Rubberen horlogeband Koken?

Ik heb sinds vandaag een nieuwe z22 flat vent band voor mijn Seiko gekregen.
Hij is natuurlijk niet al te soepel, maar hoor uit verschillende hoeken over het koken van de band zodat ie wel soepeler wordt en alvast in de vorm komt…

Heeft iemand daar ervaring mee?
Is het gewoon een kwestie van de band aan het horloge in een pannetje met kokend water hangen?

Ik hoor het graag!

groet,
Repko

Even de band in een grote mok leggen (zodat ie alvast in een ronding ligt) en een minuut of 10 laten sudderen. Het materiaal zelf wordt niet zozeer soepeler maar ligt door de ronding (die het rubber hierna vasthoud) prettiger aan de pols.

Daarna uiteraard even afblussen met een biertje :smiley:

Horloge er wel even afhalen neem ik aan? :wink:
Afblussen, geen probleem! :)-D

Dank voor de reactie.

ook wel eens gedaan :slight_smile: Mooie mok pakken en de waterkoker eroverheen… Lekker liggen en daarna meer vorm. echt, te simpel :slight_smile:

Doe ik met al mijn rubberbanden.
Het maakt het verschil tussen niet lekker zittende banden en banden waarvan je niet meer voelt dat je ze aanhebt.
:slight_smile:

Ik hield hem aan het horloge vast. Band dicht en minuut er bande dompelen in glas net gekookt water. Horloge goed vasthouden… Dan direct met koud water spoelen om de vorm vast te houden.

Vond het zo makkelijker de juiste vorm te krijgen bij deze harde banden. Had het eerst los geprobeerd maar kreeg niet de gewenste vorm.