Even voorstellen. Ik ben Jan, ben verkeerstechnicus en heb een “mooie” oude Omega Geneve. Ooit in, ik meen 1973 nieuw gekocht. Ben de papieren kwijt. Horloge ligt al jaren stil. Ik wil de technische gegevens achterhalen, dus de kast eens openen voor nummers etc. Waarmee kan dat het veiligste? Ik las iets over een nieuwe methode, een rubberbal.
Alvast bedankt
Jan
stickyball op de rikketik voor 1 euro,…of een opgerolde huishoudhandschoen, een bolletje ducktape…
Moet het wel een deksel zijn die geschroefd is… En geen deksel die je los moet klikken…
capice Schreef:
stickyball op de rikketik voor 1 euro,…of een
opgerolde huishoudhandschoen, een bolletje
ducktape…
Probeer ik.
bedankt,
Jan
hcptdg Schreef:
Moet het wel een deksel zijn die geschroefd is…
En geen deksel die je los moet klikken…
Omega noemt de rubber bal in zijn vraag…dus lijkt me dan een geschroefde bodem, natuurlijk afhankelijk van het model.
capice Schreef:
hcptdg Schreef:
Moet het wel een deksel zijn die geschroefd
is…
En geen deksel die je los moet klikken…Omega noemt de rubber bal in zijn vraag…dus
lijkt me dan een geschroefde bodem, natuurlijk
afhankelijk van het model.
Uit Omega websites kreeg ik de sterk de indruk dat een (ronde) Geneve uit circa 1973 een geschroefd deksel heeft. Ook heeft hij 6 inkepingen, om te draaien lijkt me. Met duck tape lukte het nog niet. Ik plaats een foto zodra het gelukt is.
Jan
schroefdeksel dus das mooi…succes, hoop dat ie niet te vast zit
Voor een paar Euro koop je een kastopener. Als je in regio Oisterwijk woont kan ik hem wel voor je openen.
bedankt voor aanbod Jantje maar ik woon in Meppel. Maar ik denk dat je gelijk hebt met die kast opener want hij zit erg vast, zoals Capice ook al vermoedde. Kunnen jullie me een bepaald type adviseren of komt dat niet zo nauw.
Jan
De Bergeon Jaxa is het origineel, voor dagelijks intensief gebruik:
http://www.swisstime.ch/pgs/rwi-pgs-prod-lgs-en-idp-1837.html
Maar, hier zijn goedkopere varianten van, ik heb zelf een Boa Cheng of zoiets.
Kijk eens op ebay:
http://www.ebay.de/itm/UHRGEHAUSEOFFNER-GEHAUSEOFFNER-OFFNER-UHR-GEHAUSE-/390336622479?pt=Uhrmacherwerkzeug&hash=item5ae1e02f8f
Zolang je ervoor zorgt dat de 3 instelbare “titjes”, niet uit de sparingen van het dekseltje kunnen schampen zit je goed. Ik klem meestal het horloge samen met de opener tussen duim, en de zijkant van mijn wijsvinger. Zo heb je de andere hand vrij om zachtjes kracht te zetten op het handvat.
Succes!
even langs bij een horlogemaker…die fixt dat zo voor een paar euro en dan hoef je ook niet bang te zijn voor krassen als je zelf geen ervaring hebt.
ik heb zelf deze…
https://www.almafindings.nl/website/artikelen/KASTO-15 maar dan een oude uitvoering op Marktplaats gescoord,
maar deze werkt ook
http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/2/default.asp?wwwalias=horlogemagazijn&gid=331 van beru
bedankt ticothijs en capice!
Voor mij als beginner is het misschien nog wel zo wijs om het even te laten doen.
Het gaat mij eerst alleen om de nummers te zien. De identiteit van het horloge.
goed weekend,
Jan
Is gelukt.
Toch maar even laten doen. De vakman maakte wel een kras op achterdeksel! Zat zeker erg vast na 40 jaar! Toch niet leuk.
Jan
mooi dat ie open is Jan…maare een kras…das toch zonde, had de klokkenmaker daar vooraf iets over gezegd?
capice Schreef:
mooi dat ie open is Jan…maare een kras…das
toch zonde, had de klokkenmaker daar vooraf iets
over gezegd?
Hallo Capice, nee ik zag het pas toen ik thuis was. Ik vond het eerst al mooi dat het niks koste. Ik probeer fotoos te plaatsen. Voorgaand bericht moest langer worden.Nieuwe poging volgt.
Jan
Na openen…
Door de nu zichtbare nummers kon ik achterhalen dat het een Omega uit 1972 (International collection)was met caliber 613 (productie uit 1966 zegt de website)
Toch leuk allemaal! Kan kloppen dat ik hem in ca 1975 gekocht heb.
Jan
Mooie klassieke Omega. Wat voor band ga je er aan hangen?
jantje.vlaam Schreef:
Mooie klassieke Omega. Wat voor band ga je er aan
hangen?
Ik zag op de Omega vintage website dat hij toen nieuw geleverd was met zwarte leren band. Kan ik me vaag ook herinneren. Zou dat wat zijn?
Jan
Origineel is wel het mooist denk ik, een gouden band vindt ik persoonlijk niet mooi dus heb ik al snel een voorkeur naar leer.
Dus ik zeg een zwarte lederen band.’
Zwart vindt ik ook het mooiste bij vrijwel alle horloges.