Russische chrono’s met name de oudjes

Hier even een kleine update voor de vintage liefhebbers van Russische horloges.

Ik had al heel lang een aantal Sovjet werkjes en projectjes in een van mijn laatjes liggen, o.a. een aantal die ik indertijd heb aangeschaft bij mijn tripjes naar het voormalige Leningrad.

Totdat @lassale bij mij een keer op zolder een bakje ontdekte met een tweetal chrono’s uit de oude doos die ik al gedeeltelijk had gesloopt om ooit een keer te restaureren.
Harry bekeek de werkjes en vond dat het prachtige uurwerkjes waren en mompelde net iets te hard dat dit de ultieme uitdaging was om zijn skills naar een hoger level te brengen. Dat had hij dus beter niet kunnen zeggen.

Harry is er een van het eerste uur van de clinics die toen op dit forum zijn georganiseerd en heeft zich intussen als beginnende sleutelaar aan uurwerkjes ontwikkeld tot een zeer kundige en volleerde horlogemaker.

Dus toen ik hem zo hoorde mompelen over die chrono werkjes, dacht ik dat het wel tijd was om hem maar eens in het diepe te gooien en mompelde ik terug dat dit toch wel een hele stap was en of hij zich wel goed voelde en niet wat draaierig in zijn hoofd. Wel, hij vond van niet en wilde graag een dergelijk klusje doen.

Welnu, hij heeft zich niet laten kennen en in die diepe poel heeft hij de twee half gesloopte uurwerkjes een volledig nieuw leven ingeblazen.

Het resultaat mag er zeker zijn. De chrono’s functioneren perfect en ik vind het dan ook niet meer dan normaal en gewoon om dat even in dit topic te melden.

Harry, fantastisch gedaan, met name dat dit soort complicaties niet zomaar even een klusje is wat je kan doen na een paar simpele clinic avondjes.

dixi



Zie het resultaat.

26 likes

Heb je toch eer van je werk! Zijn dus goeie clinics geweest. :ok_hand:

1 like

Man man, ik zou willen dat ik zo’n handige Harry was!
Knap werk. :ok_hand:

2 likes

Graag gedaan Huib en bedankt voor de mooie woorden .
Huib vergeet alleen te vermelden dat hij na de eerste clinic altijd bereid was om mij met raad en daad bij te staan, als ik weer eens een aardig projectje nagenoeg totall los heb weten te krijgen. En dat waren er nog al wat, dus heb ik met dit klusje maar een hele kleine tegenprestatie kunnen leveren.
Volleerd horlogemaker ben ik nog lang niet, daarvoor gaat soms nog te veel mis :wink:

2 likes

Prima gedaan Harry! Je bent een echte liefhebber en misschien goed nieuws voor mij als 3133 bezitter? :wink:

1 like

Dat zijn twee hele prachtige horloges! Mijn petje af!

1 like

Huib is wel heel gul met veren hoor. Ik ben een hobbyist en nog lang geen (semi)professioneel horlogemaker, dus aangenomen werk is aan mij niet besteed. Maar bedankt voor het vertrouwen.

Daarbij heb ik heb de laatste maanden aardig wat blijmakertjes gekocht, die ik echt onder handen moet gaan nemen, zodat ik ze kan gaan dragen. Voor je het weet zijn de donkere dagen alweer voorbij.

2 likes

Graag gedaan en ga lekker door Harry!

1 like

Clinic ?
Oh ?
Gaan we dat nog een keer doen ? (Als de virus perikelen voorbij zijn natuurlijk)

1 like

Ha, ha, ga dat maar lekker zelf doen.

Harry, (@lassale) als grote liefhebber, heeft volgens mij, nog heel veel andere projectjes te doen en komt tijd tekort.
Maar, als er ooit na de corona sigaar, weer een clinic wordt gegeven ben je van harte welkom.
dixi

2 likes

Dank je voor de aanmoediging Huib. Misschien is dat wel een idee die clinic! :grin:

1 like

Tot nu doe ik dit soort dingen. Orginele band inkorten Russian way! :sunglasses: :wink:

2 likes

Oei, wat een grote hamer heb je daar. Dat is Iets voor olifanten horloges. Maar beginnen bij banden is op zich niet verkeerd hoor.

1 like