Roskopf Wille Frères

Ben in het bezit gekomen van deze Roskopf Wille Frères.
Het binnenwerk is van universal Watch
Movement met schakelrad
Over Universal Watch, telemeter vind ik wel iets terug, maar naar Roskopf wille Frères blijft het zoeken.
Het horloge komt uit de jaren 1937, met een diameter van 40mm netto.
Ps: monopusher, aan 6 uur marker.
Zijn er bollebozen onder jullie die iets meer over dit klokje kunnen vertellen?

6 likes

Heb je graag dat ik hem naar het vintage gedeelte verplaats? Ik denk dat je daar meer kans maakt.

Dank, graag,

Wat een gaaf ding zeg. Hoort een Zeppelin bij.

Iemand was me voor :grinning_face_with_smiling_eyes: succes

Mooi stuk zeg. Hier komt de naam Willy Freres naar boven in combinatie met Roskopf, dat helpt je mischien wat verder: Georges Frederic Roskopf - Wikipedia

Volgens mij heeft hier iemand zitten knutselen.

Ik denk dat er origineel een andere wijzerplaat in gezeten heeft. UW is Universal en die hadden wel additionele merken maar bij mijn weten geen roskopf.

Dit uurwerk is ook geen roskopf

Zoals @Marbleu al met zijn Wikipedia vermelding deed, denk ik toch dat dit zo hoort. Op Worthpoint staat een heel mooi stuk geschiedenis over Roskopf en Wille Fréres.
https://www.worthpoint.com/articles/collectibles/history-roskopf-watch

En Universal Watch verkocht vroeger ook cases, dus waarom niet aan Wille Fréres? Lijkt me gewoon legit.

De wijzerplaat is in email.
Lijkt mij niet zo eenvoudig om dit zomaar , te knutselen, redailen.
En bij redial had ik er universal Watch op gezet.
Roskopf, Wille Frères ( Frères: gebroeders in het Frans) waren gepatenteerde makers van Roskopf later schakelde men over van zakuurwerken naar polshorloges.
Deze zeldzame exemplaren zag ik in een boek over Roskopf.
Al bij al blijft mijn exemplaar een mysterie.
Nog dit, Universal Watch gebruikte ook movementen van Martel.

Bij knutselen denk ik eerder dat er een mooie emaile wijzerplaat gezocht is die past op het movement. Ik zou wel willen weten of dat verlijmd zit bijv.

UG kocht in den beginne al zn chronograaf movements in bij/ bouwden ze met Martel. Bovenstaand uurwerk is niet gemerkt met UG, dat zou ik wel verwachten.

Ik heb net dat referentieboek nog eens doorgebladerd. Deze lijkt wel aardig (met andere dial).

Niets over Roskopf iig.

1 like

Ik heb mij ooit verbaasd over een Roskopf chronograaf polshorloge (ergens op het web); ik wist niet dat zij die ook maakten; ik kende hen van de zakhorloges. Als ik mij goed herinner had die een soortgelijke wijzerplaat in het zwart en een Landeron monopusher (Landeron 2 ?) movement. Ik kan het nu zo gauw niet terugvinden.

Maar Roskopf gebruikte blijkbaar dus extern verworven movements voor hun chronografen.

Roskopf verkocht wel degelijk polshorloges.
Met ,zoals vele merknamen deden, ebauche werken.
Bezorg mij maar een Rolex Daytona met een Zenith movement :dizzy_face:‍:dizzy::wink:

Niemand zegt van niet?

Vraag is of jouw roskopf er zo een was of het eindproduct van een klusser

Ken roskopf met name van goedkope pin & lever uurwerkjes. Dit is andere koek.

Ik weet niet of het dezelfde als toen is, maar deze bedoel ik (foto’s van het web):
401448-140

401444-140