Rotomatic?

Beste kenners,

In mijn collectie zit een horloge met een rotomatic automaat, iets anders dus dan een hamer automaat. Ik heb mij laten vertellen dat dit een (tijdelijk) dingetje van ETA is geweest maar wat is dit nou precies.
Het uurwerk zit in een oud, zwaar verguld horloge van het merk Venco (nee geen drop dus)

Alle info is welkom!

Hier staat er ééntje te koop, maar ik zie niet wat er nou zo bijzonder aan het uurwerk is…

http://bbwatches.info/titonicosmoblacklther.php

MartijnV Schreef:

Hier staat er ééntje te koop, maar ik zie niet wat
er nou zo bijzonder aan het uurwerk is…

http://bbwatches.info/titonicosmoblacklther.php

Moi non plus !
Op het eerste zicht lijkt het een ETA automaat .
En niet dat daar iets mis mee is hoor .

Yo , Manu .

(Edit schrijffoutje)

Okee, het zal vast een goede ETA automaat zijn die makkelijk meerdere eigenaars overleefd, (niks mis met een eta) maar dan wil ik nog steeds weten (en shivani helemaal) wat er nou zo bijzonder is aan “rotomatic” :slight_smile:

Beste Shivani,

Het Rotomatic-mechanisme werd in 1950 geïntroduceerd door A. Schild (AS) als opvolger van de tot dan toe geproduceerde hamerautomaat. Het eerste caliber 1336 met dit ook vandaag de dag nog als robuust betitelde systeem leed helaas aan de nodige kinderziektes, met name waar het slijtage aan een tweetal rondsels op de zogenoemde wip betrof. Later werd dit probleem door een andere tandvorm gecombineerd met betere materialen drastisch verminderd.

Er zijn binnen de horlogemakerij nauwelijks andere mechanische constructies te vinden waarmee zo ongelofelijk is geëxperimenteerd als met de automatische opwinding. De vindingrijkheid van de daarvoor verantwoordelijke constructeurs blijkt grenzeloos. Rotomatic is slechts een enkel, nauwelijks betekenisvol te noemen radertje in de ontwikkeling van de automatische opwinding geweest. Wanneer ooit iemand op het idee zou komen alle varianten van automatische opwindsystemen te willen verzamelen, dan wens ik hem of haar veel sterkte; van menig collectioneur zou het huis al snel te klein zijn, vrees ik.

Met vriendelijke groeten,
Robbert

Zooooo Robbert, Nu ben ik in een klap een stuk wijzer geworden

Geweldig bedankt,

Robert

Ik héb niet eens zo’n horloge maar ik ben ook blij dat ik het weet, dankzij de encyclopedische kennis van Robbert :slight_smile:
Dankjewel!