Een geruime tijd kijk ik al naar jullie posts en kom ik meer te weten over de horlogewereld. Zelf zit ik nu met een vraagstuk die jullie wellicht kunnen beantwoorden.
Ik ben van plan om binnenkort een Rolex Datejust (2e hands) te kopen aangezien het model en de prijsklasse mij zeer bevallen. Echter heb ik werkelijk geen idee waar ik op moet letten en wat belangrijk is bij dit soort horloges.
Wellicht hebben jullie een aantal go’s of no go’s die ik moet meenemen in mijn zoektocht. Mocht je me een ander model aanbevelen dan hoor ik dat ook graag.
Over Rolex en de Datejust zijn er zeeën van informatie beschikbaar waardoor het een beetje intimiderend kan zijn. Wellicht is de eerste vraag die je zelf moet stellen: kies ik voor een “moderne” of een “vintage” Datejust?
Mocht je kiezen voor vintage dan zal je meer gaan letten op de staat van het horloge die passen bij de juiste referentienummers. Zitten alle originele onderdelen er nog op? Zijn er door de tijd heen geen dingen veranderd aan het horloge? Is de kast polijst? Zo ja, hoe zichtbaar is het? Wanneer is het horloge voor het laatst geserviced? Zo ja, door wie en is daar bewijs van? enzovoort… enzovoort…
Hi Jeroen, Als je niet precies weet waar je op moet letten kan je er verstandig aan doen om bij een erkende dealer te kopen of bij iemand die wat recensies heeft op dit forum. Zeker Rolex kan listig zijn op Marktplaats, eBay, Catawiki, etc.
Erg veel plezier gewenst, vaak is de zoektocht naar het gewilde uurwerk minstens net zo mooi als de uiteindelijke aanschaf…
Zelf zit ik in hetzelfde schuitje. Mijn zoektocht begint altijd bij het model te kiezen welke me het meeste doet. Zodoende hoef je alleen de kenmerken van dat model te weten wat al een hoop informatie scheelt (zeker bij een dj) .
Bij wat oudere modellen, hou er ook rekening mee met de gebruikte materialen.
Bij een in mijn optiek luxe horlogemerk, vind ik zaken als tritium en plastiek glaashes niet passen. Terwijl anderen juist weer kicken op patina en plexi.
Als dat soort dingen er toe doen, wees d a n bewust van de verschillen.
Bedankt voor jullie tips! Ik ben al een stuk wijzer geworden dan mijn eigen kennis rijkt. Zodra ik een exemplaar in mijn vizier heb zal ik wellicht de specs hier posten.
Mijn tip, naast de al genoemde tips, is: Neem iemand mee (met kennis). Vooral omdat die persoon kritischer naar het horloge zal kunnen kijken dan jij, althans dat is mijn ervaring.
Oja… Papieren kunnen belangrijk zijn voor de waarde als je hem weer wilt verkopen en geven iets meer zekerheid.