Ik ben nieuw op dit forum, en heb inmiddels een hoop draadjes gelezen. In het Topic over de Davosa http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,85595/
wordt o.a. de vraag gesteld hoe de TS kan achterhalen of hij een saffierglas of mineraalglas heeft. Ergens las ik dat saffier koud aanvoelt, en mineraal warmer. Mij is vroeger verteld, dat een ander oud testje is om er een klein druppeltje water op te doen. Vormt het een mooi rond balletje, dan is het saffier, loopt het uit, dan is het mineraal. Je moet er soms een beetje aan schudden, voordat het op mineraalglas uit gaat lopen, maar op saffier doet dat het niet.
Ook op een plastic glas vormt het water een balletje, maar plastic vis je er natuurlijk zo uit.
Onderstaand een paar fototjes ter illustratie (weten jullie gelijk een beetje over mijn verzameling).
Ook welkom namens mij.
Leuk die tip, ik ga het gelijk bij een aantal van mijn horloges proberen.
Ik probeer me nu voor te stellen hoe dit werkt. Het heeft te maken met de verhouding tussen adhesie en cohesie, natuurlijk Maar waarom is dat voor beide glassoorten verschillend? Is saffierglas gladder, ofwel kleiner effectief oppervlak?
Ja, het het heeft inderdaad met de adhesie en cohesie te maken, maar waarom bij saffierglas de adhesie tussen het water en glas kleiner is dan de cohesie van het water, en bij mineraalglas omgekeerd, dat weet ik niet.
Misschien is mineraalglas wel hydrofiel, en saffierglas hydrofoob. (:P)
Thx voor de tip, ik vind em alvast handiger dan de koud- warm truc want ik voel echt het verschil niet, hiermee kan het dus niet mislopen dunkt me!
Mvg Y
Ja, het het heeft inderdaad met de adhesie en
cohesie te maken, maar waarom bij saffierglas de
adhesie tussen het water en glas kleiner is dan de
cohesie van het water, en bij mineraalglas
omgekeerd, dat weet ik niet.
Misschien is mineraalglas wel hydrofiel, en
saffierglas hydrofoob. (:P)
De moleculen bij korund (saffier/robijn) hebben een dichtere/betere binding, daardoor ontstaat dit effect, heb ik begrepen. Let wel: ik weet geen donder van natuurkunde, dus ik sta hier niet voor in.
Er is ook een nederlandse pagina maar die is erg summier in de uitleg.
overigens ook volledig nieuw op het forum
Ik ben me aan het orienteren op een nieuwe aankoop. Ben erg weg van skeleton uitvoeringen. Zag bv een Oris Artelier skeleton. Maar kwam op de zoektocht ook langs Davosa. Dat merk is nieuw voor mij. Is dat ook een “gerenommeerde” horlogemaker?