In mijn hele mooie Hanowa Grenadier zit een Ronda 515 quartz loopwerk. Ik heb hem nog maar net. De verkoper zegt dat er in september 2015 een nieuwe batterij is ingezet door een horlogemaker.
Ik los dingen graag zelf op. Goedkoper en zo leer je nog eens iets. Deze Hanowa heeft een snap-on caseback. In mijn goedkope gereedschapsetje zit gelukkig zo’n mesje.
Voor het gemak wel eerst de band er afgehaald. Viel niet mee.
Goed bezig. Het is een SW batterij, dat scheelt. Even schoonmaken met (99%) alcohol op een puntje bamboestick en dan nieuwe batterij erin, dan gaat hij het vast wel doen.
ik denk dat die lekkage van een eerdere Renata batterij is.
Sony is best goed en gaat zeker niet in een half jaar al lekken.
Ik denk ook niet dat ie leeg is, waarschijnlijk maakt ie alleen slecht contact.
batterijcorrosie moet je echt volledig opruimen anders blijft het gewoon doorrotten.
Een Sony batterij is sowieso al uit minimaal 2016. Vanaf 2017 heet het merk MuRata. Ik gebruik zelf niets anders trouwens. Bij elke kwarts-interventie die niet batterij-gerelateerd is, vervang ik toch altijd ook de batterij. Anders heb je de eigenaar wellicht binnen een paar maanden of weken alweer terug.
Persoonlijk zou ik iets groffer geweld toepassen bij het verwijderen van de corrosie, krabben met een schroevendraaier tot het metaal weer blank is.
Wel oppassen dat het gruis niet het uurwerk in verdwijnt.
Napoetsen met een beetje olie tegen verder roesten.
Je kan het metalen schild verwijderen, dan kan je het circuit beoordelen en eventueel schoonmaken. Kijk uit bij de spoel, 1 tikje van de schroevendraaier en het ding is stuk.
Batterijen, 2 want dat is goedkoper dan 1, een dag te laat in de post. En het zijn ook de verkeerde…
Ik kreeg V391/SR55 terwijl ik V371 nodig heb. Oh well. Weer iets geleerd.