Vandaag naar de Dutch Made Horloge Showcase geweest in Grootschermer, erg leuke dag gehad!
maar onderweg Lelystad aangedaan, daar was een kofferbakverkoop, en omdat ik toch door Lelystad heen moest maar even wezen rondneuzen, zoals altijd niet veel bijzonders, maar toch ook deze keer een leuk klokje op de kop getikt, voor 5 euro kon ik het niet laten liggen.
Lekker zwaar en groot, het uurwerk meet Ø 51,5mm
Veel info kan ik er niet over vinden maar @Kalle wist mij te vertellen dat dit waarschijnlijk een dashboard klokje uit een auto is.
Soortgelijke klokjes ben ik ook tegengekomen als reisklokje.
Maar na een beetje poetsen komt er een mooi glaasje en een witte dial tevoorschijn, dial heeft wel wat haarscheurtjes in de (waarschijnlijk) emaille en de lume is sterk verweerd.
Kalle Slaap wist alleen niet waar het tandwieltje bij de pijl voor diende, misschien voor een secondewijzer, maar de minutenpijp is massief, of is het misschien een secondewijzer optie onder de dial die bij deze uitvoering afgedekt is door de dial???
Ik denk dat ik dit klokje maar ga gebruiken om het sleutelen aan uurwerken onder de knie te krijgen, dit is met alleen de leesbril allemaal nog te zien
Mocht iemand nog een sleutelvolgorde/handleiding weten, ik hou mij aanbevolen.
Daarmee blijft het nog steeds giswerk, maar het feit dat er een Amerikaans patent is aangevraagd maakt dat de kans dat het ook in een Amerikaanse auto of koets heeft gezeten wel wat logischer.
Mijn Kirovskie uit 1947 zit ook vol radium, doet het nog steeds een beetje, ik had hem vannacht naast bed gelegd, en in de loop van de nacht ff gekeken, gloeit met een gruizig, vuilgeel licht.
Lang geleden, maar ik heb nu een reisklokje met eenzelfde uurwerk. Dat mysterie tandwieltje drijft in ieder geval de minutenwijzer aan. Als ik het grote vrijliggende tandwiel een beetje beweeg dan beweegt de minutenwijzer. (Geen seconden complicatie dus)