Safe deposit boxes aren’t safe

Wat een verhaal… een man verzamelt sinds de jaren ‘60 de meest uitzonderlijke vintage stukken, en ziet z’n levenswerk dan verdwijnen… iemand die weet of de wetgeving in NL/BE wél een passend antwoord geeft voor aansprakelijkheid van de bank?

3 likes

Horror verhaal

Bizar.

1 like

Nachtmerrie scenario :fearful:

Er is laatst een gigantische kraak geweest bij de Rabobank in, ik dacht, Oudenbosch. Een collega van mij had daar een kluisje. Alles weg.

Rabobank biedt een maximale vergoeding/verzekering aan van 40k. Je moet echt alles aantonen dmv facturen etc. Is nog een heel gezeik geweest.

2 likes

Volgens mij is dit een beetje zoals je jas bij uitgaansgelegenheden, daar is zelfs een zaak over geweest volgens mij. Zodra een partij een dergelijke dienst aanbied en er geld voor vraagt, is deze partij juridisch aansprakelijk als er gestolen wordt. Ze mogen het dan niet meer afschuiven onder mom van een bordje of voorwaarden “wij zijn niet aansprakelijk”. Het is anders als ze de kluisjes gratis als dienst aanbieden.

2 likes

Of juridisch nog erger:
“de directie stelt zich niet aansprakelijk…”

@mr_brakke kom er ook maar in :wink:

Hoeft ook niet, dan doen wij wel !

Exhoneratieclausules, uitsluiting of beperking van de aansprakelijkheid is in overeenkomsten met consumenten zelden geldig.
Is onredelijk bezwarend of wordt vermoed dat te zijn.

Maar als je een kluis huurt is het lastig te bewijzen wat er in zat. In Oudenbosch werden de gedupeerden tegemoet te komen: ze moesten aannemelijk kunnen maken wat er in zat in plaats van het te bewijzen.

Het moet ook in verhouding staan, als je een kluis huurt van enkele tientjes per jaar, kun je moeilijk verwachten dat als je er voor miljoenen instopt je gedekt bent als er iets mis gaat.

Bewaar bonnen, aankoopbewijzen, maak foto’s, etc.

Zekerheid in het leven bestaat niet. Volgens sommigen wetenschappers is zelfs tijd, materie en zwaartekracht een illusie …

3 likes

Volgens een theorie zijn we slechts holografische projecties van de rand van het universum. Waar of niet, daarvoor met je flink aan de LSD zijn om dat bij elkaar te trippen gok ik. :smile:

2 likes

Nachtmerrie voor de kluisjeshuurder.

En hier werkt het toch niet echt anders: banken en vezekeraars geven je een paraplu, en pakken hem af als het regent.

2 likes

Ach als je de quantum mechanica bekijkt dan heb je geen LSD meer nodig. De kans is levensgroot dat het met grotere “materie” precies hetzelfde werkt.
Alles is projectie.
Ook de veiligheid van een kluis.

2 likes

Einstein had het verkeerd, het is niet E=mc^2. Na lang wikken en wegen ben ik tot de volgende conclusie gekomen;
R=1/P^2
Realiteit is relatief, 1 is geheel volgens de werkelijkheid.
Relatieve realiteit( R) is gelijk aan 1 gedeeld door het aantal personen ( P) met een mening in het kwadraad.

7 likes

Uitgezonderd 'szondagsmorgens.
Ik ervaar dan wel eens een overmaat hiervan.

1 like

Dit gaat er slecht in bij mij op de vroege ochtend :joy::joy:

2 likes

Laten we het verhaal ook even goed lezen. Zijn kluisje is leeggehaald omdat een andere nr. 105 zijn rekening niet had betaald. De andere 105 kwam in hetzelfde gebouw te zitten omdat men in de loop der jaren alle kluisjes heeft ondergebracht in een pand en de nummering heeft gehanteerd.

Dat zijn collectie van 92 naar 85 horloges was geslonken met daarbij zelfs horloges die niet van hem waren is dan wel weer een kwalijke zaak.

Daarbij zijn er ook een hoop gevallen bekend van familieleden die kluisjes leeghaalden en dat men zelf niet meer wist wat ze er uit hadden gehaald.

Gisteren mijn boeltje naar de safebox gebracht ivm vakantie. Heb er alle vertrouwen in.

Uit jouw verhaal maak ik op dat je het geen kwalijke zaak vindt dat de twee 105-boxen door elkaar zijn gehaald? Is toch het eerste wat je checkt als je meerdere locaties/boxen samenvoegt? Of dat wel kan en niet tot problemen leidt met nummering?

Dat noem ik een menselijke fout. Echt jofel is het niet nee, maar zijn inhoud was wel juist gedocumenteerd. Dat vervolgens bij de opslag er iemand met zijn inhalige handjes bezig is geweest noemde ik al kwalijk.

1 like