Roskopf wisselstuk gezocht

In dit geval zoek ik een veer (daar die gebroken is) die niet op het caliber is bevestigd maar met vijsjes op de binnenkant van de kast is bevestigd .
Het is de veer dat men eigenlijk met het knopje naar beneden duwt zodat de pinion zich verzet en zodoende men de wijzers kan verplaatsen .
Beide foto’s zullen duidelijkheid geven.
Wie kan mij helpen aan dit wisselstuk met hetzelfde formaat ?

vr gr

Hallo,
Proberen met zilver solderen :wink:
(Hier op de foto is het geen veer)


en kijken of de veer steeds werkt. Die moet niet erg sterk duwen, alleen maar genoeg om de pinion uit de raad te trekken.
En als het niet werkt heb je al de model om een nieuwe te maken.

Hallo Roland61, Ik ga straks voor jou kijken in mijn Roskopf laatjes, ik denk wel dat ik er een heb.
Ik laat het weten zodra ik even tijd heb.

Ja juist, ik heb in mijn Roskopf laatjes gekeken en inderdaad heb ik nog een paar liggen.
Ik neem aan dat je deze bedoeld?

Ik zie wel dat de aansluiting iets anders is.
Toch zijn deze uit een originele roskopf.
Misschien is die van jou een imitatie, kan het dat zijn?

Heb je in dat laatje misschien nog een opwindstift liggen?

1 like

Ongetwijfeld, ik ga weer in de laatjes kijken.

Er is echter een klein dingetje.
En wel als volgt, op jouw wijzerplaat staat W.ROSSKOPF & CIE.
Dat is volgens mij een vervolg en copy op het originele horloge.
Het originele patent dateert uit 1862 door Georges-Frederic Roskopf in Frankrijk en 1867 in België.
Nogmaals een patent aangevraagd in Frankrijk in 1868 voor een uitneembare escape gedeelte waarbij hij de naam gebruikte “Montre de proletaire” ofwel proletariërs horloge dus de gewone man.
De naam Rosskopf & Cie dateert later en wel uit begin 1900, 1903 om precies te zijn.

Maar dat mag de pret niet drukken, veel onderdelen passen er wel op en indien nodig met een kleine aanpassing, dat doen we dan maar zelf.

1 like

Heer Vinwat bedankt v het zoeken maar deze heb ik ook.
En inderdaad deze worden het meest gezien in Roskopf en zijn bevestigd op het caliber zelf.
Het horloge waarover het gaat is ook een Roskopf patent (wil altijd een foto maken en sturen met de hefboom (misschien geen veer) melde Brunod me juist en eventueel solderen met zilver ; Gezien het geen veer is .En inderdaad de pinion alleen n beneden moet duwen zoals Bunod zegt.
zoals je kan zien op de foto is deze hefboom bevestig langs de binnenkant v de kast .
grtj

Brunod je woont in Belgie zie ik . Ik woon in Poperinge

Je noemt het niet echt een veer en toch op het langste einde zit wat spanning en het ligt vast met 2 vijsjes aan de binnenkant van het horloge en niet draaiend aan het caliber zoals de meeste Roskopf.
Ik ben maar een verzamelaar en het Roskopf zakhorloge waarover sprake is toevallig van een gebuur die daar mee af kwam .
Voor dit solderen heb ik alleen een gewoon elektrisch toestelletjes .Laat zeggen v koperdraad.En dus daarmee niet te doen. Het moet via vlam opgewarmd worden denk ik ?
Op termijn zal ik even rond zoeken n iemand die ervoor geïnstalleerd is.Want uiteindelijk is dit een klein prutswerkje grtj en toch bedankt v je reactie .Roland

Hallo,
Ik woon in omgeving Luik (en ben franstalig).
Ik bedoelde dat op mijn foto, dit deel is niet een veer : het draait rond de gat die de deel ter plaats houdt.
Jouw deel is een veer, normaal moet men niet een veer solderen. Er moet een nieuwe zijn.
Maar, omdat het niet sterk werkt tegen de pinion, en als men niets heeft te verloren, zou ik als het voor mij was, ten eerste proberen te solderen.
Met vlam en zilver, tin en electrische toestel is niet sterk genoeg.
Als Mevrouw Roland een gaz burner in de keuken heeft om “crème brûlée” te koken kan dat helpen.
Mijn kleine gaz vlam stijgt tot meer dan 1000 graden genoeg voor zilver.
Hier is het te zien (om een as te versterken, niet solderen) :

2 likes