Shit. Dit had ik al eens ergens tegengekomen op het forum. Ik draai net met Tissot Seastar op met Powermatic 80. Opeens voel ik dat het opdraaien niet zo soepel meer loopt. Alsof er frictie is. Ik draai aan de kroon, en de rotor begint keihard mee te draaien. Wat is er met het horloge aan de hand? En is dit iets dat onder de garantie valt? Of moet ik me er niet te druk om maken.
Je wisselaar(s) zijn te schraal gesmeerd of smering is droog. Wisselaars zijn die 2 messing kleurige glimmende tandwielen die je nu nog voor ongeveer 40% ziet naast de rotor. Dit zijn een soort transmissie raderen tussen de rotor en veerton die er voor zorgen dat als de rotor draait dat de veer word opgewonden en als het uurwerk handmatig word opgewonden dat ze dan doorslippen, en dat doorslippen doen ze nu dus niet meer zoals je merkt. Of het garantie is hangt af van aankoop datum.
Het horloge zit nog in de garantie. Maar met alle horloges die ik heb, denk ik dat ie nog geen 2 maanden om m’n pols is geweest. Dat vind ik toch wel ernstig.
Ja wat zal ik zeggen, helaas pindakaas. Dingen gebeuren ![]()
Maar het is dus iets wat niet hoort, en wat onder de garantie valt? Als ik het internet moet geloven is het iets dat vaker voorkomt bij de ETA-2824 uurwerken.
Dat is inderdaad een bekend fenomeen bij de 2824. Als die wisselaartjes droog staan dan.
Ja dit is garantie ![]()
Tenzei je ze verwisselt hebt, dan zijn t verwisselaars
geintje…….
Dan z.s.m. terug naar de winkel voor garantie.
Nee, hoort niet. Ondanks dat het een
is.
Bedankt voor de feedback mensen! Dat wordt morgen eventjes een bezoekje aan de juwelier.
Maak het wel vaker mee bij Sellita dan bij ETA…
…service van alleen het automaatdeel is vaak een goede optie. Hier - terug er mee, en als de nieuwe - of de huidige met nieuw uurwerk, want dat zal er vrijwel zeker gebeuren - weer kuren vertoont of erg voor/achter loopt; gewoon weer garantie.
Ik heb het vermoeden dat ze bij Tissot het uurwerk vervangen. Zou mooi zijn als ze dan een ETA CO7.811 terugplaatsen, maar dat zal wel niet ![]()
Soortgelijk geval gehad met mijn Damasko DA38. Dat is toen, net buiten garantie, met enige coulance opgelost.
Betreft ook een 2824. Succes ![]()
Ik heb ook een seastar powermatic 80. Zelfde probleem horloge is 16maanden oud. Ik ga morgen inleveren
Zo, horloge is afgeleverd. Uiteraard draaide de rotor niet zo hard bij de juwelier. Maar de kroon voelde nog steeds stroef. Heb laten opschrijven dat de wisselaars droog zijn, en dat het een bekend probleem is.