Rotor zit los. Makkelijk te verhelpen?

Beste mede forumgebruikers,
Ik heb gisteren m’n laatste aanwinst gepost (Omega Memomatic) en heb nu een aanvullend vraagje. Het valt me op dat de er een rammel in de kast zit. Alsof de rotor tegen de deksel stuitert. Ik heb dus het vermoeden dat de rotor te veel speling heeft. Het uurwerk wind overigens wel op en het uurwerk loopt verder prima. Weet iemand of dit eenvoudig op te lossen is zonder dat het hele uurwerk uit elkaar moet? Ik weet dat een onderhoudsbeurt verstandig is maar ik zie op dit moment een beetje op tegen de (hoge) kosten. Ik hoor het graag.

Alvast bedankt en vriendelijke groet,
Niels

Heb ik ook wel eens gehad. Even naar m’n horlogemaker gegaan en voordat de klapdeuren van zijn reparatieafdeling tot stilstand kwamen, was het al gefikst.

De rotor ligt bovenop, dus als alleen de rotor los zit, hoeft niet het hele uurwerk uit elkaar.

Bij de omega 500 en 600 serie uurwerken is de rotor niet gelagerd met een kogerlager en daarom niet vastgezet met een schroef bovenop de rotor en kogellager. De rotor slingert om een vaste uitstekende as, welke in de automaatbrug is gepositioneerd. De rotor is bij deze uurwerken vastgezet met een afdekplaatje en een klein schroefje welke het plaatje op z’n plek houdt.
Mocht je eens in de buurt van Tilburg zijn, stuur gerust een PBtje. Ik wil de rotor ook wel even voor je vastzetten.

koen Schreef:

Bij de omega 500 en 600 serie uurwerken is de
rotor niet gelagerd met een kogerlager en daarom
niet vastgezet met een schroef bovenop de rotor en
kogellager. De rotor slingert om een vaste
uitstekende as, welke in de automaatbrug is
gepositioneerd. De rotor is bij deze uurwerken
vastgezet met een afdekplaatje en een klein
schroefje welke het plaatje op z’n plek houdt.
Mocht je eens in de buurt van Tilburg zijn, stuur
gerust een PBtje. Ik wil de rotor ook wel even
voor je vastzetten.

Dank je wel Koen voor je vriendelijke aanbod! Het uurwerk in dit een horloge is een Omega 980. Ik weet niet hoe het zit met lagers en rotor bij dit model maar het lijkt idd dat de rotor om een vaste as draait zoals je het omschrijft.

Mvg,
Niels

Dank je voor je steunbetuiging ;)! Ik laat het nakijken.

Mvg,
Niels

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

Het horloge is onderweg naar de horlogemaker.

Bedankt voor de reactie’s!

mvg,
Niels

Update. Ik kreeg gisteren al een berichtje van de horlogemaker dat het probleem opgelost is. De rotor zat idd los. Oorzaak, in het verleden is de rotor te strak vastgeschroefd waardoor vervorming van de rotor is ontstaan. De rotor draaide niet goed meer op het raakvlak van het lager. Zodoende is de rotor gaan slippen waardoor de schroef is losgeraakt. Vuil tussen rotor- en lagerraakvlak hielp ook niet mee. Hub was zo aardig om een drietal foto mee te sturen ter verduidelijking.

Losse rotorschroef

Vervuild raakvlak van het lager (de lichte vlekken waren dus het raakvlak)

Gereinigde rotor en automaatbrug (gehele raakvlak)

Naast het nakijken en smeren van de rotor en aan ophanging heeft Hub de gangwaardes nagekeken en gecontroleerd of de ankerpalletjes en lagertappen nog voldoende smeermiddel hebben.

Het zal je niet verbazen dat ik hier bijzonder content mee ben!
Hub, heel erg bedankt hiervoor!

Mvg,
Niels