Sabina chrono uit plm.1930

Vanochtend op eBay gekocht, deze Sabina chrono.Volgens de Amerikaanse verkoper is ie technisch in goede staat, maar moeten de wijzerplaat en de kast wel hoognodig gerestaureerd worden :S ::o

dat doen we dus maar niet, dit horloge ziet er juist nog heel behoorlijk uit voor zijn leeftijd.
een paar kleine plekjes tussen 5 en 6 uur en wat corrosiesporen op de achterkant van het scharnierende deksel.

de prijs bleef dan ook steken bij 188 euro, voor 200 euro inkl.verzendkosten komt hij nu naar mij :slight_smile:


goeie afmeting met 40mm x 45 mm


Landeron Hahn 17J 15,5 lignes chrono caliber

Ik weet verder niks over Sabina , misschien kan Henrik er iets meer over vertellen ? hij schijnt tegenwoordig een horlogebijbel te hebben waar alles in staat over oud spul :slight_smile:

André

leuk ding (tu)

Ik ga voor je kijken als ik vanavond thuis ben maar misschien rij ik wel even heen en weer vanmiddag, zo ver is dat niet en dan kan ik gelijk naar “sun, sea en bargainspotting” kijken op de BBC, vanzelfsprekend één van mijn favoriete programma’s :smiley:

Ik vind het uurwerk prachtig en de plaat is voor een vintageliefhebber in uitstekende staat :smiley: De kast op het eerste gezicht ook. De bandaanzetten zie je niet als er een band aan zit dus… prachtige aanwinst en voor die prijs… “A BARGAIN!” (tu)

Bargain Hunt met Tim Wannacott is helaas gestopt , —for the time being?
en Cash in the attic vind ik ook wel aardig :slight_smile:

Als de Sabina binnen is zal ik er een bandje aan maken en er nog een fotootje van maken,
Paul heeft ook een Sabina , maar weet er verder ook niet veel van, aangezien de chronobrug ook gemerkt is met Sabina
lijkt het mij in ieder geval geen plakmerk.

groet, André

In de Pritchard zal veel meer te vinden zijn, het enige wat boven water kwam via de Altivo lijst was de fabrikant:
SABINA: PAUL - VIRGILE MATHEZ S.A.
Ik zie nou trouwens dat deze chrono voorzien is van een Landeron kaliber 3, niet kaliber 1, want je kunt dus gewoon het tonrad en kroonrad zien zitten (bij kaliber 1 zit dat onder de brug, zoals bij onze Lowenthals)
Het horloge ziet er prima uit, ik zou er niet al teveel aan restaureren, voor dat geld had ik 'm ook wel willen hebben! :wink:
Ben heel benieuwd naar je eigen foto’s!

Mijn Sabina is uitgerust met een Landeron kaliber 52, is ook mooi afgewerkt, en op de chronobrug voorzien van het logo:

Hi Paul,

Bedankt voor deze info over de fabrikant.
op de chrono brug van mijn model staat alleen Sabina , zonder Suisse.
jouw Sabina lijkt me een later model met die 2 drukkers, zo rond 1940 mooie afwerking met die Geneva cotes.
misschien nog een plaatje van de wijzerplaat ?

volgens mij lijkt het caliber het meest op dit caliber, één van de vele vroege Landeron-Hahn types

en niet op deze Landeron type 3

altijd leuk, die uitgebreide Landeron familie zoekplaatjes :slight_smile:

groet,
andré

Erg mooi Andre,
Hoe vind je dit soort klokken toch weer altijd.
Lijkt me niet dat je gaat zoeken op Sabina bij ebay of wel :wink:

Sun sea and bargainspotting was weer heerlijk! Een Whitefriars Drunken Bricklayer voor maar 25 euro… Mooi of niet, voor die prijs moet je 'm kopen! Anyway, het is hier geen glaswerk forum dus de Pritchard er bij gepakt.

Mathez, Paul-Vergile S.A., Montres Sabina uit Tramelan-Dessus
Andere bedrijfsnamen: Paul Virgile Mathez-Rossel; Virgile Mathey
Andere merk- en modelnamen: Daniel, Evonyl, Heres, Ledian, Sabena, Sabines
Trademarks: “M;”, “V.M.” in een lint (1888)
Geschiedenis: Virgile Mathey registreerd VM in 1888 als trademark. Van 1920 tot 1923 geregistreerd als Paul Virgile Mathez-Rossel en Virgile Mathey.
Daarna zijn er allerlei vermeldingen van het merk in advertenties enz, in 1925 komen de merken Sabina en Heres voor in een advertentie. Veel teksten met wat ze maakten en voor bekend stonden o.a. “The company was also listed for quality and good standard types of levers and cylinders, a great choice of fantasy watches, form movements, wrist watches, men’s extra-flat watches, small and large levers in silver, gold-filled and base metal cases, and small watches in platinum cases.” en ga zo maar door.
In 1940 is er een advertentie waarin “wrist chronographs of al kinds” worden aangeboden. In 1950 “chronographs with hour recorders, with or without calendars…”.
Er is in 1960 nog een vermelding van het merk met Heres dat gebruik maakt van de letters LA. De laatste vermelding die Pritchard bekend was was in 1973.

Daarna volgens Henrik waarschijnlijk een slachtoffer van Quartz :smiley:

Die ziet er bijzonder uit, Andre. Ben benieuwd wat het is na jouw werk eraan…

Hi Henrik,

Die Whitefriars hebben ze gekocht voor 17 euro (zonder af te dingen) en vervolgens verkocht voor 250 euro in Engeland aan die verzamelaarster,en haar man betaalde de rekening :slight_smile:

Dat Pritchard boek is werkelijk onvoorstelbaar, wat een info (tu)
Der zal nog wel eens vaker een beroep op je worden gedaan in de toekomst, Henrik :slight_smile:
reuze bedankt

Nee, ik zoek niet op merk Tom , alleen in rubrieken bijvoorbeeld vintage wristwatches 1920 - 1950,en daarna verder specificeren , er staan er dan ook veel op mijn watchlist, waarvan de meeste (99%) weer afvallen als de prijs te hoog oploopt :slight_smile:

Na de opknapbeurt van deze Sabina en voorzien van een nieuw bandje plaats ik nog wel een fotootje, Richard

Groet, André

Het waren ponden. Aan de inkoop kant minder maar aan de verkoopkant stukken beter. 25 euro om 375. Ik zou zo’n vaasje wel willen hebben maar dan gelijk maar in het oranje of paars :smiley:

Mooi mooi mooi. Sabina ooit nog eens tegengekomen maar niet veel.