Rondslingerende radium in horloge ruimen

download (7)

1 like

Tritium is niet fluorescerend, dus dat lijkt me erg onwaarschijnlijk.

gewoon even oproepen :wink:
@Jur to the rescue?

De straling van tritium (beta straling, dringt niet door de huid heen) laat een fluoriserend stofje licht geven, net als in TL buizen waar uv straling het verf laat fluoresceren.

Het voordeel van tritium gas is dat het niet rondslingert als het glaasje gebroken is, het is het lichtste gas wat er bestaat (op H2 na) en vliegt hoog de lucht in voordat je het kunt inademen. Verder is de halfwaardetijd 12,5 jaar. Dat van radium 1600 jaar.

2 likes

Jurtz
Regular2d
Dus: radium is enkel gevaarlijk bij inslikken of inhaleren, draag dus altijd de juiste bescherming!


antwoord:
Nee, ook is ā€˜alleenā€™ de Radium straling wel degelijk gevaarlijk bij blootstelling aan het lichaam, het dringt door de huid en beschadigd je DNAā€¦ Je kunt er dan K van krijgenā€¦ Lees even over de effecten van straling in algemeenā€¦

Ik heb geprobeerd om een niet nader te noemen overheidsinstelling te overtuigen van het belang om de verspreiding van radium en het risico voor horlogemakers te onderzoeken. Omdat er maar weinig horlogemakers zijn vindt onze overheid het niet interessant om geld vrij te maken om hier onderzoek naar te doen.

Mijn mening is dat afhankelijk van de manier waarop wordt gewerkt het risico groot kan zijn.

2 likes

OK ik stop met dit draadje, het loopt uit de hand.

4 likes

volgens mij ben je al aangetast door de radiumā€¦