Ik heb afgelopen zondag in Houten wat gereedschap gekocht, waaronder een fatsoenlijke kastopener. Zojuist even wat geprobeerd. Als eerste een oud horloge van mijn vader opengemaakt. Ik weet niet anders dan dat hij het horloge had. Prima tikker, beetje klein naar huidige maatstaven, maar een aandoenlijk horloge.
Toen ik de kast opende, zag ik een uurwerk van het merk ‘Rosieres Watch Co.’ (er zal wel een accent op de e moeten staan). Ik heb er nog nooit van gehoord. Weet iemand er meer over te vertellen?
Menno
Dit verhaal gaat niet over manufaktuurwerken/horloges
Als eerste:
Wat er op een van de bruggen van het werk staat kan, maar moet niet het merk van het werk zijn.
Vaak zijn de merken op de brug afkomstig van de fabrikant van het horloge.
Soms vind je in een horloge van het merk A een werk met het merk B erop (vooral als twee of meer merken samenwerken of in één holding zitten)
Ik heb net een horloge van het merk Buren binnengekregen met op de binnenkant van de kastbodem het merk Hamilton (zelfde holding) en op het werk het merk Bulova (gebruikten het Buren werk) Bulova 12ECACD = Buren 1321
Dan:
Als het werk niet al te oud is vind je vaak onder de balans het teken van de fabrikant van het werk en als je geluk hebt ook nog het model
Bijv. het ETA schildje met daaronder 2892
Als het werk wat ouder is en onder de balans is niets te vinden, moet je de wijzerplaat verwijderen en op de “bovenkant” van de platine kijken. Daar vind je dan vaak het teken van de fabriek met soms ook het kalibernummer.
En als dat niets oplevert moet je aan de hand van de vorm van de tiretteveer e.d. nakijken bij Flume of Jakob wat voor werk het is.
Een site met enorm veel foto’s van uurwerken, meestal de balanskant van het werk en vaak ook de bovenkant, is http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?00&ranfft&0&2uswk
En als je hier een foto plaatst van het werk is er misschien iemand die je kan helpen