Rotor Frederique Constant Healey

Goededag horlogeliefhebbers!
Sinds kort ben ik in het bezit van mijn eerste automatische horloge: een FC Healey (fc 350). Ben er superblij mee, alleen de rotor zit soms vast. Is dit normaal of hoort dit eigenlijk helemaal niet?

Als de rotor vast zit dan wind het uurwerk niet op, lijkt mij niet goed…

Wat bedoel je met vast? Totaal geen beweging of dat het wat moeizamer/schokkeriger gaat?

Als die wel draait maar dus wat moeizamer dan is het uurwerk volledig opgewonden. Als die helemaal is afgewonden de veer dan draait de rotor heel makkelijk. Dus dat zou het kunnen zijn.

Als je hem niet draagt voor zeg 30 uur zou die weer soepeler moeten draaien en dat is normaal anders heb je een probleem.

Mooi horloge en hoop dat er niks aan de hand is verder, van harte!

Edit: als die gewoon opgewonden blijft bij het dragen is er verder niks aan de hand en is het stroever lopen van de rotor normaal.

Bedankt voor de snelle reacties!
Met vast bedoel ik dat er geen beweging in zit, het maakt daarbij niet uit in hoeverre het horloge is opgewonden. Als ik het horloge handmatig wil opwinden, dan lukt het draaien ook niet (kroon zit vast). Ik moet dan de rotor losschudden. Het valt sowieso nog binnen de garantie, maar ik was benieuwd naar jullie ervaringen en of dit normaal is :slightly_smiling_face:

Edit: het horloge is dus onlangs aangeschaft, het certificaat is in januari 2015 afgegeven…

1 like

Ziet er niet goed uit !! Bij een AD recent aangeschaft (nieuw) dan heb je natuurlijk je standaard garantie… is hij werkelijk als eerste keer geleverd in 2015 en heb je hem 2e hands overgenomen, dan is de garantie uiteraard verlopen denk ik.
Dat je bij een FC350 serie de kroon niet kan draaien (en uittrekken ??) lijkt mij ook niet gezond !
NB: de FC350 serie heeft m.i. een binnenwerk van Selitta SW200 met door FC aanpassingen.
Sterkte !

Dit begrijp ik niet of heb je het 2de hands gekocht en daarop garantie gekregen?

Maar wat je zegt is niet goed en moet gerepareerd worden en hopelijk gaat dat onder garantie. Succes met de afloop, erg jammer voor je dat je met een kapot horloge zit.

Ik heb het nieuw gekocht, dus kennelijk heeft het horloge al die tijd in de vitrine gestaan…
Inmiddels heb ik het horloge teruggebracht en wordt het nu gemaakt. Zes weken zou het duren…
Het horloge had natuurlijk niet verkocht mogen worden, maar de jongen die mij hielp was net begonnen. Ik geef hem het voordeel van de twijfel.