijzers liepen niet aan! Dus: wijzers er af, wijzerplaat er af en kijken wat er onder zat. Niet veel te zien, alleen de datum- en dagschijfjes, de rest van het helse machientje zat daaronder uiteraard verborgen. Ik durfde - om eerder uitgelegde redenen - niet verder te gaan met de demontage, dus in uiterste wanhoop maar een drupje wasbenzine langs het sec. asje laten lopen, in de hoop daarmee wat eventueel opgehoopte vuiligheid op te lossen. Dan het geheel weer terug gemonteerd en als laatste het seconden wijzertje er weer opgepriegeld en voorzichtig vastgedrukt.

En waarempel, dat hielp. Het werkje begon te lopen en het staat nu al twee dagen niet meer stil.
Vandaag het werkje dus weer in de kast gemonteerd. Dichtgeschroefd en het werkje blééf lopen. En nog redelijk op tijd ook. Minder dan 2 min/dag. Afregelen kan altijd nog na een echte servicebeurt.
Ik bleek zowaar ook nog een origineel stalen Seiko bandje te hebben, met passende endlinks. Normaal ben ik niet zo van de stalen bracelets, maar in dit geval vond ik het wel zo leuk om hem weer zo origineel mogelijk compleet te hebben.

Kortom: Lexaf de meukstruiner is weer een Seiko 5 rijker.
Foah Wènagh. Want da’s natuâhlijk un deil vannut plezieâh.
Fautaus of ut is nie gebeuâhd…

Wat moet ik met al die dingen? Geen idee. Voor de heb. Met zijn allen in een theedoos. Leuk om naar te kijken en om van elk horloge me te herinneren wat voor verhaal er achter zat. Gekte. Maar ook veel lol. En daar doe ik het voor.

Groeten en tot een volgend avontuur.
Lex

47 likes

Ik vermoed dat het horloge uit 86 komt gezien het ontbreken van het jewel count en suwa logo op de plaat.

1 like

Ja, ik snap dit ook niet. Er zijn toch duizenden horloges in omloop, maar nooit bij tweedehands winkels of uitdragerijen. Ik kom enkel het horloge puin der aarde tegen van Guess, Icewatch etc.

Veel tweedehandswinkels/kringlopen hebben ‘experts’ die de krenten uit de pap vissen.

Rommelmarkten met particulieren heb je kans.

Ik was ooit ook zo’n expert, maar ik kon ook niet alles kopen en verkopen, waardoor delen van de inbreng wel degelijk in de tweedehands winkel kwamen. Ik deed feitelijk de eerste selectie en ‘taxatie’ voor de winkel. Om ervoor te zorgen dat er geen(echt goede) cameras voor €5 werden verkocht.
Maar ik heb in honderden bezoeken nimmer een aardig horloge zelfs gezien.
Met Koningsdag dit jaar zo’n koekenbakker met wat Orient’s die denkt de hoofdprijs in handen te hebben.
€40 voor afgedragen Orients met deels breuken in het glas. Dat soort irritaties.

1 like

Lekker bezig Lex, weer een verhaal om van te snoepen :+1:t2:

Kijk ook goed naar wat voor rommelmarkt het is en vooral waar!

Grote georganiseerde rommelmarkten (vaak met entree) zijn handelaren rommelmarkten, voor dat de deuren open gaan voor publiek hebben de handelaren die er zelf staan hun slag al geslagen.

Als ik echt naar horloges ga zoeken, kijk ik naar dorpsrommelmarkten en rommelmarkten van verenigingen en dorpen/wijken met “oud geld”.

Succes :+1:

4 likes