Dit horloge gekocht, stem en kroon zitten los als ik de kroon er in doe klikt ie niet goed vast. Misschien is de stem te kort? (vermoed ik want als ik de stem er in doe schuurt de rotor er iets over heen) Of zit het probleem in het uurwerk? of doe ik iets fout? Het is een Ricoh 21 jewels uurwerk uit de jaren 70. Heeft iemand misschien meer informatie over dit horloge en dit merk?
Ricoh uurwerk.
Hoe bedoel je dat met de rotor? Zit ie los of zo?
Nee maar volgens mij omdat de stem er niet diep genoeg in gaat zit net nog dat iets dikkere in de baan van de rotor. Tenminste dat denk ik.
Zo dicht zouden ze niet bij elkaar moeten zitten. Ik vermoed dat naast de loszittende opwind as, het rotor lager slijtage heeft, als het gewicht veel op en neer speling heeft en gaat “hangen”.
Loszittende opwind as is veel te vinden hier op het forum gelukkig, met veel plaatjes.
Up
Heb je deze al eens gekeken? Ik weet niet of het exact jouw uurwerk is, maar wellicht heb je er wat aan. Vergelijk bijvoorbeeld de positie van de stem op 1:37 met jouw stem eens. Helpt dit je verder?
Tirette een beetje indrukken? Bij sommige uurwerken druk je de stift er zo in, maar meestal moet je de tirette iets indrukken.