Rotorlager sw200 stuk?

Hallo.

Hebben jullie wel eens een kapotte rotorlager gezien?
Ik weet niet of de mijne echt stuk is maar het lijkt er wel op. Ik heb mijn horloge open gemaakt omdat hij snel stil valt en handwinden nodig heeft. Nu zie ik dat de rotor heel slecht beweegt en tegen het uurwerk aankomt. Schroefje zit gewoon goed vast en beweegt helemaal niet, het is echt de rest van de rotor ná de kogeltjes uit het lager.
Het betreft een Sellita SW200 uurwerk.
Hebben jullie dit wel eens gehad en zou de hele rotor dan vervangen moeten worden?

Foto van uurwerk geleend van WUS:
http://forums.watchuseek.com/attachment.php?attachmentid=1279674&d=1384246274

Groeten

Geen idee of het hele rotor vervangen moet worden.

Maar ik heb een soortgelijke schade eens gehad nadat het horloge gevallen was, ik hoefde toen niet bij te winden maar ik hoorde de rotor wel schuren.

Ik weet niet of destijds de hele rotor bij mij vervangen is, het is gerepareerd tijdens service.

Groeten,

Noel.

Hallo, dat kan gebeuren. Deze rotorlagers zijn friction fit en worden er dus ingeduwd totdat hij klem zit. Misschien een keer gestoten of gevallen? Wellicht kan een horlogemaker hem weer waterpas maken, anders moet er inderdaad een nieuwe in. Een nieuwe kost je ongeveer 10 euro en dan natuurlijk nog arbeidsloon.

Interessant filmpje hoe dat gedaan wordt:

Replacing rotor bearing

grt Melvin

Inderdaad… als de rotor scheef op het lager komt te zitten na een schok, dan kan de rotor aanlopen tegen het uurwerk… en dan beweegt ie niet meer zo best…

het lager weer netjes recht in de rotor persen zou het probleem op moeten lossen… als de zitting van het lager niet te veel beschadigd is dan… anders zul je de rotor met het lager in zijn geheel moeten vervangen…

Ah top, best klein probleem dus :smile:.
Er zit echt speling op het lager en lijkt ook gewoon goed in de rotor te zitten.

Breng hem morgen weg en hoef dus gelukkig geen hoge reparatiekosten te verwachten. Zal nog wel even posten als ik hem weer terug heb!

Leuk filmpje :+1:

Het filmpje er na ’ The clone wars’ is misschien nog wel leuker :stuck_out_tongue_winking_eye:

Grt.

zeker een mooi filmpje… ik heb me een poosje geleden al geabonneerd op dat kanaal… hij laat zien hoe ie het doet, en vertelt er ook bij waarom… 't is inderdaad een simpel klusje… (al moet je er voor’t mooie wel een triebniet voor hebben… :smile: )

Off topic: Hij heeft een makkelijke manier van praten en uitleggen. Het komt altijd een beetje luchtig over door hoe hij het vertelt, maar stiekem is het volgens mij een hele goede horlogemaker. De volledige restauraties zijn prachtig om te zien.

Nog niet terug mogen ontvangen?

Dinsdag zijn ze weer open! :slight_smile: Zaterdag pas laat gebracht dus ze hebben er misschien nog niet eens naar gekeken.

Leuk filmpje, thx4sharing!

Geen veertje of iets om het vast te klikken. Gewoon erin rammen :stuck_out_tongue:

Nee… niet "Rammen… " in de gereedschapsmakerij waar ik gewerkt heb noemden we dat “Zachte dwang”… dat was tevens de bijnaam van de GROOTSTE kunstof hamer… :slight_smile:
Dat rustige. bijna hypnotiserende stemgeluid van de maker van dat filmpje, Ja… hij’s goed…

1 like

Nieuw lagertje, hij was stuk. Schijnt wel vaker voor te komen bij een SW200.
Gelijk even afgesteld omdat hij te langzaam liep, curve was nog strak.
Voor de zekerheid een watertestje van 10Bar.

Drie tientjes! :slight_smile:

1 like

Mooi… dus alles is weer in orde… zo hoort het… :smile: