Ik kocht enige tijd terug een San Martin 62MAS van @LeenV omdat ik wel eens wilde ervaren of deze zich staande kan houden tegen de originele heruitgave van Seiko, de SPB14X serie. Dat doet het horloge voor mij zeker, ik wissel de Seiko en San Martin regelmatig af.
Het leek me leuk de twee eens kort langs elkaar te leggen.
De maten komen aardig overeen. Een diameter van 40mm, ongeveer 44m inclusief de kroon, dikte van 14mm, bandaanzet 20mm en 47mm (Seiko) / 48mm (San Martin) lug2lug.
De Seiko heeft bij de bandaanzet een inkeping in de kast waar de eindstukken van de band in vallen. Bij de San Martin is de kast doorgetrokken, hierdoor past de band van de Seiko niet op de San Martin.
De combinatie kast/band bij de San Martin heeft een groot nadeel. De eindstukken loppen minder scherp af dan van de Seiko en de laatste links kunnen minder ver draaien.
Hierdoor lijkt het op sommige momenten net of je een heel langwerpig en uitgerekt horloge op de pols hebt liggen. Bij smalle polsen kijk je dan tegen de bovenkant van de links aan.
Er is in diverse Youtube reviews melding van gemaakt en ik hoop dat onderstaande foto’s dat ook duidelijk weergeven.
Leuke vergelijking. Ze hebben het netjes geprobeerd maar ik denk dat iedereen ziet dat Seiko op elk vlak veel beter uitziet. Vooral hoe hij op de pols uitziet zoals je zelf zegt niet zo uitgerekt. Ook de gifgroene indexen vind ik zelf niet erg luxe uitzien… jammer want ik had graag zon san martin geprobeerd.
Homages zijn voor mij geen enkel probleem al heb ik er zelf geen een meer. In dit geval zou ik 100% de Seiko kiezen. Simpelweg het mooiste van de twee!
Toen Seiko de eerste heruitgaves van de 62MAS uitbracht, zoals de SPB051 “modern reinterpretation”, waren veel liefhebbers teleurgesteld in de designkeuzes die Seiko gemaakt had.
De correcte Seiko versie, de SLA017, werd gelimiteerd en met een behoorlijk prijskaartje gepresenteerd, hierdoor buiten bereik voor velen.
Vervolgens zijn er behoorlijk wat fabrikanten in dat gat gesprongen om een betaalbare variant op de markt te zetten.
Pas 3 jaar later (2017 -> 2020) brengt Seiko een meer betaalbare variant uit die zoveel liefhebbers graag als initiële heruitgave gezien hadden.
Persoonlijk heb ik niet zoveel moeite met homages, de grens ligt bij mij bij kopie van de merknaam, maar ik begrijp de aversie.
Wellicht geef ik de San Martin aan mijn pa als ik het horloge beu ben, niet omdat hij ze niet kan betalen, maar omdat hij ze goed afdraagt. Ik heb destijds mijn Invicta, die ik bij de start van de horlogehobby in 2012 in een opwelling gekocht heb, ook aan hem gegeven en die ziet er nu uit als een goed gebruikte toolwatch