Saffierglas alleen maar voordelen ?

De laatste tijd merk ik een trend dat men
horloges met mineraalglas maar niks vind,
maar persoonlijk heb ik bij mijn beaters nauwelijks krassen op mineraalglaasjes kunnen ontdekken,
Saffierglas staat me vooral tegen omdat dit
op de een of andere manier meer reflecties geeft, ook schijnt het sneller te breken of te schilferen … iemand daar ervaring mee,
en is het al of niet saffierglas voor jullie een dealbreaker ?

grt. Gerard

Saffierglas is een stuk krasvaster maar wel weer slaggevoeliger tov bijv. Seiko hardlex.

En schilferen? Daar heb ik bij saffierglas nog nooit van gehoord, tenzij je doelt op een AR-laag die bij sommige merken en modellen ook aan de buitenkant is aangebracht.

Eric

Voor mij is het zeker geen dealbreaker.
Vele van mijn Casio’s hebben mineraalglas en alleen mijn MTG-S1000 heeft Saffierglas.
Ik zie wel vaak reacties van mensen die zeggen (vaak over Casio’s) van ‘’…als er voor die prijs geen Saffierglas in zit, koop ik hem niet …’’.
Las dit bv bij een filmpje op Youtube over de (volgens mij) Casio EQW-A1200.
Het maakt mij in ieder geval helemaal niets uit.
Wel is het volgens mij zo, maar ik kan het ook helemaal verkeerd hebben, dat mineraalglas meer krast en minder snel breekt. En
saffierglas dan weer eerder breekt en minder snel krast. (^^Oh, Eric was net iets sneller en zegt dit veel makkelijker en in een zin :)^^)

Greetings,
Thomas

Neem bijvoorbeeld deze Champion
een peuterig klein klokje dat normaal voor €100,- werd verkocht met 30mm Ø saffier
ik ben toen bijna 10 minuten bezig geweest
om hem een beetje reflectie vrij te fotograferen, en ook op de pols bijna niet af te lezen, hadden ze daar een simpel stukje mineraal in gezet dan was het zeker een stuk praktischer geweest.
Waarschijnlijk maakt dat saffier ook de helft van de totaalprijs uit

Mijne is zonder glas geleverd…:wink:

Horloges met saffier zijn idd moeilijk te fotograferen,
vooral wanneer het een plat saffierglas betreft.

Bij horloges met een bollend glas zonder bescherming
van bijv. bezel ring is saffier wel aan te raden.

Ik heb een pilot met een vrij bol glas van zgn. K1 mineral cristal,
volgens de fabrikant het hardste mineraalglas dat er is.
Daar staan al behoorlijk wat voren in.>X

Het Hardlex van Seiko blijft erg lang krasvrij is mijn ervaring.
Wel is het iets minder helder en heeft in vergelijking met saffier een
lichte geelachtige zweem.
Afbrokkelen van de randjes van saffierglas heb ik bij mijn horloges nog niet
kunnen constateren.

Saffier een dealbreaker?
Nee, voor mij niet.
Hoewel ik liever zou kiezen voor een ander materiaal.

Als je een keer echt hard uitschiet met bijvoorbeeld gereedschap
dan zit je met met alle boven genoemde materialen met een kapot glas.
Met plexi kom je dan beter weg (tu) en schade is vaak nog eenvoudig
te polijsten.

Grt.

Ik kan me enerzijds wel voorstellen dat saffier voor de gemiddelde beater makkelijk is, maar doe mij dan toch maar plexi :slight_smile:

En tja, dan maar een keertje poetsen als het nodig is, maar dat heb ik er graag voor over :wink:

Wat is dat voor klokje? Ik zie volgens mij een Dagaz wijzerplaat maar kan de rest niet plaatsen. Wel mooi!

Bedankt :slight_smile:

Da’s een Seiko SNKL09, inderdaad gemod met een Dagaz wijzerplaat en plexi glaasje.

Kwalitijd Schreef:

Wat is dat voor klokje? Ik zie volgens mij een
Dagaz wijzerplaat maar kan de rest niet plaatsen.
Wel mooi!

Ik moet zeggen, ik had tot nu toe enkel hardlex, mineraal en saffier, en mijn voorkeur gaat toch wel uit naar saffier.
Mooier, en tot nu toe allemaal krasvrij, wat ik van de andere glaasjes niet kan zeggen.

Het plexi dat ik nu in de ballast heb, vind ik ook wel geinig.
Komt daarom voor mij dus op de 2de plaats, maar saffier vind ik top.
En is voor mij inderdaad een mogelijke deal maker (of breaker).

Een van de laatste aanwinsten is een BFK, die ik meteen wou omdat hij op saffier stond.(had de BFK al langer op het oog maar zag op tegen het hardlex of het vervangen ervan)

Marco-T Schreef:

Ik kan me enerzijds wel voorstellen dat saffier
voor de gemiddelde beater makkelijk is, maar doe
mij dan toch maar plexi :slight_smile:

http://i114.photobucket.com/albums/n243/marco-wilm
a/Seiko%20SNKL09K1/Seiko%20SNKL09%20IWC%20Mod%20-%
207.jpg

http://i114.photobucket.com/albums/n243/marco-wilm
a/Seiko%20SNKL09K1/Seiko%20SNKL09%20IWC%20Mod%20-%
206.jpg

En tja, dan maar een keertje poetsen als het nodig
is, maar dat heb ik er graag voor over :wink:

Voor mij ook geen dealbreaker. Ik begrijp nooit goed waarom sommigen persé saffier moeten hebben. Er rust een soort mythe op als het beste glas voor een uurwerk.
Mineraalglas of plexi is voor mij net zo goed. Het heeft allemaal zijn voor en nadeel.
Ik kijk ook nooit naar mijn glas maar er doorheen. Behalve als het een bierglas is. :wink:

Saffier heeft in mijn beleving meer voordelen dan nadelen. Als een glas goed ontspiegeld is, is fotograferen prima te doen. Mijn Sinn 857UTC bijvoorbeeld heeft plat saffier wat je nauwelijks ziet zitten. De blauwe “saffiergloed” die bij sommige horloges vanuit sommige kijkhoeken zichtbaar is, vind ik ook fantastisch. Net zoals de grotere helderheid ten opzichte van gewoon glas. En de krasvastheid van saffier is alom bekend. Als een klap net verkeerd uitvalt, breekt iedere voorruit, saffier of gewoon glas.En als het gewone glas de klap toch overleeft met een kras als erfenis, vervang ik hem toch ook…

Alles is al een keertje gezegd, maar omdat mijn enthousiasme over saffier zo groot is, deel ik het hier:)

1 like

Cool ding! Duurdere horloges hebben er minder last van dan kijkshop rommel. Gewoon je horloges upgraden Carpe Tempus!

Henkjan91 Schreef:

Cool ding! Duurdere horloges hebben er minder last
van dan kijkshop rommel. Gewoon je horloges
upgraden Carpe Tempus!

hey…hey… mijn Champion / Deep Blue Saffier horloges komen
toevallig wel van Lucardi en ₩atch$#÷:?>X2day hoor (:smiley:

( 1 forum-snob is wel genoeg )

grtz. Gerard

Marco-T Schreef:

Bedankt :slight_smile:

Da’s een Seiko SNKL09, inderdaad gemod met een
Dagaz wijzerplaat en plexi glaasje.

Kwalitijd Schreef:


Wat is dat voor klokje? Ik zie volgens mij een
Dagaz wijzerplaat maar kan de rest niet
plaatsen.
Wel mooi!

Seiko kan verdraaid mooie kasten maken…
En niet alleen in de hogere prijsklasses :}

Tempus Fugit Schreef:

Als een klap net verkeerd uitvalt, breekt
iedere voorruit, saffier of gewoon glas.

Toch maar Gorilla Glass 4 in een horloge :+

Praktisch alles wat harder is, is breekbaarder. Hoe ging dat ook alweer… Elk voordeel heb z’n nadeel ofzo :#

Plexi beter schokbestendiger & krasgevoeliger, Saffier krasbestendiger & minder schokbestendig en mineraal er tussenin (snap eigenlijk niet dat G-shock mineraal heeft en niet plexi). Dan heb je nog de uitzonderingen als plexi met een kraswerende coating zoals van Junghans of de Sapplex van Seiko.

Persoonlijk heeft saffierglas mijn voorkeur voor de meeste klokjes. Dit komt door de krasbestendigheid en de massiefheid die het materiaal heeft. Als je er op tikt voelt het als een stuk steen (OK, beetje goed dik stuk dan). Plexi en mineraal klinken gewoon anders. Plexi poets je welliswaar zo weer glad, maar erger met aan krassen op het glas en hou niet van poetsen. En op mineraal hou je geen druppel over :+
Het degelijke gevoel van saffier vind ik prettig. Ik had een poos de Tag Heuer Monaco met vierkant plexi. Maar ik vond het de hele tijd iets missen. Pas na de saffierversie was de klik er. Aan de andere kant, bij sommige vintage(-achtige) modellen vind ik plexi wel weer… karaktervol. Zo vind ik 't plexi op de Seagull 1963 erg charmant en liefelijk. Ik zou em haast willen aaien :stuck_out_tongue: