Russisch duikboot horloge

Beste leden, ik heb een horloge gekregen, maar ik heb wat vragen.

Zou iemand mij meer over het horloge kunnen vertellen? ik moet hem opwinden, maar hij loopt zo nu een dan niet meer, wat zou ik daaraan kunnen doen?
Ook staat er op de achterkant een inscriptie in het Russisch, weet iemand misschien wat het betekend?
https://mail.google.com/mail/u/0/?ui=2&ik=c63b08d7c2&view=fimg&th=147bba4afe681a5c&attid=0.2&disp=inline&safe=1&attbid=ANGjdJ9tHroxl0lmnpzxUKAWsvk3cg0RMUOFTkWM0KP99RI_O4c47c0pQl50ZLmWGO2SoxlukuDLgTR5eszv6OBes4k9pOTaFA6KzT9w5OhS0qoiFPAntC-7dlb1ABI&ats=1407602449063&rm=147bba4afe681a5c&zw&sz=w1342-h547
https://mail.google.com/mail/u/0/?ui=2&ik=c63b08d7c2&view=fimg&th=147bba4afe681a5c&attid=0.1&disp=inline&safe=1&attbid=ANGjdJ9Xd3WVb-VVQNSdFyO2LNV2mVCiThsJs8p4CHvmehi83QaMrVjarbsoswsHGL07w2IlNO7-X4-TR_FlfqNBmK5rnSK7OTHXV332awMlL2DtfLEVhq-ugKasmP0&ats=1407602449063&rm=147bba4afe681a5c&zw&sz=w1342-h547

met vriendelijke groet,
F.k.a.

P.s. ik ben een nieuweling zoals jullie al wel gemerkt zullen hebben…

Hallo Fjord, helaas krijg ik je foto’s nog niet zichtbaar. Hier kun je lezen hoe 't ook kan:
http://www.horlogeforum.nl/read.php?4,8340

Succes en we zijn benieuwd.

Dit zijn de links van de afbeeldingen, alvast bedankt!

Ik ben er wel achter gekomen dat het mogelijk om een Vastok gaat.

Dat is een Vostok Komandirskie met type 81 kast. Ik zie geen 3AKA3, dus he betreft geen officiële militaire uitvoering. Neemt niet weg dat 't een leuk horloge is:

Tof bedankt man, weet je toevallig ook wat de inscriptie betekend?

Voorop staat de “B” van Boctok (Vostok) en Komandirskie.

Achterop staat, Stof en water bestendig.

nou dat is wel een heel poëtische tekst haha, super bedankt!

Ik heb haar zusje… zelfde kast, iets andere wijzerplaat, ander achterdeksel ( andere inscriptie, en een andere bezel…
Als ie zo nu en dan niet loopt… schoonmaakbeurtje kan wonderen doen… ze kunnen best nauwkeurig zijn… maar dan moeten ze wel schoon zijn… :slight_smile:

de mijne loopt tussen -22 en +25 seconden per dag… denk dat er ergens een asje krom, of een tandrad uit lijn is… moet ik nog een keer naar kijken… :slight_smile: gemiddelt loopt ze echter net zo zuiver als mijn andere horloges…

Welkom, als je de kroon uitdraaid dan zit deze erg losjes, dit hoort zo en is geen defect, kwam ik ook via HF achter. Het blijven leuke horloges:

Haha (:smiley: … Ja… dat “fenomeen” is hier bekend onder de naam “Vostok Wiebelkroon”… Russian engineering… als 't maar genoeg ruimte heeft, loopt het niet vast… (wel eens een Kalashnikov vastgehad?.. Rammelt nog erger dan een Uzi)

Arie Kabaalstra Schreef:

Haha (:smiley: … Ja… dat “fenomeen” is hier bekend
onder de naam “Vostok Wiebelkroon”… Russian
engineering… als 't maar genoeg ruimte heeft,
loopt het niet vast… (wel eens een Kalashnikov
vastgehad?.. Rammelt nog erger dan een Uzi)

Arie, dat wiebelen is geen gebrek, maar heeft een functie.
Als de kroon is dichtgeschroefd wordt de opwindas volledig ontkoppeld en geeft daardoor geen schokken door.
Die Vostoks zijn bijzonder goed ontworpen.

Klopt… dat is de essentie van een schroefkroon… dat is “russian ingenuity”… 't lijkt allemaal grof… maar het heeft een reden…

als je met opwinden niet een beetje aan de kroon trekt… dan loopt ie vrij…
als je em dichtschroeft, dan zorgt de pakking ervoor dat er NIETS in kan komen.

't blijven gewoon leuke horloges die Vostoks… vooral als je kijkt wat je krijgt voor die prijs… Manufactuur uurwerk, schroefkroon en waterdicht… normaliter zaken die je alleen aantreft bij horloges van 3000.- of meer… :slight_smile:

Hier is een artikel over de ontwikkeling van de eerste Boctok duikers:

http://timeway.ru/articles/na_sushe_i_na_more/

Wel in het russisch, maar met google translator kom je toch een heel eind:)

Fjord Schreef:

Tof bedankt man, weet je toevallig ook wat de
inscriptie betekend?

De inscriptie is russisch voor (letterlijk vertaald) waterdicht (Vodo (water) ne (niet) pronitsayemyye (doorlatend)). Er staat niks op over stofdicht.

Na veel oefenen kun je het misschien nog een keer zeggen Vodonepronitsayemyye :stuck_out_tongue: is altijd wel grappig als je het russisch ook daadwerkelijk kan ‘lezen’… :slight_smile:

Ik heb zo n zelfde maar dan wel een boven water boot :slight_smile:
Op de 12 uur een stuurwiel, en op de 6 een anker.
Identieke zwiebel kroon, automaat, en loopt zeeer nauwkeurig

Hendrik