Royal Dutch Military Watches?

Ik zie hier twee horloges te koop. De ene is de bekende Universal Wilhelmina en die ziet er prima uit. Maar ik zie hier ook een Titus met Wilhelmina W-kroon.

Daar heb ik nog nooit van gehoord. Is dit een echt legerhorloge, of is hier iemand aan het rommelen geweest?

hier staat er nog 1

http://www.antiquesyoungguns.com/stock/445,vintage-mens-titus-genf-military-mechanical-manual-wind-wrist-watch.html

Volgens mij wel echt, het Titus uurwerkje lijkt me ook
van betere kwaliteit als ik ze zo naast elkaar zie…

Deze verkoper heeft ook nog een Revue Sport met DH nummer.

Sport op en horloge met DH nummer?

Ook dat klopt, ik heb er een zonder DH nr. uit de jaren '30.

Zie: http://www.ebay.com/gds/WWII-German-military-issue-service-watches-/10000000004657856/g.html

Wat plaatjes van degene in mijn koffertje:

Kwalitatief een prima uurwerkje met een heel vroeg incabloc ankertje.

Zonder DH deksel…

vouwfietser Schreef:

Deze verkoper heeft ook nog een Revue Sport met DH
nummer.

http://www.ebay.com/itm/REVUE-SPORT-German-militar
y-watch-/231377609474?pt=UK_Jewelery_Watches_Watch
es_MensWatches_GL&hash=item35df2e2302

Sport op en horloge met DH nummer?

Volgens mij was er nog een merk dat in deze periode horloges maakte voor het Nederlandse leger: ERA.
Je ziet ze bijna nooit.

Erg mooie horloges. Alleen vind ik de 30 mm echt te klein.
ik heb nog flink wat onderdelen van een AS 984 en die zijn veelal uitwisselbaar met de 1002, mocht je hem kopen en iets nodig hebben.

Mvg Melvin

Nooit geweten dat Titus ook horloges heeft gemaakt voor het (NL)leger, leuk hoor.

Ik ga zeker niet op deze horloges bieden, er is te veel dat niet klopt.
O.a. sport op een horloge met DH markering.

Hij verkoopt ook deze, ook met DH markering:

Volgens mij hoort daar een AS 1130 in en niet een Unitas.

Omdat het een horloge is voor de Duitse krijgsmacht en daarom een Wehrmachtswerk moet hebben?
In 1926 kocht ARSA Unitas op en na de beurval in de begin jaren 30 moest hij een gedeelte weer afstaan aan een ander bedrijf, maar bleef wel eigenaar. ARSA voor de horloges, Unitas voor de uurwerken. Het zou dus heel goed kunnen dat het uurwerk origineel is. Ik zou eerder vallen over de helder witte lumen :wink:

De Revue Sport is ook voor de Duise Werhmacht gemaakt zoals
je kunt lezen in het linkje dat ik eerder heb geplaatst, ik
begrijp je opmerking dus niet of weet je misschien meer?
Of het horloge dat je aanhaalde geheel origineel is kan ik
niet beoordelen, wel zie ik dat er verschillen zijn met de
Revue die ik laat zien…

grt

Wat een interessant caliber Frans. Het lijkt sterk op de Revue 59 met wat kleine verschillen. Bij deze is de raderkloof doorgetrokken, waar bij de Revue 59 het anker een losse brug heeft.

mvg Melvin

Het is een cal. 56, hier staat er een in z’n nakie:
http://watchguy.co.uk/service-revue-sport-cal-gt-56/#more-7959

Met deze Revue is mijn verslaving ooit begonnen :sunglasses:

Heel mooi, dank je. Je kunt goed zien dat ze aan het experimenteren waren met antischok-systemen. In jouw exemplaar, in Ranfft en bij de watchguy zit allemaal een ander type in :slight_smile: Knap werk trouwens om bij zo’n ouwetje met de oude opwindveer een amplitude te krijgen van richting de 300 (tu)

Vintage1982 Schreef:

Omdat het een horloge is voor de Duitse
krijgsmacht en daarom een Wehrmachtswerk moet
hebben?

Meestal wel, maar er zijn natuurlijk uitzonderingen bekend.
Hie vind je meer informatie:

Dus een ander uurwerk is of een uitzondering, of het is er later in geknutseld.

Ik weet niet waarom, maar ik heb geen goed gevoel bij de horloges van deze verkoper.
(Niet omdat hij uit Italië komt hoor :+ )

Zou kunnen hoor wat je zegt, maar het kan net zo goed een uitzondering zijn. Vooral omdat ARSA en Unitas één bedrijf waren, zoals ik al zei. Maar als het niet goed voelt, moet je het niet doen, dat is gewoon verstandig.
Ik ben het met je eens dat de wijzerplaten opnieuw opgemaakt lijken te zijn. Het zou kunnen dat de lumen van de indexen anders verkleurd is, maar het merk en logo zou wat mij betreft moeten matachen met de suddial. Ook de wijzers lijken bij sommige exemplaren opnieuw van lumen te zijn voorzien.

Ik vind dat DH nummer wel erg machinaal overkomen bij die Arsa.