Rubberen horlogebanden levenduur?

Dat is dus de vraaghe … wat is de levensduur van rubberen horlogebanden ??? Zijn er ook grote verschillen tussen de verschillende merken van horloges met zulke banden ???

Is helemaal afhankelijk van:

De dikte van de band
De sluiting (gesp of vouwsluiting)
De manier van opbergen (in het donker o fin de volle zon leggen)
De manier van dragen (1 keer in de week of elke dag

Tja , dat had ik ook wel geweten … rubber is nogal aan wat stoffen onderhevig …
Maar is dit ruim langer dan leer bij vgl gebruik of is dit veel langer etc … en de prijs voor een vervanexemplaar is dit ook vgl met leer ook ook veel duurder???

Rubberen banden van de bekende merken zijn meestal wat goedkoper als de lederen banden.

De oude (natuurrubber) banden waren nogal aan slijtage onderhevig net zoals de oude banden van je fiets.
De laatste generaties van synthetische rubbersoorten en siliconenbanden houden het langer als een lederen horlogeband vol.

Hoe lang zoiets precies meegaat…moeilijk te zeggen. E.e.a. afhankelijk van wat Cme jewellery schrijft. Ik vermoed dat zweet, shampo, zeepjes, en ander chemische stoffen ook wel negatief van invloed kan zijn op de levensduur.

Ach, als horlogeliefhebber heb je toch meerdere horloges ( :wink: ) en draag je ze dus om de beurt, waardoor de rubberen band relatief minder gebruikt wordt dan bij iemand die het als enige horloge heeft. Moet je natuurlijk bij niet-dragen het horloge niet in de volle zon leggen, da’s dan weer niet goed voor de band… Maar als echte horlogeliefhebber pas je daar natuurlijk wel voor op.

Resume: Als je meerdere horloges hebt, doe je langer met je rubberen band… :)-D

Niels

Mijn ervaringen met rubber bandjes zijn louter positief. Zout water, zoet water, badwater, douchewater, ijswater, sneeuw, bier B)- , zeep, shampo, zweet, enz… Ze kunnen er allemaal tegen! Ik heb nog nooit een rubber bandje zien slijten…

De paar rubber horloge banden die ik heb zijn in zeer goede staat gebleven. Wat ik me wel kan voorstellen dat rubber op zeer lange termijn slechter houdbaar is dan leer ivm weekmakers die er in kunnen zitten.

De Raymond Weil W1 horloges zijn uitgevoerd met een band van leer i.c.m. rubber. Tot op heden heb ik de band 1 keer moeten vervangen in de 5 jaar dat ik 'm nu heb…omdat het leer ter plekke van de sluiting versleten was, het rubber was nog in prima staat.

Voordat ik goed besmet ben geraakt met het mechanische horloge virus, heb ik een Tag Heuer Kirium met vouwsluiting gedragen. Dag in dag uit voor ongeveer 5 jaar. Toen heb ik de stalen band gekocht en nu ligt het rubberen bandje netjes in het doosje.

Het rubberen bandje begon na 5 jaar dagelijks gebruik slechts zeer kleine haarscheurtjes aan de zijkanten te vertonen. Zag er denk ik veel beter uit dan een leren bandje met evenveel draaguren eruit gezien zou hebben.

groet
Mark