Dat is een Vostok Komandirskie met type 81 kast. Ik zie geen 3AKA3, dus he betreft geen officiële militaire uitvoering. Neemt niet weg dat 't een leuk horloge is:
Ik heb haar zusje… zelfde kast, iets andere wijzerplaat, ander achterdeksel ( andere inscriptie, en een andere bezel…
Als ie zo nu en dan niet loopt… schoonmaakbeurtje kan wonderen doen… ze kunnen best nauwkeurig zijn… maar dan moeten ze wel schoon zijn…
de mijne loopt tussen -22 en +25 seconden per dag… denk dat er ergens een asje krom, of een tandrad uit lijn is… moet ik nog een keer naar kijken… gemiddelt loopt ze echter net zo zuiver als mijn andere horloges…
Haha ( … Ja… dat “fenomeen” is hier bekend onder de naam “Vostok Wiebelkroon”… Russian engineering… als 't maar genoeg ruimte heeft, loopt het niet vast… (wel eens een Kalashnikov vastgehad?.. Rammelt nog erger dan een Uzi)
Haha ( … Ja… dat “fenomeen” is hier bekend
onder de naam “Vostok Wiebelkroon”… Russian
engineering… als 't maar genoeg ruimte heeft,
loopt het niet vast… (wel eens een Kalashnikov
vastgehad?.. Rammelt nog erger dan een Uzi)
Arie, dat wiebelen is geen gebrek, maar heeft een functie.
Als de kroon is dichtgeschroefd wordt de opwindas volledig ontkoppeld en geeft daardoor geen schokken door.
Die Vostoks zijn bijzonder goed ontworpen.
Klopt… dat is de essentie van een schroefkroon… dat is “russian ingenuity”… 't lijkt allemaal grof… maar het heeft een reden…
als je met opwinden niet een beetje aan de kroon trekt… dan loopt ie vrij…
als je em dichtschroeft, dan zorgt de pakking ervoor dat er NIETS in kan komen.
't blijven gewoon leuke horloges die Vostoks… vooral als je kijkt wat je krijgt voor die prijs… Manufactuur uurwerk, schroefkroon en waterdicht… normaliter zaken die je alleen aantreft bij horloges van 3000.- of meer…
Ik heb zo n zelfde maar dan wel een boven water boot
Op de 12 uur een stuurwiel, en op de 6 een anker.
Identieke zwiebel kroon, automaat, en loopt zeeer nauwkeurig