Russen

Mischien is het niet helemaal gepast om hier een heel onderwerp aan te wijden, maar ik heb toch een paar vragen over Russen.

  • Van zowel Poljot als Vostok, zijn er ‘versies’ met Russische tekst en met westers schrift. Ik begrijp dat de ene voor verkoop in het binnenland, en andere voor verkoop in het buitenland bestemd zijn, maar is er verder nog een verschil, worden de horloges bijvoorbeeld door hetzelfde bedrijf gemaakt?

  • Hoe komt het dat Rusland ontkomen lijkt aan de Quartz revolutie? (vrijwel) alle grote Russische merken maken alleen mechanische horloges (toch?)

  • Veel/alle bekende Russen zijn dus mechanisch, hoe komt het dat een merk als Poljot doorgaans kiest voor een handopwinder (ook bij high-range modellen) tegenover een automatisch uurwerk? Persoonlijk is het voor mij een drempel om (meer) Russen aan te schaffen.

Sorry voor alle vragen, maar ik hoop dat de beantwoording ervan bijdraagt aan mijn algemene horlogekennis :slight_smile:

Vriendelijke groet,

Stefan

leuke vraag…ben benieuwd wat er uit komt :wink:

Ben absoluut geen kenner op russen gebied, maar het lijkt me dezelfde reden als altijd gezegd word dat Seiko nog steeds de 5 serie maakt. In bepaalde gebieden van de wereld is een mechanisch horloge nu eenmaal meer in trek. Dus een kwestie van vraag lijkt me…

Hent Schreef:

Ben absoluut geen kenner op russen gebied, maar
het lijkt me dezelfde reden als altijd gezegd word
dat Seiko nog steeds de 5 serie maakt. In bepaalde
gebieden van de wereld is een mechanisch horloge
nu eenmaal meer in trek. Dus een kwestie van vraag
lijkt me…

Lijkt mij ook, ik hoopte echter dat er een mooi verhaal achter zat :slight_smile:
Bovendien begrijp ik echt niet dat ze in Rusland blijkbaar de voorkeur geven aan een handopwinder boven een automaat. Het lijkt me sterk dat het bijvoorbeeld om een beperking van de productiekosten gaat, want anders zouden ze (ook) wel quartz gebruiken toch?

Moeten we hier nu echt uitleggen waarom je beter een mechanisch klokkie kan maken dan een quartz :D:D:D

Ok zonder gekheid: de russen hebben al lang geleden eea uit Zwitserland overgenomen en zo eigenlijk een soort ‘in licentie’ gebouwd Valjoux uurwerk in productue genomen. En da’s natuurlijk nog altijd een mooi uurwerk… waarom geen automaat? Dat mag een ander proberen te beantwoorden :wink:

En gewoon ter inspiratie even wat leuke foto’s van mijn russinnen (denk: the spy who loved me…):

idd , als je dit ziet dan wil je toch helemaal geen automaat… :wink:

Nu we toch bezig zijn ook ff een Russie :

POLYET

KHRONOGHRAYU
23 KAMNYA

ROSSIYA

Lekker mijn Russisch alfabet oefenen :slight_smile:

Doet me denken aan Monty Python? John Cleese in the Ministery of Silly Walks… :smiley: :smiley: :smiley:

(geintje voor de oudere jongere…)

Heb je van deze ook een foto van de voorkant Seamaster?, die achterkant heb ik nu al een paar gezien, ben benieuwd naar de voorkant…

hoi hent,

er zijn vrij veel modellen van poljot met het zelfde uurwerk maar een andere kast en wijzerplaat…dit is 1 van de uitvoeringen…de poljot blue angel

Dat de quartzhype aan de russen voorbij is gegaan is niet helemaal waar bij Poljot zijn wel degelijk quartz uurwerken gemaakt, maar er was een strategisch argument voor het gebruik van mechanica ipv electronica vooral in de militaire sector. We moeten dan refereren aan de koude oorlog en de daarbij behorende nucleaire dreiging. In geval van daadwerkelijke nucleaire aanval vind er zgn fall out plaats. alle electronica van radio’s tot startmechanisme in auto’s en andere zaken die electrisch worden aangestuurd vallen dan door de radioactieve straling uit. En ja dan stopt dus sowizo de mogelijkheid om verder te gaan met je oorlog. Krom geredeneerd natuurlijk, maar ja zo lagen de verhoudingen toen eenmaal. Anderzijds is het zo dat na de introductie van het quartzfenomeen waarbij de zwitserse industrie met name een behoorlijke klap kreeg je al een beetje last had van het gadgetsyndroom. Iedereen moest ineens quartz hebben zonder na te denken over wat men dan eindelijk heeft en niet lang daarna kwam een beetje de kater vanwege het toch wel nadrukkelijke verschil tussen het digitale en het analoge kijken. In het begin bestond het quartzgebeuren alleen uit rode LED cijfers, later werd dat LCD, maar er waren genoeg mensen die dat cijfertje kijken maar vervelend vonden en toen keerde het traditionele cijferblad/wijzertjes horloge weer terug. in het verlengde daarvan keerde ook langzaam de belangstelling voor het mechanisch horloge terug, alleen… een hele hoop gereedschappen en calibers waren in de SU terecht gekomen. De Russen waren wat betreft niet achterlijk en gingen dus reclame maken voor hun horloge industrie en zo ontstond eind jaren tachtig begin jaren negentig een hype voor het Russenfenomeen. Die hype werd met de val van het communisme ook weer de kop in gedrukt. Onder Jeltzin is rigoreus en ondoordachtzaam uitverkoop gehouden in de diverse industrietakken in Rusland en helaas heeft dat ertoe geleid dat de grote productiecapaciteit van fabrieken zoals 1MWF, 2MWF, Vostok, Molnia danig verzwakte. 1MWF eens de grootste fabrikant van horloges is daarbij zelfs bijna om zeep geholpen en in feite gesplitst geraakt in 1MWF, Maktime, Volmax en Denisov.

Recent is er echter een ontwikkeling op gang gekomen waarbij de russische overheid zijn invloed op de russische economie probeert terug te krijgen. Ook de horlogeindustrie ontkomt daar niet aan. In die sector zijn nog niet zo lang geleden alle belanghebbenden bij elkaar geroepen om een convenant te sluiten tot samenwerking met als doel een kwaliteitsprestatie af te spreken en op internationaal gebied samen te gaan werken om de russische horloge industrie weer op de kaart te zetten. De tijd zal leren wat het resultaat er van is maar ik zag recent studies van de firma Poljot International en de diverse aanpassingen die zij presenteerden op basis van het bekende P3133 caliber en dez hadden een hoog manufactuur gehalte.

Arjay

Dat is echt precies het soort verhaal waar ik op hoopte.

Bedankt voor je uitleg!

Rest me eigenlijk alleen nog de vraag waarom er meer rusische handopwinders dan automaten op de markt zijn…

Leuk verhaal arjay, bedankt, weer wat geleerd. Moet ik je opmerking over manufactuurgehalte opvatten als veel bling bling op onnodige plekken of iets totaal anders ??

Neen, met manufactuurgehalte doel ik echt op voorstudies naar complicaties op basis van het P3133 caliber, ik heb daarbij slechts een uitvoering gezien opgeleukt met edelstenen, het waren presentaties van calibers zonder kast.

Arjay

Ook dit vraagt nuance. Vostok voorziet de meeste van zijn calibers van het bekende 2416B caliber en dat is een automaat, dit caliber wordt ook door Poljot en Volmax gebruikt. Poljot heeft in het verleden diverse eigen calibers gehad in diverse uitvoeringen, maar tegenwoordig gebruiken ze vaak het bekende ETA 2824 caliber en soms ook miyota automaten. Ook word naast de diverse 3133 varianten de bekende V775 varianten gebruikt Zwitsers dus.

Arjay

Arjay Schreef:

In geval van daadwerkelijke nucleaire aanval vind
er zgn fall out plaats. alle electronica van
radio’s tot startmechanisme in auto’s en andere
zaken die electrisch worden aangestuurd vallen dan
door de radioactieve straling uit. En ja dan stopt
dus sowizo de mogelijkheid om verder te gaan met
je oorlog. Krom geredeneerd natuurlijk, maar ja zo
lagen de verhoudingen toen eenmaal.

Even een kleine aanvulling. (Ik hoop dat ik niet al te betweterig overkom ;))
Het uitvallen van elektronica komt door sterke elektromagnetische straling, de zgn. elektromagnetische puls (EMP), die ontstaat op het moment dat zo’n bom ontploft. Ik weet niet of het magnetische gedeelte daarvan sterk genoeg is om mechanische horloges te beschadigen, maar die hebben in ieder geval geen elektronica die “geroosteerd” kan worden.

Arjay,
Jij hebt nogal veel verstand van russen dit horloge : http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,39140,39179#msg-39179 ik kan er nergens iets over vinden.
Weet jij er iets over te vertellen ?

Dat was ook de reden om het aan te halen, dus wat dat aan gaat no problemos!!

Arjay