Rotic wie kent dit merk

Hallo,

Ik probeer mijn eerste stapjes te zetten in horlogeland en wil een poging wagen om onderstaand horloge weer tot leven te brengen. Heeft er iemand informatie over dit merk/uurwerk dat hij/zij met mij zou willen delen?

Alvast bedankt!

Ziet er leuk uit :slight_smile:
Dikke kans dat het een ander merk uurwerk is dat Rontic ingekocht heeft. Kijk eens met een loupe bij de balans, met een beetje mazzel staat er vlak onder de balans wel een merkje of een nummer.

Ik heb er ook een, en al lang op zoek naar de geschiedenis van het uurwerk.

Op een Duits forum heb ik ooit ook een discussie gelezen over dit merk, maar niemand wet het zeker.
Op het uurwerk staan geen merktekens, dacht eerst aan China, maar daarvoor is het uurwerk te degelijk.

Een goede automatic en handopwinder, degelijke stalen kast met schroefbedem en een prachtige wijzerplaat en wijzers, daarbij werkt het uurwerkje zeer netjes. Dit is die van mij.

Gr, Erik

Ik vond wat over rontic, blijkbaar kunnen het Ricoh uurwerken zijn die gerelabeld zijn toen Ricoh besloot dat het niet kon concurreren met Seiko.

http://www.network54.com/Forum/78440/thread/1235076829/Ricoh+question

In bovenstaande link staat weer een andere link met nog wat informatie :slight_smile:

Slechte foto maar dit is de kast…zoals jullie zien nog wel wat werk aan :slight_smile:

Dat is een uitdaging, werkt hij nog wel?

Nee, hij zit muur vast…

die kast is wel wat van te makn hoor.poetsen als een malle. Maar belangrijker is dat het uurwerk gaat lopen.

suk6

Passen de onderdelen van dit horloge wel bij elkaar? Op wijzerplaat en rotor staat ’ 30 jewels’, op het achterdeksel ‘21 jewels’.

Van de deksel heb ik geen foto’s gepost dus ik denk dat je je vergist. Op de deksel - die ook in een erg slechte staat is - is nog net 30 jewels te ontcijferen.

Overigens als ik op het net zoek kan ik niets vinden over dit horloge. Ik kom niet verder dan Ricoh R61 maar heb nog geen afbeelding van het kaliber kunnen spotten.

menkepie Schreef:

Van de deksel heb ik geen foto’s gepost dus ik
denk dat je je vergist. Op de deksel - die ook in
een erg slechte staat is - is nog net 30 jewels te
ontcijferen.

Je hebt gelijk! Ik heb gekeken naar de foto’s van Erik. Excuses voor de verwarring.

Groet,

Mark

Inmiddels heb ik alle moed verzameld en het binnen werkje stap voor stap gedemonteerd. Zoals het er nu uit ziet ben ik niet de eerste die dit doet en ik kom dan ook veel beschadigde en zelfs loszittende schroeven tegen en… vermoedelijk het probleem waarom hij niet meer wil opwinden of zelfs in beweging wil komen (zie pijl). Ook lag de stem er uit en wilde er niet meer in blijven zitten.
Aangezien nog steeds niemand me maar iets over dit binnenwerkje kan zeggen is het deste moeilijk om aan de benodigde onderdelen te komen. Op het binnen werkje is wel een merktekentje te vinden maar voor mij onverklaarbaar.
Dus…als er nog iemand is met goede ideeën of tips… ze zijn meer dan welkom. Wil mijn eerste projectje niet zomaar als mission imposible aan de kant schuiven :wink:

ThX Men

Topic mag dicht.
Binnenwerk is geen eer meer aan te behalen. Heeeel veel gebroken en kapot gedraaide onderdelen Als er iemand interesse heeft in wijzerplaat etc. Laat maar weten.

Gr. Men