Rotor draait te soepel?

Hallo,

Ik heb een aantal horloges met ETA Valgranges uurwerk erin. Het is mij altijd opgevallen dat de rotor van een Valgranges veel soepeler draait dan bijvoorbeeld een ander ETA uurwerk zoals de 7750 of 2824-2.
Ik vraag mijzelf af: is dit een probleem? Wanneer ik horloge om mijn pols heb en een goeie draai geef met mijn arm dan klinkt het bijna hetzelfde als iemand liet horen met een Patek Philippe. Je hoort een soort ratelend geluid. Kan dit kwaad of zou dit op een of andere manier verholpen kunnen worden?

1 like

M’n Omega Speedmaster Mark II draait ook als een malle gehorig rond. Aard van het beestje.

1 like

Kroon open
Zand erin
Kroon dicht

3 likes

Ik had een Colt met een luidruchtige rotor, dit na een service beurt bij House of Pertijs. Ik ben ermee teruggegaan en het was naar horen zeggen gemakkelijk verholpen.

1 like

Wat zit daar in?

ETA 2824-2?

Sowieso ETA inderdaad, welk type precies weet ik niet

1 like

Omega 3330 . Of dat een afgeleide is van iets anders durf ik niet te zeggen.

“Self-winding chronograph with column-wheel mechanism and Co-Axial escapement. Free sprung-balance equipped with Si14 silicon balance spring. Officially certified chronometer.”

1 like

Maar dat die rotor zo hard draait is dus geen probleem?

Ik denk het niet. Als ik 'm in de hand een “zwieper” geef dan beweegt m’n hand na door het draaien van de rotor.
Draait net hard of de veer nou opgewonden is of niet

Oppassen dat je niet opstijgt? :upside_down_face:

2 likes

Lijkt me een mooie voor de strip :joy:

2 likes

Ik heb exact hetzelfde gehad met een valjoux 7750 uurwerk. Als de rotor daarvan draaide voelde je je hand gewoon bewegen…

Miyota 9015 is vrij gehorig. Maar weer niet ‘voelbaar’…

Dus aard van het beestje denk ik :thinking:

2 likes

Komt doordat de automaat van de 7750 in een richting vrij loopt, dus niet opwind.

Hierdoor weinig weerstand en kan dus redelijk veel omwentelingen maken.

6 likes

Je kunt het controleren door het deksel te verwijderen.
Als je de rotor even (met een houten prikker) rond draait moet je kunnen zien dat het rachetwiel ronddraait.

1 like

Dit dus.

Horloges waarvan ze maar in 1 richting echt opwinden draaien als een tierelier de andere kant op.

1 like

Vraag. Die ETA Valgranges schijnen deels gebaseerd te zijn op die 7750. Zelfde verhaal?

Ja, kogellager en automaat is hetzelfde.

1 like