Waar zijn die schroefkoppen gebleven? ik hoop niet voor je dat deze nog ergens in het uurwerk liggen en je bv spiraal hebben ontzet.
Zo te lezen doe je liever alles zelf, zal in dit geval wel iets anders lopen dan je zou willen.
Als je de drie afgebroken schroeven niet uit de rotorkloof kan krijgen zal je een nieuwe moeten hebben. Om deze kloof te kunnen bestellen zal voor de hobbyist een uitdaging zijn…maar probeer het is bij Friederichs misschien kunnen zij wat voor je betekenen.
Mijne Heren en Marble in het bijzonder,
Bij deze wil ik mijzelf even voorstellen : ik ben de verantwoordelijke horlogemaker van Audemars Piguet in Nederland. Ik volg zo nu en dan deze site en ben via, via gewezen op het probleem van Marble. We hebben het hier over het referentie 26020 ST met als caliber 2226/2840. Het door u uitgebreid behandelde probleem is bekend bij ons en wordt derhalve ook normaal gesproken onder service garantie in orde gemaakt. In dit geval zullen wij moeten kijken wat er voor nog kan worden gedaan maar u zou wel alle papieren moeten meesturen of afgeven.
Mocht u willen reageren dan vraag ik u mij direct te mailen,
Bij voorbaat dank en excuses voor het ongemak,
Audemars Piguet Customer Service
Da’s mooi Peter, helaas heb ik al een deal met een andere horlogefreak en komt er een JLC reverso date in de plaats.
Dus het probleem is jullie bekend? Waarschijnlijk dan ook wereldwijd? Ik heb nooit enig bewijs van AP gekregen bij aankoop buiten een schriftelijk van de verkoper.
Nu ja ik heb/had sterke vermoedens dat ie wist dat ie stuk was.
Dan heb ik toch nog even een vraag. Bij bv een ETA 7750 waarbij de rotor vast zit met 1 schroef (51143) kan ik me voorstellen dat deze bij een val,schok afbreekt maar hoe kan het nu dat bij een uurwerk waarbij de rotor vastzit met drie !! schroeven deze alledrie afbreken.
Een andere oorzaak dan vallen en/of hard stoten zie ik niet zo.
De drie schroeven breken niet zo maar af , kan zijn dat ze te strak zijn aangedraaid en bij een stoot spontaan
zijn afgebroken. Of te los… zodat eerst 1 schroef afbrak en daarna de andere twee.
heren van dit forum,
De reden van het afbreken van de schroeven is onderzocht door het laboratorium van Audemars Piguet en de fout was achteraf redelijk eenvoudig : de leverancier van de schroeven heeft bij deze serie ( onderdelen worden geleverd in een bepaald aantal, het zgn. lot, voorzien van een lotnummer zodat een en ander kan worden terug gevonden) een productie fout gemaakt. De zgn. snit van de schroef ( zeg maar : het gleufje ) was te diep waardoor de kracht die op de schroef staat simpelweg te groot werd voor deze schroeven en het resultaat was dus het door Marble beschreven probleem. Nogmaals : als het horloge voorzien van de papieren wordt opgestuurd dan zal dat onder garantie worden gerepareerd ook al zal het gehele horloge moeten worden gedaan.
Wat betreft het referentie : het horloge op de foto zou het referentie 26020 ST moeten hebben want er zit een leren band aan. Als het horloge volgens u van het type 25721 ST zou zijn dan hoort hier een stalen band te zitten. Dat is wel vreemd want horloges van AP ombouwen naar een ander referentie is ons door AP niet toegestaan.
Groet,
Peter Goor