Rus loopt niet meer.. DIY tips

Destroy It Yourself :smile:

Heb deze rus al een hele tijd, maar doet het ook al een hele tijd niet meer.
Het horloge stopt met lopen, klein tikje en hij gaat weer. Na een poosje staat het weer stil, volgens mij vooral aan de onderkant.

Iemand tips wat ik zou kunnen doen? Ik heb wat chinees gereedschap en durf het bij dit horloge wel aan.

Op het filmpje doet de balans ijverig zijn werk.
Het andere filmpje zie je hem heel kort stoppen @ 7.
Daarvoor stond ie volledig stil bij 5.

Filmpjes/plaatjes:

Balans:

Stopt even @ 7:

mijn eerste stap zou zijn het uurwerk met de loupe heel goed bekijken, met wat mazzel zit er een haartje of ander minuscuul stukje vuil op een tandwieltje. Vuiltje weghalen en dan ben je misschien al klaar :slight_smile:

Dat kompas staat wel heel erg ver uit het lood, misschien eens tijd voor een service beurtje?

Zie nergens wat zitten (ook niet met loupe).
Ik heb het gevoel dat horloge blijft lopen als de kast open is, misschien komt er ergens te veel druk op als de bodem dichtgeschroefd wordt.

Kompas? Is dat een onderdeel?
Ik denk dat een service beurt duurder is dan een nieuwe…

Volgens mij ben je mij aan het dollen…

Wijzer(s) niet toevallig ietwat verbogen? omdat ie wel lijkt te lopen met kast open, misschien secondewijzer die nét het glas raakt.
Kompas is de (een) officiele naam voor de snelheidsregelaar op de balans, die trouwens precies tussen plus en min lijkt te staan? Er zit een klein puntje op die op de foto mooi de streep tussen de plus en de min aanwijst.

1 like

Die staat inderdaad precies in het midden, heb ik ook al mee geëxperimenteerd.

Kompas wist ik niet haha, dan neem ik het terug @chronospace :grin:

Er zijn hier trouwens op het forum wel mensen die érg goed zijn met Vostok uurwerken

Of misschien omdat hij omgekeerd ligt met deksel boven, dus duwt niet op de zelfde pivot.

Hm… net aan de wijzers gebogen, weer in elkaar gezet, liep even, nu stil @ 9
Op zn kop loopt ie ook niet verder.

Nu de deksel iets losser gedraaid, loopt weer, afwachten.

Hij loopt nog!

Een o’ring afwezig en dan de deksel gaat te diep ?

Ligt wel een platte rubberen ring in, geen oring.
Misschien net niet dik genoeg.

Maar hij loopt nog steeds met de deksel een slag losser.
En zit nu om de pols!

Dat is de juiste ring dus kan de oorzaak niet zijn.
In zo’n geval begin ik altijd met testen los uurwerk, of het doorloopt in diverse posities.
Dan met wijzerplaat en wijzers in diverse posities. Dan in kast zonder deksel en dan met deksel.

Kan van alles zijn.

Maar als het om de wijzers gaat helpt goed observeren al:

• Raken de wijzers elkaar?
  • Raken de wijzers een marker?
  • Als de secondewijzer het glaasje raakt zal je zien dat deze steeds op dezelfde plek stilstaat en weer begint te lopen zodra de druk van de deksel afgaat.
1 like

Wijzers heb ik gechecked en raakten elkaar niet, de wijzers stop op verschillende plaatsen.

Nu er minder druk op het uurwerk zit doet ie het al ca. 24 uur. :slight_smile:

1 like

Ik wil zelf bij horloges uit de Sovjet tijd nog wel eens dreigen met de goelag…
:stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Ik zou alles schoon maken en vers olie gebruiken; en vooral de veer en de veerton heel goed schoonmaken.