Rondslingerende radium in horloge ruimen

Dus radium is blauw :grinning: niet bruin of oranje.

1 like

Correct! :slight_smile:

De verf daarentegen kan natuurlijk kleurstoffen bevatten of fosforcomponenten die een andere kleur hebben. Radium zelf zorgt voor emissie in het blauwe zichtbare licht spectrum, maar de intensiteit hiervan is laag in vergelijking met de fosforcomponenten die worden gebombardeerd met gamma en beta straling.

Dus wat zou Jij doen met mijn PONTIAC vouwfietser proper maken of gewoon zo laten ?

Verkopen op de rikketik beurs.
Dan is de hele verhandeling in deze topic niet nodig geweest.
Overigens was, bij de ateliers resp. manufacturen waar dit radium werd gebruikt, geconstateerd dat de mensen die er dagelijks mee bezig waren onvruchtbaar werden.
Dat zou nu een enorm uitkomst zijn in een aantal landen waar de overbevolking nu richting ons land komt om mee te genieten van ons sociale stelsel.
Dixi

1 like

In Nederland is het zelfs bij de wet geregeld:

Artikel 4.23. (verbod toevoeging radionucliden – aanwijsinstrumenten)

In afwijking van het in artikel 3.5, tweede lid, in samenhang met artikel 3.8, derde lid, onder c, bedoelde verbod, op het zonder of in strijd met een vergunning toevoegen van radioactieve stoffen aan consumentenproducten, is het verboden:

a. voor verlichtingsdoeleinden radionucliden toe te voegen aan een aanwijsinstrument;

b. handelingen te verrichten met een aanwijsinstrument waaraan voor verlichtingsdoeleinden radionucliden zijn toegevoegd.

Artikel 4.24. (specifieke vrijstelling van verbod – aanwijsinstrumenten)

1 Het verbod, bedoeld in artikel 4.23, is niet van toepassing voor zover:

    a. het product een aanwijsinstrument betreft;

    b. uitsluitend H-3 (Tritium) in lichtcellen (glas) of Pm-147 (Promethium) in lichtgevende verf is of wordt toegevoegd voor verlichtingsdoeleinden;

    c. het aanwijsinstrument in totaal een lagere activiteit bevat dan de desbetreffende krachtens artikel 3.17, eerste lid, onder a, vastgestelde waarde voor H-3, onderscheidenlijk Pm-147;

    d. het aanwijsinstrument voldoet aan in het belang van de bescherming tegen ioniserende straling bij verordening van de Autoriteit gestelde regels met betrekking tot de constructie;

    e. op het aanwijsinstrument de bij verordening van de Autoriteit aangewezen merk- of waarschuwingstekens zijn aangebracht;

    f. herstel- en onderhoudswerkzaamheden aan het aanwijsinstrument worden verricht overeenkomstig de bij verordening van de Autoriteit vastgestelde regels, en

    g. er per locatie op enig moment niet meer dan 500 aanwijsinstrumenten waaraan voor verlichtingsdoeleinden H-3 in lichtcellen of Pm-147 in lichtgevende verf is toegevoegd, voorhanden zijn.

2 Bij verordening van de Autoriteit kunnen met het oog op een goede uitvoering nadere regels worden gesteld met betrekking tot artikel 4.23 en het eerste lid.

Artikel 4.25. (verbod voorhanden hebben aanwijsinstrumenten; ontheffing Defensie)

1 Het is verboden buiten Nederland vervaardigde aanwijsinstrumenten waaraan voor verlichtingsdoeleinden radionucliden zijn toegevoegd, voorhanden te hebben met het doel deze binnen Nederland in de handel te brengen, indien deze instrumenten niet voldoen aan de bij of krachtens de artikelen 4.23 en 4.24 gestelde regels.

2 Onze Minister van Defensie kan ontheffing verlenen van de in het eerste lid en artikel 4.23 gestelde verboden indien het aanwijsinstrumenten betreft waaraan voor verlichtingsdoeleinden radionucliden zijn toegevoegd en die in gebruik zijn dan wel bestemd zijn voor gebruik bij de krijgsmacht onder operationele omstandigheden.

3 Bij verordening van de Autoriteit kunnen nadere regels worden gesteld met betrekking tot aanwijsinstrumenten.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0040179/2018-02-06#Hoofdstuk4

Het NVS (https://www.nvs-straling.nl) heeft mij per mail uitgelegd dat openen van een radiumhoudend horloge verboden is. Bij inademing wordt het in het botweefsel opgeslagen en straalt daar (de alfa straling) op het beenmerg.

Gezien het wetsartikel mag er ook niet in gehandeld worden, dus hebben radiumhoudende horloges kennelijk ook geen economische waarde meer in Nederland.

Volgens bovenstaande zou je kunnen verwachten dat de gemiddelde leeftijd van een horlogemaker, die gewerkt heeft met radiumhoudende horloges, laag ligt. Een onderzoek daarna is niet op internet te vinden. Dus iets voor dit forum?

1 like

Uhhhhmmm…verder alles goed? :face_with_raised_eyebrow: Dit klinkt mij bekend in de oren, er was namelijk een bepaald rijk dat dit een jaar of zeventig geleden een goed idee vond.

1 like

Ja, met mij is alles goed, ik begrijp jouw aantekening.
Dat rijk waar jij het over hebt had andere moverende motieven.
Niet de mijne overigens.
waar ik het over heb zijn de uit de hand lopende excessen.

1 like

Okay, bedankt voor de verduidelijking, maar we moeten niet willen gaan naar een maatschappij waar sommige mensen niet mogen voortplanten, dat lijkt mij absoluut niet de bedoeling. Ik snap dat de komst van vluchtelingen bedreigend kan aanvoelen, maar die mensen willen ook gelukkig zijn en in een land leven waar je jezelf kunt zijn en waar opportuniteiten zijn. Daarnaast is het onder de streep goed voor onze economische groei.

De bedreiging komt niet van integrerende nieuwkomers, prima mensen en degene die ik ken zijn ook nette harde belastingbetalende werkers, waar ik op doel zijn de lieden die hier hun zakken komen vullen op onze gemeenschapskosten. En niet te vergeten de criminelen die in eigen land niets meer kunnen halen en overlast bezorgen.
Ik kijk met een schuin oog naar Australië, waar deze lieden geen voet aan de grond (wal) krijgen, goed beleid, zonder dat ik daar zou willen wonen overigens.

1 like

Dus als ik het goed begrijp zou jij die mensen graag chemisch gecastreerd zien?

Nee goede voorlichting en voorbehoedsmiddelen zijn een perfect alternatief.
Er is echter een maar aan, en dat is dat in sommige landen veel kinderen noodzakelijk zijn om te overleven.
Vele handen geven ook meer mogelijkheden nietwaar?

Maar je suggereert dat het een goed idee is om genoemde mensen chemisch te castreren in je voorgaande post, niet waar?

Sorry jongens dit is het beste horlogeforum van de Benelux er wordt hier serieus afgedwaald van mijn oorspronkelijke vraag die heel simpel was dus stop met die onzin
S.V.P /A.U.B.!!!

4 likes

Nee hoor,ik suggereer niets, het vermelden dat het een uitkomst kan zijn is geen suggestie.
Taalkundig zijn het twee totaal, voor uitleg vatbare, verschillen.

Dit is afhankelijk van de assimilatie van de nieuwkomers in het land van bestemming. Niet persé waar dus.
Overigens vind ik het best knap dat een discussie over radium in horloges tot dit kan ontaarden (niet alleen jouw schuld), dus ik houd me hier verder buiten.

1 like

Je hebt volkomen gelijk.
Mijn opmerking wordt kennelijk totaal verkeerd geïnterpreteerd.
dixi
Ik heb ook regelmatig te maken bij vintage horloges die ik binnen krijg dat er Radium in,op of aan zit.
Echter gezien mijn leeftijd, heb ik er geen probleem mee. Misschien ga ik zelf nog eens licht geven in het duister. Als dat het geval is, dan zal ik dat melden op dit forum.

Dat is een semantisch verschil

Dit is wel heel erg Offtopic maar goede voor onze economie?? Slechts een zeer klein deel, circa 15% heeft een vaste baan na 5 jr in NL te zijn gevestigd. Ze leven dus van onze belastingcenten zonder er ooit een cent aan te hebben bijgedragen dus dat lijkt mij niet goed voor de economie hoor.

Tevens nemen sommigen ene bepaalde geloofsovertuiging mee die ik absoluut gevaarlijk en niet verenigbaar vind met ons land, normen en waarden nml de salafistische islam.

1 like

Waar is een moderator als je hem nodig hebt…

1 like