Hebben jullie wel eens een kapotte rotorlager gezien?
Ik weet niet of de mijne echt stuk is maar het lijkt er wel op. Ik heb mijn horloge open gemaakt omdat hij snel stil valt en handwinden nodig heeft. Nu zie ik dat de rotor heel slecht beweegt en tegen het uurwerk aankomt. Schroefje zit gewoon goed vast en beweegt helemaal niet, het is echt de rest van de rotor ná de kogeltjes uit het lager.
Het betreft een Sellita SW200 uurwerk.
Hebben jullie dit wel eens gehad en zou de hele rotor dan vervangen moeten worden?
Hallo, dat kan gebeuren. Deze rotorlagers zijn friction fit en worden er dus ingeduwd totdat hij klem zit. Misschien een keer gestoten of gevallen? Wellicht kan een horlogemaker hem weer waterpas maken, anders moet er inderdaad een nieuwe in. Een nieuwe kost je ongeveer 10 euro en dan natuurlijk nog arbeidsloon.
Inderdaad… als de rotor scheef op het lager komt te zitten na een schok, dan kan de rotor aanlopen tegen het uurwerk… en dan beweegt ie niet meer zo best…
het lager weer netjes recht in de rotor persen zou het probleem op moeten lossen… als de zitting van het lager niet te veel beschadigd is dan… anders zul je de rotor met het lager in zijn geheel moeten vervangen…
zeker een mooi filmpje… ik heb me een poosje geleden al geabonneerd op dat kanaal… hij laat zien hoe ie het doet, en vertelt er ook bij waarom… 't is inderdaad een simpel klusje… (al moet je er voor’t mooie wel een triebniet voor hebben… )
Off topic: Hij heeft een makkelijke manier van praten en uitleggen. Het komt altijd een beetje luchtig over door hoe hij het vertelt, maar stiekem is het volgens mij een hele goede horlogemaker. De volledige restauraties zijn prachtig om te zien.
Nee… niet "Rammen… " in de gereedschapsmakerij waar ik gewerkt heb noemden we dat “Zachte dwang”… dat was tevens de bijnaam van de GROOTSTE kunstof hamer…
Dat rustige. bijna hypnotiserende stemgeluid van de maker van dat filmpje, Ja… hij’s goed…
Nieuw lagertje, hij was stuk. Schijnt wel vaker voor te komen bij een SW200.
Gelijk even afgesteld omdat hij te langzaam liep, curve was nog strak.
Voor de zekerheid een watertestje van 10Bar.