Russische 3133 chronograaf

Na een paar heel lastige venus 170 chronografen nu zin in een eenvoudiger uurwerk: Buran met 3133 Russische chronograaf. Doet niets en ligt al jaren in een lade. Ernstig mishandeld door de vorige eigenaar.

Gedemonteerd en gereinigd in de Elma met L&R

Mankementen op het eerste gezicht:

• Kleine secondewijzeras heel erg krom.
  • Urenrad: gestript van een derde van zijn tandjes.
  • Bus van de grote secondewijzer gebroken en muurvast op de as.

Het “Keyless works” is heel standaard.

De veer is er een met oortjes zoals veel Russische horloges. Als je goed kijkt zie je boven de veerton een extra brugje waar een asje in moet komen, niet vergeten te monteren anders moet je overnieuw beginnen.

Dan de Balans.

Niet vergeten het Russische shocksysteem te smeren. Hoe heet dit eigenlijk? Geen Incablock. Oostblock misschien?
Let ook hier goed op want het veertje zit los, een keer uitademen en je vindt deze nooit meer terug.

20240306_114608~2

Het uurwerk loopt!
Maar…helaas vijf minuten per dag te snel.
De vorige horloge klusser heeft dus ook de balansveer verpest.

Nu eerst onderdelen bestellen dan verder met de balansveer, datum en chrono-onderdelen.

32 likes

Misschien eenvoudiger, maar zeker niet eenvoudig! :ok_hand:

Netjes!

Dat valt nog ietwat mee gezien de rest van de schade. Wel benieuwd naar de oorzaak en de mogelijke oplossing. :v:

:rofl:

3 likes

Gezien de mankementen die je bent tegengekomen en het merk van het uurwerk moet ik vooral denken aan

IMG_8743

Buran en Buran :grimacing:

Veel succes gewenst, overigens!

5 likes

Balans veer oogt voor zover op de foto zichtbaar is niet perse gek, kleeft hij niet gewoon?

Ik zag op je eerste uurwerk foto in het andere topic dat het een 31659 complicatie zou zijn?
Ben je nog zo’n hacking palletje met veertje tegen gekomen dan?

image

Dat veertje drukt tegen de balans bij uittrekken van de kroon. Dan stop je het uurwerk voor perfect gelijk zetten. Schijnt een gevoelig onderdeel te zijn. Ik denk het palletje te zien bij de derde 1 van serienummer 11125.

De laatste info is alleen bedoeld ter informatie voor de niet 3133 kenners. :wink:

2 likes

Ik denk dat nog wel e.a. te verdienen valt met het juist plooien van de balans spiraal. Ik zou al eens beginnen met er voor te zorgen dat het regel gedeelte van de spiraal netjes parallel loopt met de rest van de windingen. Hierdoor blijft de spiraal mooi in het midden van de regel sleutel. Hij lijkt op de foto naar binnen te lopen.

Mooi!

Heb een tijd met veel plezier een 3133 gedragen. Soms zoek ik wel eens opnieuw naar een Poljot.

Maar ik dacht dat de 3133 een kopietje was van de 175? Of is de ST19 een kopie daarvan?

Dit is er zo een :innocent:
Heb wel 3 van dit soort uurwerken gehad, zonder een probleem.

1 like

ETA7734 serie

2 likes

Hier ga ik later mee aan de slag.

Leuk plaatje bij het praatje:

3 likes

Benieuwd naar de voortgang! Succes

Sorry voor het laten wachten.
De balans bleef veel te snel lopen, dus toch maar een nieuwe gekocht.
Ook dat ging mis veroorzaakt door onze vrienden van de Douane: Deze is teruggestuurd naar de verzender omdat hij was vergeten aan te geven dat ik via Ebay al belasting had betaald.
Jammer dan maar een duurdere besteld binnen de EU, daarmee loopt het uurwerk wel op tijd.

Na montage van de nieuwe balans de andere kant: De datum.

In het midden het nieuwe urenrad omdat de ander veel tandjes miste.
Kijk eens wat een fantastisch systeem: Een klein rad met een veertje draait rondjes op een groot rad eens in de zoveel omwentelingen pakt het veertje een tandje en is het ineens de volgende dag. Bij terugdraaien glipt het veertje over de tand van de datumring, zo is snelverzet gecreëerd.
Met een robuuste pal met wieltje voor soepel verzetten.
Prachtig…Maar waar heb ik dat toch eerder gezien?

Jawel de Certina 25-651 doet dat precies zo :thinking:
Wie heeft dit bedacht en wie heeft dat gewoon nagemaakt.

De afdekplaat er op en alles functioneert prima.

Mijn verontschuldigingen voor het gruwelijke plaatje hierboven, Iemand is enorm aan het krassen hakken en timmeren geweest het ziet er niet uit, gelukkig werkt het wel.

Was al, ik heb het echt niet gedaan!!
Na alles wat ik ben tegengekomen is het wel duidelijk dat een enorme Kannibaal bezig is geweest.
Nu heb ik er genoeg van het chronograaf deel volgt later.

12 likes

The russian way :smirk: lekker bezig :+1:

Een andere optie is dan nogmaals de btw te betalen aan de douane. En vervolgens de belasting van Ebay zelf terug te vragen. Werkt prima.

https://ocswf.ebay.com/mudcwf?deptName=CollectRemitRefund

Het horloge was al terug.
En de afhandelingskosten postNL krijg je niet vergoed hoor.

Vandaag de Buran 3133 afgemaakt.

Eerst de raderen van het chronograaf deel geplaatst. Het kantelbare rad op deze brug kan naar het chrono-seconderad bewegen die een vingertje heeft dat elke ronde het minutenrad een tandje verzet.

Daarna de chronograaf brug, het bovenste rad op de foto kantelt bij inschakelen van de chronograaf en drijft dan deze wijzers aan.

Bij de kroon de grote veer die achter de pushers en bedienings hefbomen zit.
De flyback hefboom is al geplaatst boven de kroon.

Ook de in en uitschakel hefboom is geplaatst, dit is nog een lastige klus om die precies op de juiste plek te krijgen. Tenslotte de hamer die kan resetten door te slaan op de hartvormige delen aan de raderen.
Het uurwerk is bijna af!

Als laatste het veertje dat het minutentelrad netjes gecentreerd houdt.

Helaas nog meer problemen, de brug die seconde en minutenrad ondersteunt is verbogen, het seconderad is niet meer uitgelijnd. Na een paar pogingen door met gepast geweld te buigen past het toch weer.

Bij testen blijkt het hele chrono-deel niet te werken. Er zitten vier excenters op om af te stellen, daar moet je eigenlijk niet aankomen. De vorige horlogeklusser heeft dat dus wel gedaan. Maakt niet uit dit is een goede oefening voor mij na een uurtje doet alles het.

Op naar het volgende: Misschien weten jullie nog dat de bus van de Buran secondewijzer er af is. Exact de zelfde is niet te vinden. Dus flink zoeken in alle bakjes met onderdelen en gevonden.
Een perfect passende wijzer en ROOD, voor mij toch zoals het hoort op een chronograaf.

Mijn mening over Poljot 3133 uurwerken: Het is een relatief eenvoudig chronograaf uurwerk.
Wel een paar vervelende punten zoals de in en uitschakel hefboom, het Russische shock-veertje, de veer met oortjes dus lastig te vervangen, een extra tussenbrugje in de radertrein en tenslotte een kwetsbaar veertje in het datumrad. Als je op deze punten let is het een mooi uurwerk om aan te werken.

Deze had erg veel mankementen, ik weet niet of dat is veroorzaakt door de Russische kwaliteit of door diegene die er eerder aanheeft gewerkt.

Het resultaat:

13 likes

Mooi resultaat na al dat harde werk!!