Ruhla horloge

Wie heeft er wat meer info over mijn horloge. Ik heb het uit een erfenis en zou er wat info over willen. Ook evt wat het waard is zodat ik kan besluiten om het te verkopen of toch vast te houden.

Als je het achterdeksel opent (gaat makkelijk met je duimnagel in de uitsparing die aan de zijkant ergens is) en een eventuele binnendeksel ook, dan kun je een foto van het uurwerk maken en die hier plaatsen, dan kunnen we er meer van zeggen. En vertel dan ook nog even hoe groot het horloge is.
Houd er in ieder geval rekening mee dat de waarde helaas zeer gering is.
Zakhorloges zijn niet erg gezocht als verzamelgebied en een zakhorloge uit onedel metaal en van Ruhla is daar jammer genoeg geen uitzondering op.

Edit: en bij de tweede keer kijken krijg ik de indruk dat de kroon de verkeerde kleur heeft. Klopt dat?

1 like

De doorsnede van het horloge is 3cm. Inderdaad heeft de knop van het horloge een iets donkere goudkleurige tint. volgens mij is het glas ook plastic nu ik er overheen ga met mijn vinger

1 like

Als het horloge 3 cm is is het eigenlijk een collierhorloge voor dames en niet een zakhorloge.
Het werk is een eenvoudig UMF stiftanker werk.
Al met al helaas geen waardevolle vondst.
Plastic glas is niet negatief (bij Omega heet dat Hesalite en is voor veel Speedmaster liefhebbers beter dan saffierglas :wink: )

Dank Maurits voor alle info!

waarschijnlijk dus van mn Oma geweest aangezien het een vrouwen collierhorloge is. De leeftijd is heel moeilijk te zeggen denk ik toch!?

Moeilijk precies te zeggen, die werken zijn gemaakt van ca. 1963 - 1990.
Er staat nog antimagnetic op de wijzerplaat en vooral Made in GDR.
Dat laatste was in 1989 afgelopen :wink: en Antimagnetic is hooguit jaren zestig, maar de kast is imho meer jaren zeventig.
Dus gok ik op 1970.
Maar iedereen mag me tegenspreken.

Made in GDR stond alleen op de latere Ruhla’s. Daarvoor stond er altijd Made in Germany.
Ook het lettertype van het woord Ruhla op de wijzerplaat duidt op een vrij late Ruhla. Tot in de vroege jaren 80 was het woord Ruhla in schuine letters.
Onder de balans staat een getal, bestaande uit 4 cijfers. De twee eersten staan voor de week van productie en de laatste twee zijn van het bouwjaar. Bijvoorbeeld 5070…dat is week 50 van 1970.
Daarmee is de productiedatum erg nauwkeurig te bepalen.
De waarde is helaas zeer gering. Ik heb op de voorlaatste Rikketik een Ruhla zakhorloge gekocht voor 2 euro ( om een indruk te geven van de geldelijke waarde).
Eventuele emotionele waarde is uiteraard niet in geld uit te drukken

even dit topic afstoffen.
Er is voor alles een eerste keer.
Ik maak elke donderdag een rondje kringloop in onze stad en kwam voor het eerst een horloge tegen wat m’n aandacht trok.
Vraagprijs was de spreekwoordelijke appel en ei.
Dus meegenomen…


Het loopt (afwijking weet ik over een 24 uur)
Kan iemand me, op basis van dit kiekje iets meer over dit OostDuits stukje techniek vertellen?

2 likes

Zie hierboven in het antwoord van Scudo en Maurits, maar een leuke vondst is het wel!

1 like

Dank @Serge2
Daarom heb ik ook dit topic afgestoft :sunglasses:
Maar aanvullende info is natuurlijk meer dan welkom

1 like

Ik denk dat @BroederBill hier meer van weet…

Hier wat huiswerk :wink:

1 like

mmmm,

Achterkant verwijderd.
Maaruh geen cijfers of letters :worried:
Dus is t’ie nu een echte Ruhla of een ‘ Bombay Special ‘



En kan iemand duiden wat voor uurwerkje de seconden nijver wegtikt

Helemaal origineel. De cijfers staan onder de balans.
Als je de ring om het uurwerk eruit tilt kun je het een beetje zien.
Het uurwerk is de UMF Ruhla 24

2 likes

@Scudo
Dank voor je opmerkzaamheid🙏
Helemaal blij :upside_down_face: