ik heb een vraag; ik heb hier een rotor liggen welke oorspronkelijk is gemaakt voor een Valjoux 7750/7751 uurwerk. Maar ik wilde graag weten of deze rotor over te ztten is in een ander type automatisch uurwerk, bijvoorbeeld een ETA 2824 (veel gebruikt uurwerk), of dat het persé bij een 7750/7751 moet komen. En zit er nog verschil tussen de 7750 en 7751 kwa rotor? Of zijn die wel onderling uitwisselbaar?
Ik heb er geen verstand van, dus graag mensen die zeker weten of dit wel of niet kan hier reageren. Kan me namelijk goed voorstellen dat een chronograaf uurwerk complexer is dan een standaard uurwerk zonder complicaties (dus eventueel dikker of andersoortig worden aangedreven). Maar dit kan ik dus ook fout hebben, en dan hoor ik dt graag.
de rotor zal niet op een 2824 passen daar de 7750 iets over de 30 mm doorsnee is ,en de 2824 rond de 25 mm en volgends mij is het opwindmechanisme onder de rotor ook anders opgebouwd
de rotor is wel uitwisselbaar tussen de 7750 en de 7751 daar het in principe gelijke uurwerken zijn (de 7751 heeft alleen een volledig calender/maanfase mechanisme extra t.o de 7750)
Zoals gezegd, dat gaat inderdaad niet, omdat het twee compleet verschillende uurwerken zijn. 7750/7751 en alle derivaten (77xx) zijn wel identiek. Zelfde geldt voor 2824 en alle varianten (2836, etc.)
Als achtergrond info: de 7750 is een Valjoux ontwerp, en de 2824 in de basis een ontwerp van Eterna. Later is dit alles ETA geworden.
Bedankt voor de reacties. Een ETA 2824 gaat dus niet lukken helaas als ik het zo lees, maar gelukkig zijn er meer dan genoeg variaties van de 77xx uurwerken. Welke type’s zijn er eigenlijk naast de 7750/7751 nog meer? Dus enkel degene die onderling “hetzelfde” zijn, niet de handwinders als bijv. 7733.
Heeft ook de indeling van de wijzerplaat nog invloed of maakt dat weinig uit? Bijvoorbeeld datumvensters (op 12 of 3) of datumaanduiding rondom de wijzerplaat, plaats van de secondewijzer, etc.
Heb even gekeken naar leuke modellen maar dan kom je al gauw uit bij de merkhorloge’s: Sinn, Breitling, Maurice Lacrox etc. Dat wordt me te duur. Ook even gekeken bij Ofrei, daar kan je kasten kopen, maar dan komt er ook nog het uurwerk bij en dan nog in elkaar zetten. Zou dit eventueel een optie kunnen zijn?
Een ander idee was om de rotor misschien in een kant en klaar horloge te plaatsen, zoiets als Henrik hier heeft: