Rust in het koppie en de kist

Wat moet ik toch doen? Las de uitstraak “rust in de kist” gisteren hier op HF. Rust in de kist :skull_crossbones: :skull: Ik krijg er meteen erg macabere associaties bij maar ik vond het wel een mooi concept. Rust in de kist is ook rust in het koppie. Ik ben wel bij mezelf gaan nadenken en dat is iets waar ik enorme behoefte aan heb na drie wilde flipper maanden. Ben de afgelopen maanden veel te wild geweest met flipperen, meer dan 20 Seiko’s gekocht en daarnaast nog een enkele niet Seiko. Leuk is het zeker maar op de een of andere manier word ik er toch een beetje moe van dat het nooit afgelopen is :confused:

Het gaat altijd in een soort van periodes waarin ik een nieuwe Seiko niche ontdek. Ik lees er dan veel over en raak er door geobsedeerd en “moet” er een kopen. Om de een of andere reden zie ik dan altijd toevallig op dat moment een leuke deal voorbijkomen, 1 en 1 is 2 :joy: Ik was opzoek naar een mooie alledaagse klok met een kwaliteits uurwerk. Die zoektoch kwam uit bij de Lord Matics en deze week waren de Lord Matics aan de beurt. Heb er dan ook meteen twee gekocht. Waarom dan meteen twee? Ja erg dom, geen idee waarom :worried: Wat ga ik nu weer met deze twee klokjes doen :joy:?

De afgelopen week al begonnen met een klein expiriment a la @anon50762135EV , een tijdje geen klok dragen en een paar dagen achter elkaar alleen de zelfde dragen. Gek genoeg miste ik de klok en de diversiteit helemaal niet, het gaf alleen maar een hoop rust. Des te meer reden dus voor een kleine retraite. Ook meteen de daad bij het woord gevoegd en wat klokjes gaan verkopen. Ben al begonnen met de collectie wat uit te dunnen en gelukkig heb ik het een en ander ook al weten te verkopen. Maar aan de andere kant was ik wel zo blij toen mijn Seiko 6139 terug kwam van service wat wel voor mij de bevestiging was dat geen klok ook geen optie is.

Heel verhaal al geschreven nu :joy: Maar de grote vraag, welke richting moet ik op? 1 klok? 2 klokjes? Hoeveel klokjes? Aan de andere kant vind ik het ook wel zonde om al het “kleine grut” te verkopen. Als het niet al te veel kost, tja waarom zou je het dan eingelijk verkopen? Mischien toch wat van het grut verkopen en er een echte klapper van kopen? Veel te veel vragen voor mij om nu te beantwoorden, vandaar de vraag om advies van de HF experts hier die meer ervaring hebben in de hobby dan ik.

Als ik bij mezelf na ga heb ik 1 horloge wat me aan me hart zou gaan om te verkopen. Ik zou nog liever een van mn nieren verkopen bij wijze van spreke :relieved::

Als ik er twee mocht hebben hoef ik niet na te denken over wat de 2e zal zijn, een vroege Seiko quartz dresser. Ik heb er twee, kijken welke de winnaar word, waarschijnlijk deze:

En ja, waarom zou ik deze verkopen, voor het geld hoef ik het niet te doen. Ik vind hem erg mooi, een fijne dagelijkse beater ook:

Dan staat de teller op drie horloges. De Lord Matics zijn ook erg mooie klokjes, echt perfect in dagelijks gebruik. Ben geneigd er ook een van de twee te houden. De laatste tijd draag ik mijn duiker ook niet meer maar een collectie zonder duiker, kan dat wel? Wel erg weinig “sport” horloges zo, terwijl ik juist een jonge gozer ben :nerd:

Ik zit zelf een beetje in dubio tussen een een kleine of een grote collectie. Aan de ene kant wil ik een kleine collectie omdat het overzichtelijk is maar aan de andere kant vind ik het zonde om je zo strict aan een nummer te houden omdat je veel bijzondere klokjes en diversiteit mist.

Wat is wijsheid? Hoe kan ik zorgen dat er rust in de kist komt en ik niet iedere week twee nieuwe horloges koop?

Wat zouden jullie doen? En sugesties voor eventueel een 4e, 5e, 6e of 10e klok?

Bedankt voor het lezen. Het schrijven van dit bericht heeft al een hoop opgehelderd voor mij :thumbsup:

7 likes

Je bent pas drie maanden bezig en je vindt kennelijk nog alles mooi. Gewoon nog effe lekker doorspelen tot je zelf bedenkt wat je wil :+1:t2:

3 likes

4 likes

Grut verkopen en richting klapper gaan en verkoop als categorie op negeren zetten.

3 likes

Succes ermee :+1::wink:

1 like

Afwisselen met de horloges die je draagt is leuk. Bij mij is circa 5 horloges wel de absolute max om ze allemaal regelmatig te kunnen dragen.

Ik zou dus denken aan afbouwen en van dat geld er 1 luxer horloge voor terug kopen (keramische bezel bijvoorbeeld, stalen band met fijnafstelling, saffierglas, etc.). Dan Kun je zien of je daar echt blijer van wordt of niet.

Succes!

1 like

Ik heb zelf een tijd geleden alles verkocht. Ik bleef ook maar flipperen. Toen een knaller gekocht die ik zakelijk en prive kan dragen (SubC) en heb eindelijk die “rust” gevonden. Ik heb nog wel een Gshock voor als ik ergens ga klussen en de HFLE als zoethoudertje (en om mee te gaan stappen).

Heb nog steeds de horloge hobby, maar wel in een rustig vaarwater. Ik intereseer me niet of nouwelijks meer voor de leuke aanbiedingkjes of deals op het forum. Naast mijn Sub komt nog ooit een keer een Speedmaster en daarna zien we wel weer.

Ik kan het dus aanraden :slight_smile:

8 likes

Tsja, een bekend fenomeen denk ik.

Als je de rust nog niet hebt is een grotere collectie funest voor je gemoedsrust. Te veel dagelijkse keuzestress en toch zit er niet tussen wat je echt wilt. Dan bekruipt je het gevoel dat het zonde is van een aantal klokjes in de verzameling, omdat je die iets te weinig draagt. Dus maar weer verkopen. Wat weer het gevoel oplevert dat dat net toch wellicht klokjes waren die je mooi vond. Dus moet er weer een compensatie aankoop plaatsvinden want… “Die of die klok zal het dan wel zijn”. Je merkt dat je jezelf gek laat maken door al het moois wat voorbij komt en “te proberen is”.

Dat is mijn ervaring.

Ik heb zelf gemerkt dat, nadat ik het doel gezet had op max drie horloges ik veel meer rust kreeg en rustiger ging kijken naar wat ik echt wilde. Mijn smaak ging zich op een andere manier vormen. Het vergde wel wat discipline.

Nu, met twee (Tag Heuer) horloges, drie als ik mijn fashion Danish Design mee tel, én het feit dat ik met de Tag Heritage de klok vond die ik écht mooi vindt, Is het veel rustiger. Natuurlijk kijk ik nog wel rond, maar als ik iets leuks voorbij zie komen kijk ik even op de pols en denk ik “nah, andere keer misschien”. :slight_smile:

Overigens niks mis met de Danish Design, maar het idee he… 't is niet Zwitsers, ook geen Seiko. Maar goed die is onderdeel van een setje en blijft dus. Vrouwlief heeft er de dames variant van. Ooit samen gekocht. Dus een totaal andere waarde dan de Tag’s.

Ik zou zeggen, neem afstand, gooi het gros van je horloges eruit en ga voor die Grand Seiko. :sunglasses:
Of koop een nieuw huis, dan is je budgetaire probleem ook opgelost en krijg je vanzelf meer rust. Kwestie van prioriteiten stellen. :smiley:

2 likes

Waarom zou je als ‘jonge gast’ op zoek moeten gaan naar rust? De constante zoektocht naar nog meer leuke klokken is wat mij betreft de charme van deze rare hobby van ons. En wat betreft de grootte van je collectie, heb nooit begrepen dat je het aantal moet maximeren. Natuurlijk, de capaciteit van je horlogekist bepaalt in eerste instantie hoeveel horloges je ‘mag’ hebben. En daarna komt er gewoon een nieuwe kist bij :-). Mijn advies: volg je gevoel en laat je niet teveel leiden door die grijze massa.

4 likes

Tis een fase. Je groeit eroverheen en he beland in een van de volgende mogelijke fases, zoals down sizen naar 1,2,3 of meerdere collectie, thema collectie, complicatie, divers, vintage, op kleur, dress, andere prijsklasse, op materialen, iconen, horloge kopen naar gebeurtenissen, etc etc.

Maar iedere horlogeliefhebber heeft andere voorkeuren.

Zolang je je basisbehoefte kan betalen en geen hypotheek hoeft te nemen voor je hobby. Dan zit je wel goed. (Denk ik :roll_eyes:)

3 likes

Herkenbaar, dat onrustige gevoel. Ik lees de reacties/adviezen hier dan ook graag met je mee :slight_smile:. Gr.Wander

2 likes

Zolang het leuk is zou ik gewoon lekker door hobbyen, het heeft nu toch nog geen zin om voor one piece collection of wat dan ook te gaan omdat je duidelijk nog niet weet wat je wilt. En ik ken dat, maar als ik voor mezelf spreek vind ik dat totaal niet erg. :slight_smile:

Ja als je @anon50762135EV als voorbeeld moet nemen om rust in de kist te krijgen, dan heb ik slecht nieuws voor je :grin:

Kortom :minder drama , gewoon lekker aanklooien :sunglasses:

Rust in de kist kan altijd nog (maar waarschijnlijk niet met een g-shock :sweat_smile: )

2 likes

bedankt voor alle antwoorden!

@Bert1 het gaat in periodes waarin ik een bepaald soort horloges erg mooi vind maar dat verandert daarna vaak weer.

@GMTplus1 er zijn wel meer kanalen, vooral ebay is een grote boosdoener :smirk:

@Bauhaus wel een interessante gedachte. Budget voor echt iets luxe heb ik niet op het moment, maar iets luxers dan een Seiko 5 kan natuurlijk wel :blush:

@koetsjh ik herken veel van wat je verteld. Zo is het uitdunnen van mij ook begonnen, toen ik de 6139-6002 om de pols had en naar de andere klokjes keek en dacht, nah die halen het bij lange na niet bij deze :grin: Grand Seiko zit er niet in, maar mischien wel een leuke chrono/king seiko of lord marvel.

@Cricket33 vooral omdat ik toch wel een beetje moe word omdat er achter in hoofd toch altijd de drang is om wat nieuws aan de collectie te moeten toevoegen.

1 like

Ook al ga je naar een duurder segment dan alsnog kan er geflipperd worden. Je smijt alleen met grotere bedragen.

2 likes

Party hardy! :beers: Chicks diggen dubbele kronen. Van de Sub denken ze toch dat 'ie nep is :wink:

3 likes

Je kiest toch zelf hoe je in de hobby staat? Ik laat me niet opjagen, heb geen horloge-dromen of horloge-doelen, en breek me dus ook niet de kop over hoeveel klokjes van welk type en wanneer. Laat 't gewoon op me afkomen. Ene dag zin in een 1piecer, andere dag zie ik weer iets leuks passeren wat ik niet kan laten gaan.

Zoals ik al eerder zei, deze hobby is het leukst als er nix ‘moet’. Gewoon ongedwongen zien waar 't schip naartoe gaat, en genieten van de rit.

3 likes

Okay dit is zoals ik het ga doen:

Ik heb twee jaar geleden een horlogekist gekregen met 12 vakjes.

Nu heb ik op dit moment veel teveel horloges dus ik ga binnenkort alle klokjes verkopen die ik niet of minder geschikt vind ( eerst nog even wat prive zaken op orde brengen, want ik ben dit al lang van plan met mijn collectie, kom er nog ff niet aan toe ).

Dan houd ik een paar Seiko’s, een Oriënt, een Steinhart OVM 1.0 en een Omega Seamaster 2254.50 over. Dat zijn bij elkaar 8 horloges. Dat zijn de klokken waar ik van houd en die wil ik echt behouden.

De overige 4 plaatsjes in de kist ga ik door de tijd heen invullen. Ik ben bezig met het maken van een wensenlijst en die verandert iedere keer. Dus daar neem ik de tijd voor. De tijd die ik nodig heb om te sparen.

Dit kun je natuurlijk ook doen met een kistje van 4 of 6 of 8 of whatever. Zo beperk je jezelf en ga je echt bewust kiezen en zoeken.

Zo maar een suggestie van mijn kant.

2 likes

zonder kist hoef je niks te vullen, heb je er ook geen rust in nodig…

1 like

Volgens mij heeft @koekoek juist geen kist. Dat is het “probleem”

1 like

Op mijn “hoogtepunt”, ahum…, had ik er 10. Precies hetzelfde probleem als jij omschrijft.
Maar ik ben geen verzamelaar, maar moest wel hebben en kopen.
Vervolgens de uitdrukking: het bezit vd zaak is het eind van het vermaak. Juist de periode voor het moment dat het klokkie komt, is het spannendst.
Voor psych…, onder ons, dat gevoel, zal wel endorfine, adrena- of een andere “ine” zijn, en wil je steeds opnieuw triggeren. Geen rust, niet relativeren, bezig blijven, leven van horloge naar horloge :wink: etc.

Oplossing: doos eruit, want die moet op het dwangmatige af, vol blijven en een beleid van max 2 horloges. Dat lukt me nu ruim een jaar.

Ik ben Ferdinand, ik ben een watch-a-…

6 likes