Roskopf LEGAL

beste verzamelaars,
ik woon in belgie en heb, zoals velen ooit, uit erfenis 3 zakhorloges gevonden waarvan ik er hier eentje graag wil beschrijven zodat jullie mij misschien daarna verder kunnen helpen
eerste vraag gaat dus over een F.E.Roskopf patent 18632 met op rand het woord LEGAL
binnen in de kas staat serie nr alsook op het uurwerk zelf
binnen op 2é plaat (voor zover ik steeds de juiste termen gebruik) staat Expositions Universelles Paris 1900 / Liege 1905 / Paris 1906
gewicht ± 117 gr diameter + - 5 cm
waar kan ik foto’s toevoegen?
alvast dank

Ofwel dit grafik klikken en dan de foto zoeken enz
Of vanuit de explorer de foto naar het textveld trekken.
Er is hier al het een en ander geschreven over Roskopf zakhorloges
https://www.horlogeforum.nl/search?q=roskopf%20%20order%3Alatest

kan ik het 2é deksel normaal openen door op het pinnetje te klikken en zou de plaat dan moeten los zijn?
van welk materiaal is deze gemaakt? ik zie nergens een stempel staan van AG / AU … en omdat het “goudkleurig” kan je al raden wat ik hoop denk ik (grapje)
ze werkt NIET meer dus zal een “waarde” evenredig zijn vrees ik ook al lees ik op sommige site’s dat dit een eerder zeldzaam stuk is
wederom bedankt en hopelijk plaats ik niet teveel foto’s

Het knopje is om de tijd te kunnen verzetten. Ingedrukt houden en dan de kroon draaien et voilà.
Om het binnendeksel te openen zoek je de kleine inkeping/uitsparing en druk je daar je duimnagel in. Als die te zwak is kun je het heeeeeeeeel voorzichtig met een mesje proberen.
Zakhorloge zijn nauwelijks een collectors item en binnen die groep zijn de exemplaren met Roskopf werk niet zeer gezocht.
Dus de waarde is beperkt.
Bovendien verwacht ik niet dat de kast uit edelmetaal is.

De tweede deksel is geklipsd, zoals de eerste.
Waarde in heel weinig. Goud of zilver gewicht, maar hier is het warschijnlijk geen van beide.
Dial is beschadigd en die loopt niet. :confused:
Dit is zeker een penanker gang : een soort anker zonder steen maar met pin in plaats van rubis.
Roskopf systeem is door sommige steeds een beetje gezocht maar… :confused:
PS : 1906 is Milan :wink:

Edit - foutje

thanks, 2é klepje idd makkelijk te openen via jullie uitleg
en sorry vh foutje

soms lees ik hier zaken die chinees zijn dus effe een vraag graag verklaring voor:
Dial is beschadigd en die loopt niet.
Dit is zeker een penanker gang : een soort anker zonder steen maar met pin in plaats van rubis

met dank
ik heb voor die andere 2 zakhorloges ook graag wat info gekregen start ik voor beiden een andere topic?

Penanker = Stiftanker
zie hier in het Nederlands https://nl.wikipedia.org/wiki/Echappement_(uurwerk) en wat uitgebreider in het Engels https://en.wikipedia.org/wiki/Lever_escapement (daar kijk je bij pin pallet escapement en klik je de link)
Een goedkopere uitvoering van het echappement bedoeld om de “gewone man” ook een horloge te kunnen verkopen.

Dial = wijzerplaat
Bij jouw horloge beschadigd wat de geringe monetaire waarde van het horloge negatief beïnvloedt.
Brunod is francofoon geloof ik.

De beide andere horloges kun je wat mij betreft gewoon in deze thread plaatsen.
Ik ben benieuwd.