Om te beginnen: Gelukkig nieuwjaar alle HF-fers!
Bij de opknappertjes die in het afgelopen jaar bij mij de verzameling kwamen verrijken zat er een jaren 1950 horloge van een mij volstrekt onbekend merk. Nu heb ik wel iets met obscure merkjes, maar deze kwam met zijn (of haar) naam toch wel enigszins hilarisch over:
Een RUKO. Wie plakt er op de wijzerplaat nou de naam RUKO? Dat is toch geen naam voor een horloge? Doet mij denken aan een model van autofabrikant FIAT uit eind jaren ’80: De Fiat Croma. Je wilde toch niet gezien worden in een pakje braadboter?
Toch heeft de merknaam RUKO een zekere populariteit, als ik zo eens op het internet rond spit:
Zoals het RUKO 6-pins cilinderslot inclusief 2 sleutels voor montage in Allux (systeem)brievenbussen…
Dan is er de onvolprezen RUKO 106303 Gatenzaag set 12-delig 19 mm, 22 mm, 25 mm, 29 mm, 35 mm, 38 mm, 44 mm, 51 mm, 57 mm, 64 mm en nog veel meer boor – frees – en slijpgereedschap…
En natuurlijk de RUKO F11PRO 2 , The professional Drone with Enhanced Stability and Optical Flow Sensors, 3-Axis Gimbal Camera and 10000ft FPV Digital Transmission…
Pfhoe hee!
Maar een vintage horloge uit de Jaren ’50? Nee toch? Ja hoor! Ze bestaat. En zelfs keurig geregistreerd in de Mikrolisk database:
Gemaakt door de firma W. Buchwalder uit Grenchen in het Zwitserse kanton Solothurn. Grenchen telt heden ten dag zo’n 16.000 inwoners en dat zullen er in de periode van de jaren ’50 van de vorige eeuw , toen het RUKO horloge geproduceerd werd, nog flink wat minder zijn geweest.
Grenchen is geen onbekende naam in de streek waar veel meer bekende horlogemerken vandaan komen. Het ligt tussen Biel aan de zuidwest kant, waar de Rolex fabrieken staan en Soloturn en Langendorf aan de noordoost zijde, waar respectievelijk de Roamer en de Lanco horloges hun oorsprong vinden en nog steeds geproduceerd worden.
Over de producent van het totaal onbekend gebleven merk RUKO, William Buchwalder, is weinig tot niets terug te vinden.
In Uhrforum vond ik nog dit: https://uhrforum.de/threads/buwale-unbekannte-verwendung.399598
Maar dan houdt het wel zo’n beetje op. Geen verdere geschiedenis over dit bedrijf . Buwale is een van de andere geregistreerde merken die je in de Mikrolisk lijst terug vindt. Dat is evident: BUchWALdEr. Hoe, waarom of door wie de naam RUKO bedacht is zal wel altijd in de krochten der horologische geschiedschrijving verborgen blijven.
Genoeg geschiedenis, of in dit geval ‘non geschiedenis’.
Het kleine RUKO horloge in mijn bezit is op zich zelf best een aardig ding. Klein van afmetingen voor onze huidige opvatting, maar dat was in de jaren 1950 vrij normaal: nog net geen 30 mm kastgrootte zonder de kroon. Over de lugs 36,6 mm en tussen de lugs, voor de bandaanzet 16 mm. Stalen kast.
Het binnenwerk wijst er, net als het RVS kastje eveneens op dat er hier geen sprake was van een weggooi- of kermishorloge: er zit een mooi Felsa 465 uurwerkje in dat ondanks alle omzwervingen dat het horloge misschien gemaakt heeft tot het via een grabbelbakje op de Rikketik beurs in mijn bezit kwam nog steeds keurig op tijd loopt.
De iets vergeelde wijzerplaat is nog onbeschadigd en heeft verder slechts wat patina door dat het met wat kleine donkere spikkeltjes bezaaid is, waarschijnlijk als gevolg van vervuiling door Radium stofjes. Het schoonmaken van de kast en het uitnemen van het uurwerk diende dus met de nodige voorzichtigheid te gebeuren. Wat bij mij betekent: goed ventileren en veel en goed handen wassen. De rode seconden wijzer en de bij mij favoriete cijferconfiguratie 2-4-6-8-10-12 maakt het een aantrekkelijk horloge om te zien. Het RVS kastje had weinig tot geen butsen en diepe krassen en liet zich dus vrij eenvoudig tot een zeer nette staat oppoetsen met weinig polijstwerk. Het glaasje was wel diep gekrast en had enkele kleine scheurtjes dus dat moest vervangen worden. Een passend nieuw plexi glaasje was echter gauw in de voorraad gevonden.
Veel meer valt er over dit horloge niet te vertellen maar ik vond het leuk om weer eens een volkomen onbekend merk hier te presenteren. Zonder foto’s geen verhaal dus ik sluit af met een serie plaatjes.
Dit was dan weer mijn eerste verhaaltje op de Nieuwjaarsdag van 2025. Ik hoop dat er dit jaar nog veel zullen volgen.
Veel plezier met lezen en kijken.
Lex