Roulatie

Formumgenoten,

In deze vakantieperiode heb ik een selectie van mijn horloges: de rest ligt even in de kluis.
Inmiddels heb ik alweer even terug maar de rest is nog niet opgehaald.
Ik moet het dus met mijn beperkte selectie doen.

Ik lees hier veel over een één-twee- of drie stuks collectie en ondervind dit nu - door enige luiheid en tijdsgebrek - min of meer zelf aan den lijve.

Mijn collectie is niet heel groot (stuk of 25) en niet heel spectaculair (7 stuks premium merken, handvol Seiko, vintage, microbrand, Russen en de bekende forum Chinees).

Heb het nu te doen met twee Seiko’s, 1 Rolex, 1 Omega en mijn Garmin Fenix.

Ik mis de roulatie. Het boven de dozen hangen en me laten inspireren wat ik vandaag omdoe. Ook een watch swap na werk is nu te beperkt.

Dus vandaag ga ik de rest ophalen en weer lekker rouleren.

Wel één groot voordeel van deze beperkte periode: ik heb weer honger naar iets nieuws! Er is nog geen Tudor en ook de Fifty Fanthoms jeuk is weer toegeslagen. Zie ik een El Primero dan gaat ook mijn hart sneller slaan.

Eerst maar eens lekker rouleren en dan zien of de trek omslaat naar honger, jacht en aankoop.

Conclusie is dat ik toch echt van de roulatie ben.

17 likes

Jaaaa dit is toch heerlijk! Zelfs al draag ik 2-3 horloges regelmatig en de anderen veel minder. Ik heb er in totaal een stuk of 15 en natuurlijk kan ik af met 2-3 horloges maar dat zou voor mij ook een hele hoop fun weghalen.

Lekker rouleren dus! :ok_hand:

1 like

Ik heb een paar shitters in huis, maar voor de rest eigenlijk altijd maar 1 duurder horloge. Dat duurdere horloge zit 99% van de tijd om mijn pols.

Om de zoveel weken even naar de kluis.

Collectie is niet al te groot zegt ie, zo’n 25 stuks😃.
Kom ik aan met 5 stuks.

5 likes

Met 4 horloges al het idee dat ze onderling de competitie aan moeten gaan en niet de draagtijd krijgen die ze verdienen :sweat_smile:!

3 likes

Herkenbaar, ik heb er een stuk of 5 en dat is voor mijn gevoel al meer dan genoeg. Ik merk dat horloges anders te weinig draagtijd krijgen voor mijn gevoel.

1 like

Eens!

Er is hier een prachtig leuk topic ultieme 2 piece collection…
Ik doe weleens een poging om daar wat in te te posten.

Kom steeds tot de conclusie dat voor mij 2 stukken gewoon niet genoeg afwisseling is.
Er is gewoon teveel wat ik heel tof vind.

Groter dan wat het nu is hoeft het niet van mij dus nu is het elke keer uitzoeken wat er plaats maakt voor het volgende (ook best lastig)

en ik maar 4 :joy:

1 like

alles is relatief… er zijn er genoeg hier die een veelheid daarvan hebben.

ik draag alles in “mijn collectie” niet alles even vaak maar toch … kan alleen heel slecht verkopen, voelt op een gegeven moment toch als een stukje van mezelf.
Ooit één keer een horloge verkocht - hier op het forum - omdat ik een Seiko Blue Moon voor de zoon van een vriend had gekocht maar dat horloge kwam te laat dus alsnog ergens ander ook die Blue Moon gekocht. Geprobeerd: band op maat gemaakt en omgedaan maar na 5 minuten wist ik het al.

Fathoms :diving_mask:

Dit is wel een topic naar mijn hart

Hier zitten er zo’n xxx horloges in de collectie, maar ik zit sinds de lente vooral te rouleren met een horloge of 10. Daarnaast ben ik al een half jaar op actief zoekend naar een “wekelijkse” roulatie. Om die roulatie compleet te maken heb ik een shortlist van 3 horloges die ik graag zou willen. Dat lijstje helpt me om me eindelijk aan mijn koopstop te houden. Ook zie ik hierdoor in welke horloges er tzt uit zouden mogen. Maar haast heb ik niet.

Om de collectie wat uit te dunnen heb ik een opbergmap gemaakt die het “Hakblok” heet. Daarin zitten goede exemplaren (stuk of 30) die in principe niets toevoegen aan de collectie, maar wel goed te dragen zijn. Of ik ze ga verkopen of bewaren, daar zit ik over na te denken. Maar die map geeft wel rust én het plezier om er zo nu en dan naar te kijken.

Mijn ideale collectie zou ik zo willen indelen:

• Erfstukken en jeugdsentiment
  • Mijn kerncollectie (in mijn geval bestaat dat uit enkele vintage merken)
  • Wekelijkse roulatie (GADA, toolwatch en beater)

De rest is eigenlijk vooral leuk om van te genieten, maar hoeft niet eeuwig te blijven. Wel vind ik het leuk om ze beter tot hun recht te laten komen, door fraaie setjes / side collecties te maken. Ik denk dat als ik heel drastisch zou schrappen, dat er dan nog 35-55 horloges overblijven. Het zijn geen auto’s, ze nemen geen plek in en eten geen brood. Ik snap dat als je alleen maar horloges van luxe merken hebt, dat je dan meer rekening moet houden met zaken als een externe kluis, servicebeurten (tijdsduur & kosten). Je bent dan minder flexibel met “adresjes”. Dat laatste heeft mij erg geholpen om de belangrijkste stukken in goede staat te krijgen. En door zelf het één en ander te leren van de experts helpt mij ook. Een horlogemaker zal ik nooit worden, maar ik zie mezelf wel als curator van mijn eigen collectie.

2 likes

auww… dan verdien je hem voorlopig nog niet !

Niet zo streng zijn voor jezelf. Nu weet je het :nerd_face:

Ah ja, dat heb ik dan weer niet. Ik heb twee horloges met emotionele waarde, die verkoop ik nooit. De overige horloges kunnen allemaal verkocht worden.

Herkenbaar. Ik had dit jaar, voor het eerst, slechts één horloge mee, op vakantie ( :dizzy_face:). Was van tevoren een beetje bang dat het me heel snel zou vervelen. Maar dat viel erg mee. Ik denk zelfs door het 16 dagen non-stop dragen van dit ene horloge en alle leuke, actieve en interessante dingen die we meemaakten (mijn horloge en ik) de band (pun) weer wat versterkt is. En dat vind ik eigenlijk wel mooi. Ik ben ook alweer aan het nadenken over wat voor mooie nieuwe herinneringen we nog kunnen opbouwen, tijdens toekomstige reizen.
O.k. en een plaatje dan, van het betreffende horloge en de locatie.

Maar nu ik weer terug ben, was ik toch ook wel weer erg gemotiveerd om m’n andere horloges weer te zien. Een beetje zenuwachtig, zelfs. En het weerzien was mooi; een beetje ontroerend, zelfs. In alle bescheidenheid, vind ik dat ik toch wel een paar (20 stuks) heel erg fijne horloges bijelkaar heb verzameld. :blush:

Soms fantaseer ik wel 'ns over hoe het zou zijn om een two-piece-collectie te hebben, hoe lekker overzichtelijk dit zou zijn en welke dit dan zouden zijn. En ik heb nu in ieder geval aan mezelf bewezen dat ik best een tijdje met zelfs maar één kan. Maar voor altijd? Nee, dat gaan we niet doen. :wink:
Vandaag in ieder geval dit pareltje weer fijn om de pols zitten.

#lovingmywatches🥰

Overigens besef ik dat het bovenstaande voor niet-horlogeliefhebbers nogal bizar klinkt. Maar ik weet dat ik het met jullie kan delen en dat is fijn. :kissing_closed_eyes:

6 likes

Ik heb een tijd gehad dat ik elke dag van horloge wisselde, maar de laatste tijd heb ik wel wat aparts ontwikkeld.

Deze dagen heb ik één ‘hoofdhorloge’ dat ik een paar weken draag voordat ik weer switch. Die krijgt denk ik zo’n 80-90% van de draagtijd. Tussendoor pak ik er af en toe een andere bij als de mood me raakt.

Het bevalt me eigenlijk wel. Het markeert voor mij ook een beetje periodes, waardoor ik achteraf aan een horloge soms een bepaalde tijd kan koppelen.

Dit heb ik dus ook wel. Voorlopig gaat hier niks de deur uit haha. Al is dat met mijn magere ~5-tal ook niet echt nodig.

1 like

Ik heb er zelf 75, op vakantie heb ik eigenlijk altijd dezelfde Breitling SuperOcean Abyss omdat die serieus tegen een stootje kan.

Het zijn maar dingen maar sommige horloges zou ik toch moeilijk kunnen verkopen. Ik probeer als ik thuis ben dagelijks te wisselen, maar lukt niet altijd. Ik vind het heerlijk om die keuze te hebben.

2 likes