Saffier op Seiko 5

Ik ben van plan om mijn eerste automatische horloge te kopen bij monsterwatches, maar twijfel nog:

Is het het waard saffier te laten installeren? Het horloge wordt dan ook afgeregeld binnen +- 10 sec. dat is natuurlijk een mooie bijkomstigheid.

Zo ja: wat is dan mooier: plat of ‘Romee’. De sinds is al erg dik van zichzelf dus domed zou het nog dikker maken. Aan de andere kant is het wel sjiek. Hebben jullie hier ideeen over? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Irritante autocorrect: Romee= domed en ‘sinds’ = snxs.

ik heb sinds kort een ssk003 als eerste automaat, 4 uur na aankoop had ik een eerste kras en 8 uur later de 2de, persoonlijk zou ik zeker voor saffier gaan ik ben er nu een maand later al aan het denken om het glas te laten vervangen. Ik zit al een maand op een maximum afwijking van 3 sec per dag.

1 like

Wat heb je er mee gedaan dat je al zo snel 2 krassen had?
Ik heb pas mijn 5je bij Monsterwatches gekocht, gelijk saffier laten plaatsen. Op het bedrag van het horloge is het niet veel en zeker niet als je kijkt hoelang je met zo’n horloge kan doen.
Plat of domed, kwestie van smaak, ik heb voor plat gekozen.

Saffier is altijd een opwaardering! Dus doen! :ok_hand:t3: Dat is bij Monsterwatches wel vertrouwd.

Domed of flat… tja. Dat is een keuze die je zelf moet maken. :wink:

1 like

Heb al ruim 2 jaar een SKX, wat plekjes op het glas maar is te verwaarlozen. Laat ik het zo zeggen, de kunststof van Seiko is best duurzaam.
Ik ga nu een mod bouwen, gebaseerd op een SKX, en ga daar echter wel saffier in zetten. Gewoon omdat het een mooiere uitstraling heeft. Dat betekent dus ook dat ik het wat extra wel waard vind, dus samen met het afregelen zou ik er wel wat extra’s voor overhebben.

1 like

Ben je een (onhandige) bouwvakker, dan saffier. Werk je (voorzichtig) op kantoor, dan zou ik er niet veel voor over hebben.

Bovendien kan dat saffier er ook nog in, mocht je pech hebben en toch krassen oplopen (tijdens het papierschuiven).

1 like

Saffier of niet is een beetje je eigen gevoel volgen. En ik zie ook zo niet wat het extra kost bij Rob, maar het is op zich natuurlijk wel chiquer dan hardlex.

Ik zou de vorm wel gelijk houden aan het originele glas. een gebold glas geeft een horloge toch vaak een wat ander aanzien, en dat is - afhankelijk van het model - niet altijd wenselijk of passend.

Ja moet je doen is veel beter bestand tegen krassen.
Domed zou ik even op Google bekijken. En naar wat plaatjes van een snxs met domed crystal zoeken.

1 like

€15 voor het installeren van het saffier + afregelen van het horloge. €17,50 saffier, vlak 29mm

1 like

Juist als bouwvakker zou ik het bij hardlex houden, da’s volgens mij veel sterker. Da’s wat anders dan hard, daar wint saffier. Maar ik snap je punt :grimacing:

1 like

Als bouwvakker zou ik het sowieso bij een G-Shock houden. Een krasvrij saffierglas met een horlogekast vol krassen is het ook niet volgens mij. Maar volgens mij is @Nwd helemaal geen bouwvakker :grin:

1 like

Bedenk wel dat saffier ook kan beschadigen. Zo zijn de randen van de safierglazen van monsterwatches te scherp afgewerkt. Als je er per ongeluk precies op die rand iets er tegenaan krijgt dan zul je er makkelijk een chip in krijgen die net zo lelijk is als een krasje in je gewone glas.

Heb dit zelf gehad bij een saffiertje van monsterwatches…

Gewoon een klein helmpje over je horloge dragen :speak_no_evil:

1 like

Mijn SNXS77 (saffier) en SNXG47 (standaard). Draag ze in roulatie met anderen maar geen verschil in beschadigingen te zien.

Ook andere caseback geïnstalleerd, dat doet wel wat met de dikte (net geen 1mm eraf). Mocht je de look van domed interessant vinden, kan je hiermee de totale dikte wat minderen.

Mijn Omega uit 1969 heeft domed plexiglas, daarbij vind ik het mooi en passend. Ik weet niet of ik er bij mijn vijfjes hetzelfde over zou denken…

1 like

Met domed wordt ‘ie toch juist wat dikker?

Iets, geen idee hoeveel

Correct, maar de vijfjes die ik heb hadden al een redelijk dikke caseback. Dit kan in combinatie met het domed glas juist te dik worden.

Mijn idee was om wanneer TS het domed glas wil, maar dan het horloge dan te dik wordt voor hem, de caseback aan te passen en daarmee wat dikte te minderen t.o.v. dikke caseback en domed glas. :wink:

1 like

Nou Seiko ‘hardlex’ is zeker niet hard/krasbestendig in mijn ervaring. Mijn SSK had al een flinke kras (op die nare datumpukkel), tijdens het inkorten van de band. Niet eens gemerkt. Op saffierglas nog nooit een kras gehad en menig botsing of zandavontuur beleefd.

Ik zou altijd saffier laten plaatsen, als je het horloge enige tijd wilt behouden.
Echter, je kunt het altijd later plaatsen als het gekrast is, en het proberen. Mineraal glas heeft ook wel charme in bepaald licht.

2 likes