roskopf werking

heren,

Ik heb een leuk zakhorloge aangeschaft met diverse complicaties… maar ik heb geen idee hoe ik deze in moet stellen.
Ik heb het dan over de separate dag, maand, weekdag en maanstand. Om nu zomaar de wijzers naar de juiste stand te zetten lijkt mij niet de bedoeling… Ik hoop dat er kenners tussen zitten die een handje kunnen helpen.

mvg

John R

9 likes

Ik heb echt geen idee, maar wat een gaaf ding zeg :heart_eyes:

1 like

THX :+1:

Zitten er ergens verborgen schuifjes oid?

In dit filmpje zie je hoe ingenieus het wijzerverzet soms kan zijn weggewerkt in het horloge.
Ik weet dat dit niet hetzelfde is, maar mogelijk geeft het een aanknopingspunt.

3 likes

Goedemiddag BorisK,

bedankt voor het meedenken… SUPER … maar helaas zit er een kroon op waarmee je enkel kan opwinden en tijd kan goed zetten door middel van klein knopje aan de zijkant (zie foto vooraanzicht). Helaas geen verborgen hendels, schuifjes of andere trucjes …

groetjes John

1 like

Goedemorgen BorisK,

Ik ben toch eens verder gaan kijken… en je had gelijk… net rondom de wijzerplaat zitten kleine pinnetjes… lang verhaal kort… het werkt…

mijn dank BorisK, je heb me inderdaad naar de goede weg gebracht.

groetjes

John

4 likes

Hoi John,

Uit interesse, als je via de pinnetjes de wijzers juist zet, wordt dan het aanliggende rad ook doorgedraaid?
Bijvoorbeeld als het datum rad op “30” staat maar de wijzer op “17”, gaat dan na 2 klikken op het pinnetje van de datum de maand één stap vooruit? Waardoor de overgang van de maand als het ware op de “19e” plaatsvindt?
Of ontkoppelt dat schuifje de raderen van elkaar?

Groetjes,
Jorick

1 like

Leuk dat je nog even terugkoppelt John.
Ik ben blij dat ik heb kunnen helpen.

Ook wel benieuwd hoe het nu uiteindelijk werkt (ter lering en vermaak)

Goedemiddag Jorick,

Dit is een goede vraag, uiteraard heb ik dit net uitgeprobeerd (nu ik eindelijk weet hoe het apparaat werkt) . Zoals het er naar uitziet ontkoppelen de radertjes van elkaar. … Als voorbeeld: het is nu de 26ste. Ik heb de datum door laten draaien naar de eerste van de maand. De maand aanduiding versprong niet van Oktober naar November.

Zodra ik de datum op de 31ste zet en ik verdraai de tijd, dan gebeurd er ook niets… maar zet ik de tijd op 11.58 en laat de klok lopen… dan is het op 00.01u wel de 1ste van November en uiteraard is dan ook de weekdag versprongen.

ik hoop dat dit antwoord geeft op je vraag.

groetjes John

2 likes

Alles werkt naar behoren… zo te zien… ondanks dat de dag, datum en maand niet klopte , liep alles wel door… het horloge is 3 maanden geleden volledig reserviced… (bonnen in handen gehad).

Hier zal ik hopelijk lang van genieten…

THX

1 like

Hoi John,

Leuk dat je het bent gaan testen en dat is een gaaf mechanisme.
Mooi dat alles werkt, geniet ervan :+1:

THX… :facepunch: :+1:

1 like